• Tina Larsson

Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?

En del tror det är den bästa maten för oss. Andra att det är en farlig kosthållning. Vad tror du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?
  • Jennie med ie
    Linda5 skrev 2012-08-14 20:14:56 följande:
    Fast om JAG tycker att jag äter allt som är gott o mår bra av det så måste det väl stämma på mig?
    Jag har bantat i hela mitt liv med olika metoder och ALLTID har jag saknat något och fallit tillbaka. Nu har jag ätit LCHF i snart 7 månader och saknar ingenting. Har gått ner 14 kg och mår toppen.  Nu har ju alldrig jag varit förtjust i fika, glass, godis eller frukt. Potatis/Ris/pasta o bröd har jag bara ätit för att bli mätt o fylla ut matsäcken. Nu äter jag bara det goda och hoppar över resten.
    Detta passar mig men är införstådd i att för de som  tycker om ovanstående produkter så är det kanske inte rätt sätt att banta på.
    Alla är vi olika och det måste man acceptera. 
    Det är väl också de generella uttalandena man reagerar på där antar jag. Inte "allt jag tycker är gott ryms inom LCHF"...
  • yena89
    Faile skrev 2012-08-14 20:04:14 följande:

Tomater?
    juste, hon har ju supertomater ;)
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-08-14 20:06:33 följande:
    Som sagt, det behövs inte flera kilo heller för att komma upp i 50 g kolisar. En majskolv och lite paprika så är du mer än halvvägs och övrig mat innehåller också en del kolhydrater (många bäckar små...) om denna inte bara består av rent kött och äggvita typ .Jo om man väljer isbergssallad krävs det kilovis men inte om man väljer andra mer kolhydratrika grönsaker. Så nej, man kan inte äta obegränsat av alla grönsaker inom ramen för "moderat/normal" lchf vilket angavs till 50 g. Faile själv har frångått det och medgett att hon inte menade det så bokstavligt och t o m du skriver att obegränsat är fel (även om du tidigare i inlägget fortfarande vidhåller det), m a o så var ifrågasättandet liksom korrekt och ni håller med om det. Fint så...
    Det är sant, väljer man att äta majskolv så får man ju ta lite kolhydratssnålare grönsaker resten av dan :P Men personligen tycker jag att jag får plats med väldigt mycket grönsaker ändå och då äter jag ändå strikt. Skillnaden med liberal lchf är ju att jag kan välja grönsaker med lite mer kolhydrater typ majs. Brukar ha nån msk i salladen ändå, det blir ju inte mkt. Paprika har jag också i nu, kanske 100g. Sen är jag överkänslig mot många råa grönsaker så jag har inte så mkt att välja på egenliten. Jag känner av paprika och tomater men väljer att äta dom ändå för det är gott
    Fast resten av maten är ju oftast då kött, ägg och kanske 2dl mejerier som ger typ 10g kollisar så du har ju ändå 40g kvar att spendera på grönsaker, vilket blir mkt. Eller så lyxar man till det med lite bär och nötter :D

Nej men obrgränsad kan tolkas fel ja Man kan äta mkt grönsaker på lchf kan man säga. Man kan ju välja bort majs och ärter tex, det är ju inte så att man dör utan dom

Sen går ju jag personligen efter 100g gränsen som ger lite mer frihet till dom som tränar. Sambon tränar mkt och de dagar han tränar äter han råris. bulgur eller potatis till maten, han brukar dock hamna under 100 ändå, även om han äter en banan
  • Jennie med ie
    yena89 skrev 2012-08-14 20:30:50 följande:
    Nej men obrgränsad kan tolkas fel ja Man kan äta mkt grönsaker på lchf kan man säga. Man kan ju välja bort majs och ärter tex, det är ju inte så att man dör utan dom
    Jo, jag gör Nästan...
  • Rödnäbba
    yena89 skrev 2012-08-14 20:01:29 följande:
    Du skrev att du äter en liten portion färska grönsaker till maten men klagar på våra grönsaker så du har ju uppenbarligen några supergrönsaker som är bättre än mina om jag har fattat rätt

nej, jag känner inte igen det där. Jag tycker inte ni äter så varierat och inte så mycket icke-animaliskt har jag sagt.
  • Rödnäbba
    Jennie med ie skrev 2012-08-14 20:21:07 följande:
    Det är väl också de generella uttalandena man reagerar på där antar jag. Inte "allt jag tycker är gott ryms inom LCHF"...

precis
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-08-14 20:32:40 följande:
    Jo, jag gör Nästan...
    Haha ja för det är så gott, men tänkte ur näringssynpunkt ;)
  • Selfish Geene
    Rödnäbba skrev 2012-08-14 17:56:54 följande:

Receptet var ett lchf recept...
    det finns säkerligen de som orkar äta 400g vitkål, 200g palsernacka och en portion kött med sås till, men ingen lchf:are i min närhet gör det
  • Selfish Geene
    Rödnäbba skrev 2012-08-14 18:28:38 följande:

endel förstod inte att detta kunde ingå i något recept så jag tar ett annat exempel.

jordärtskocksgratäng med en sallad på majs, ärtor och röd paprika till lunch. Då blir det inget till middagen sen :(
    du kan inte heller äta hur mycket som helst av vad som helst, då blir du tjock och/eller sjuk
    Äter du 500g socker till frukost "får" du inte äta mer under resten av dagen 
  • yena89

Åt tacos precis och fy mig, jag hade MAJS på!!!!! Förvånad

Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?