• Tina Larsson

Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?

En del tror det är den bästa maten för oss. Andra att det är en farlig kosthållning. Vad tror du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?
  • sassus

Ja, min svärmor har en kompis vars hund blev väldigt sjuk (nåt knas med njurarna), och det visade sig bero på för hög proteinhalt i fodret. Nu är det ju en väsentlig skillnad på hundar och människor, men man börjar ju undra... Grönsaker, frukt och bär är det bästa att äta, och jag önskar att jag åt mer av det än vad jag gör.

• Biffus

Skillnaden är att när hundar föds så fördubblar de sin vikt på några dagar/någon vecka (jag har inte koll på exakt hur lång tid) och människor på 6 månader. Mer tillväxt = mer protein. Människor behöver därför mindre protein än hundar (i E%). Glad

• Martina 76

Tveklöst och fast övertygad om att kolhydrater förstör våra kroppar.  Högt blodsocker, högt insulin, fettinlagring, hunger, mer mat osv, osv. Om några år (fast det lär ta tid!) kommer även slv förstå att det är kolhydrater och inte fett som ger oss alla folksjukdomar och fetma.

LCHF är livet. Har aldrig mått bättre, ätit godare, varit starkare, haft bättre kondition och ork, varit mindre sjuk. Min kropp mår så bra!  

• Martina 76
    sandy76 skrev 2012-08-02 14:52:42 följande:
    Om man använder sig av lite sunt förnuft så borde vem som helst fatta att lchf är rena döden för kroppen. Allt de fett täpper ju igen så blodet inte kan flyta som det ska i kärlen, vilket i sin tur leder till hjärtproblem och förhöjda fettvärden.  Vill man gå ner i vikt så ät mindre portioner och börja röra på sig så går du ner i vikt.  är inte svårare än så måste inte följa nån "hipp" diet bara för att gå ner i vikt. Det är kul för de som tycker det fungerar men de löper större risk tror jag för följdsjukdomar på grund av si diet än om de bara skulle ändra sina portioner och motions rutiner.
    Det är just det "sunda förnuftet" i kombination med slv:s råd som gett oss dagens fetma. Fettmaepidemin började bara ett par år efter att man gick ut med kolesterolvarningar i mitten på 80-talet. Fett täpper inte igen artärerna, fett smörjer. 

Äta mindre portioner och röra sig mer är ju nästan en lustig paradox - vi tränar mer än någonsin och blir bara fetare och fetare. Det är väldigt svårt att få en slank kropp när den hela tiden har höga insulinnivåer pga blodsockret/kolhydraterna.

LCHF är ingen hipp diet. Det är en livsstil där man tar bort allt socker, mjölk och grönsaker underjord. Svårare än så är det inte. Varför skulle det vara så skadligt undrar jag...?
  • sassus

Fast slv rekommenderar ju att fylla nästan halva tallriken med grönsaker, äta fisk tre gånger i veckan och äta minst 500 gram frukt och grönt om dagen. Jag känner ytterst få människor som följer det, och ser jag till mina högstadiekids skrattar de bara när jag säger det. Så nej, jag är fast övertygad om att det inte är slv som gett oss dagens fetma, utan det är människor som äter för mycket socker, snabba kolhydrater, mättat fett och som har en mer stillasittande livsstil som gett oss dagens fetma.

• sassus

Visst, vi kanske tränar mer, men många äter också mer. Mat och matlagning är ett stort intresse i dagens samhälle. Att sitta framför datorn hela dagen för att sedan gå ett medelpass på Friskis räcker inte för att sedan gå hem och unna sig en massa gott för att man varit duktig och tränat.

• Biffus
    sassus skrev 2012-08-18 09:28:49 följande:
    Fast slv rekommenderar ju att fylla nästan halva tallriken med grönsaker, äta fisk tre gånger i veckan och äta minst 500 gram frukt och grönt om dagen. Jag känner ytterst få människor som följer det, och ser jag till mina högstadiekids skrattar de bara när jag säger det. Så nej, jag är fast övertygad om att det inte är slv som gett oss dagens fetma, utan det är människor som äter för mycket socker, snabba kolhydrater, mättat fett och som har en mer stillasittande livsstil som gett oss dagens fetma.
    Fast SLV har inte det "ultimata" råden, eftersom att de är betalade av diverse industrier...
  • Biffus
    Martina 76 skrev 2012-08-18 08:19:51 följande:
    Tveklöst och fast övertygad om att kolhydrater förstör våra kroppar.  Högt blodsocker, högt insulin, fettinlagring, hunger, mer mat osv, osv. Om några år (fast det lär ta tid!) kommer även slv förstå att det är kolhydrater och inte fett som ger oss alla folksjukdomar och fetma.

LCHF är livet. Har aldrig mått bättre, ätit godare, varit starkare, haft bättre kondition och ork, varit mindre sjuk. Min kropp mår så bra!  
    Fast insulinet höjs faktiskt inte så mycket om man inte äter fettet till...

Jag har aldrig mått bättre, och jag äter HCLF (jag är low fat raw vegan). Jag har ätit LCHF, och mådde bra det första halvåret. 
  • Biffus
    Biffus skrev 2012-08-18 10:28:30 följande:
    Fast insulinet höjs faktiskt inte så mycket om man inte äter fettet till...

Jag har aldrig mått bättre, och jag äter HCLF (jag är low fat raw vegan). Jag har ätit LCHF, och mådde bra det första halvåret. 
    Fast jag är inte någon rabiat människa som försöker tvinga på någon annan min kost. Jag vill bara påpeka att det finns andra sätt att äta, som också kan vara bra.
  • sassus

Slv har kanske inte det ultimata råden alltid, men jag tror ändå att deras råd om frukt och grönt och mycket fisk är bra. Sen får de vara betalda av grönsaksförbundet, fiskförbundet och fan och hans moster, det bryr jag mig inte om. Det enda jag inte gillar är deras light-tänk. Bättre att ta lite av det naturliga fettet än mycket av ett lättare alternativ, men annars kan jag inte se hur deras kostråd skulle kunna vara dåliga på nåt sätt.

Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?