Inlägg från: banansmoothie |Visa alla inlägg
  • banansmoothie

Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?

Ett ägg om dagen är lika skadligt för kroppen som att röka 5 cigg i veckan.

• banansmoothie
    Mandel skrev 2012-08-15 07:20:22 följande:
    Håller med!

När de nu till och med tagit bort kolesterolvarningen för ägg så känns det skrattretande att det skulle vara lika farligt som 5 cigg om dagen. Misstänker att det är lite ironi i påståendet
    Vadå tagit bort kolesterolvarningen. Vilka? Källa?
  • banansmoothie
    yena89 skrev 2012-08-16 11:33:24 följande:
    Jag måste vara blid för i den filmen framgår inte vilka andra ovanor dom som åt ägg hade. Rökte dom också en massa? Drack dom? Åt dom mycket skräpmat och lite frukt och grönt? Motionerade dom? Det lite som att säga att man drunknar när man äter glass för glass äys mest på sommarek och då sker mest drunkninhsolyckor för att man badat oftast på sommate. Ursäkta stavningen, skriver med mobil och orkar inte rätta
    Läs studen så kanske du får lite klartext. Den heter: Risk Factors for Mortality in the Nurses’ Health Study: A Competing Risks Analysis

Abstract:

Few studies have examined multiple risk factors for mortality or formally compared their associations across specific causes of death. The authors used competing risks survival analysis to evaluate associations of lifestyle and dietary factors with all-cause and cause-specific mortality among 50,112 participants in the Nurses’ Health Study. There were 4,893 deaths between 1986 and 2004: 1,026 from cardiovascular disease, 931 from smoking-related cancers, 1,430 from cancers not related to smoking, and 1,506 from all other causes. Age, body mass index at age 18 years, weight change, height, current smoking and pack-years of smoking, glycemic load, cholesterol intake, systolic blood pressure and use of blood pressure medications, diabetes, parental myocardial infarction before age 60 years, and time since menopause were directly related to all-cause mortality, whereas there were inverse associations for physical activity and intakes of nuts, polyunsaturated fat, and cereal fiber. Moderate alcohol consumption was associated with decreased mortality. A model that incorporated differences in the associations of some risk factors with specific causes of death had a significantly better fit compared with a model in which all risk factors had common associations across all causes. In the future, this new model may be used to identify individuals at increased risk of mortality.
  • banansmoothie
    sassus skrev 2012-08-17 08:29:49 följande:
    Nej, varför skulle jag tro att du gör det??

Ytterst få livsmedel (om något?) har så många av de livsnödvändiga vitaminerna som ägg. Och eftersom det inte är nån fara att äta ägg pga kolesterolet, så skadar det ju inte att äta ett ägg till frukost. Jag gillar dock inte ens ägg... Jo, äggvitan, men där finns det ju bara protein...
    Hur är det inte en fara att äta ägg pga kolesterolet? Jag väntar fortfarande på en källa!!
  • banansmoothie
    sassus skrev 2012-08-17 12:04:50 följande:
    Finns källor i min kurslitteratur "näringslära för högskolan", en bok som även används inom läkarutbildningen. Men vart den boken är vet jag däremot inte. Förstår inte varför vissa blir så otroligt upprörda? Ät inte ägg då om ni känner att ni inte vill. Ägna energi åt något vettigt. Jag jobbar varken på svenska ägg eller kronägg, och bryr mig faktiskt inte alls vad ni tycker om ägg. Tycker bara att det är tråkigt att ägg utmålas som något dåligt, när det en bra källa för protein och miljövänligt (om man väljer ekologiska, vilket jag hoppas att alla gör)
    Miljövänligt? Jämnfört med biff då eller? För det är ju inte så miljövänligt eller djurvänligt (inte ens eko-äggen i många fall) med äggproduktion. Baljväxter är betydligt miljövänligare, om man vill ha protein. Men jag tror inte att någon på det här forumet har problem med proteinbrist, snarare tvärt om. Och det finns mycket studier som påvisar det farliga med överkonsumption av protein. Ät allsidigt av frukt och grönsaker, fullkorn och baljväxter, samt lite nötter och frön så får du i dig allt du behöver på ett betydligt med miljövänligt sätt.

• banansmoothie
    sassus skrev 2012-08-17 17:01:02 följande:
    Då har jag lärt mig helt fel på min utbildning, och likaså står det fel i elevernas hk-bok. Kött, fisk, ägg och mejeriprodukter innehåller de åtta livsviktiga aminosyrorna, medan baljväxter är en bra proteinkälla för veganer. Men som sagt, jag har lärt att de inte innehåller de livsviktiga... Dock kan man kombinera med just mejeriprodukter för att få en fullvärdig måltid ur proteinsynvinkel.
    Du har lärt dig fel, och tyvärr är det fortfarande så på många håll! Man kan få tillräckligt med protein enbart från frukt och grönsaker. Baljväxter innehåller också alla aminosyror, men inte alla i samma mängd.  Det är härifrån "myten" om att kombinera proteinkällor kommer. Och det är en bra grej att kunna om man t.ex. är bodybuilder och behöver MASSOR av protein. Men för den valiga människan får man i sig tillräckligt utan att medveten kompletera. Bara man äter relativt allsidigt (och inte t.ex. lever på enbart vattenmelon, men det finns ju andra problem med såna dieter, inte bara protein!).
  • banansmoothie
    Biffus skrev 2012-08-18 19:30:21 följande:
    Gurka och tomat räknas ju dessutom botaniskt sett som frukt! Om folk åt mer riktiga grönsaker i större mängder (sluta ta grönsaker på en manschett!) skulle de inse att man blir mätt Glad
    Fast tomater och gurka är ju mer näringsmässigt som en grönsak. Att det botaniskt är en frukt spelar ju inte nån roll när det gäller matlagning. Och gurka är ju inte en frukt egentligen heller den är ju närmast besläktad med melon och zucchini, som är ett eget släkte egentligen (fast jag vet att de räknas till frukter snarare än grönsaker).

Men annars håller jag med. Folk har inte fantasi/kunskap nog att använda alla grönsaker som finns! Idag gjorde jag burgare på okara (det som blir kvar när man gör sojamjölk), zuccini, paprika, lök, selleri, morötter, persilja, havremjöl och aningen majsstärkelse då de inte riktigt ville hålla ihop. Det serverat med en sallad på blandade gröna blad (spenat, ruccola, lollo rosso, roman osv), tomat, gurka, salladslök, selleri och morot. Det var nog dagsbehovet grönsaker i en enda måltid det. Och jag är proppmätt.
  • banansmoothie
    EnGladPingvin skrev 2012-08-19 11:02:58 följande:

Nu blev jag lite trött... Jag har också hypotyreos. Efter att ha läst det du skrev googlade jag och tydligen ska man inte äta varken broccoli, blomkål eller spenat! Det har ingen läkare sagt till mig och nu när jag äter lchf äter jag det typ varje dag. Vad tusan får man äta för något?
    Se till att få i dig tillräckligt med jod också!
  • banansmoothie
    Biffus skrev 2012-08-19 12:16:52 följande:
    Spenat tänker jag inte sluta äta! Drömmer
    Läkare är ju tyvärr betalda av medicininddustrin, och om människor lärde sig att "medicinera" sig själva med mat, skulle de inte köpa mediciner... 
    Grönkål är bättre än spenat. Mindre oxylater. Jag lärde mig häromdagen om såna "anti nutrients" alltså rent kemiskt hur det fungerar (i min food chemistry kurs). Mycket interessant faktistk!!
Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?