Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?
En del tror det är den bästa maten för oss. Andra att det är en farlig kosthållning. Vad tror du?
En del tror det är den bästa maten för oss. Andra att det är en farlig kosthållning. Vad tror du?
Ja, min svärmor har en kompis vars hund blev väldigt sjuk (nåt knas med njurarna), och det visade sig bero på för hög proteinhalt i fodret. Nu är det ju en väsentlig skillnad på hundar och människor, men man börjar ju undra... Grönsaker, frukt och bär är det bästa att äta, och jag önskar att jag åt mer av det än vad jag gör.
Skillnaden är att när hundar föds så fördubblar de sin vikt på några dagar/någon vecka (jag har inte koll på exakt hur lång tid) och människor på 6 månader. Mer tillväxt = mer protein. Människor behöver därför mindre protein än hundar (i E%).
Tveklöst och fast övertygad om att kolhydrater förstör våra kroppar. Högt blodsocker, högt insulin, fettinlagring, hunger, mer mat osv, osv. Om några år (fast det lär ta tid!) kommer även slv förstå att det är kolhydrater och inte fett som ger oss alla folksjukdomar och fetma.
LCHF är livet. Har aldrig mått bättre, ätit godare, varit starkare, haft bättre kondition och ork, varit mindre sjuk. Min kropp mår så bra!
Fast slv rekommenderar ju att fylla nästan halva tallriken med grönsaker, äta fisk tre gånger i veckan och äta minst 500 gram frukt och grönt om dagen. Jag känner ytterst få människor som följer det, och ser jag till mina högstadiekids skrattar de bara när jag säger det. Så nej, jag är fast övertygad om att det inte är slv som gett oss dagens fetma, utan det är människor som äter för mycket socker, snabba kolhydrater, mättat fett och som har en mer stillasittande livsstil som gett oss dagens fetma.
Visst, vi kanske tränar mer, men många äter också mer. Mat och matlagning är ett stort intresse i dagens samhälle. Att sitta framför datorn hela dagen för att sedan gå ett medelpass på Friskis räcker inte för att sedan gå hem och unna sig en massa gott för att man varit duktig och tränat.
Slv har kanske inte det ultimata råden alltid, men jag tror ändå att deras råd om frukt och grönt och mycket fisk är bra. Sen får de vara betalda av grönsaksförbundet, fiskförbundet och fan och hans moster, det bryr jag mig inte om. Det enda jag inte gillar är deras light-tänk. Bättre att ta lite av det naturliga fettet än mycket av ett lättare alternativ, men annars kan jag inte se hur deras kostråd skulle kunna vara dåliga på nåt sätt.