• Tina Larsson

Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?

En del tror det är den bästa maten för oss. Andra att det är en farlig kosthållning. Vad tror du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?
  • Mandel
    Faile skrev 2012-08-15 09:31:34 följande:

Hur har man fått fram en sådan? Låter lite läskigt.
    Den är inte genmodifierad utan man har tydligen sammanfört potatismjölet i potatisen med ett bakteriellt enzym som tydligen gör så att det tar längre tid för stärkelsen att brytas ned.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • banansmoothie
    Mandel skrev 2012-08-15 07:20:22 följande:
    Håller med!

När de nu till och med tagit bort kolesterolvarningen för ägg så känns det skrattretande att det skulle vara lika farligt som 5 cigg om dagen. Misstänker att det är lite ironi i påståendet
    Vadå tagit bort kolesterolvarningen. Vilka? Källa?
  • yena89

Jag måste vara blid för i den filmen framgår inte vilka andra ovanor dom som åt ägg hade. Rökte dom också en massa? Drack dom? Åt dom mycket skräpmat och lite frukt och grönt? Motionerade dom? Det lite som att säga att man drunknar när man äter glass för glass äys mest på sommarek och då sker mest drunkninhsolyckor för att man badat oftast på sommate. Ursäkta stavningen, skriver med mobil och orkar inte rätta

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Biffus
    yena89 skrev 2012-08-16 11:33:24 följande:
    Jag måste vara blid för i den filmen framgår inte vilka andra ovanor dom som åt ägg hade. Rökte dom också en massa? Drack dom? Åt dom mycket skräpmat och lite frukt och grönt? Motionerade dom? Det lite som att säga att man drunknar när man äter glass för glass äys mest på sommarek och då sker mest drunkninhsolyckor för att man badat oftast på sommate. Ursäkta stavningen, skriver med mobil och orkar inte rätta
    Ungefär som LCHF:ares forskning. Där är ju "hög kolhydratskost" i form av godis, pasta med gräddsås med mera ;)
  • yena89

Ja jag håller med att just LCHF har lite forskning, det mesta handlar om nån form av lågkolhydratskost. Gillar inte heller kostdoktorns sätt att tolka studier. Faktum kvarstår att vi inte vet hur.LCHF påverkar oss och definitivt.inte strikt LCHF. Men det är samma med tallriksmodellen, dåligt med forskning där med. Jag går efter min kropp och har hellre kvalité än kvantite under min livstid :)

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • sassus

Skitsnack att ägg ska va onyttigt. Det innehåller stora mängder E-vitamin samt selen. Båda är viktiga antioxidanter som skyddar oss från bl.a. cancer. Man vet tex att brist på selen ökar risken för cancer, och vi här i Norden äter tämligen selenfattig kost. Att det skulle höja kolesterolet är inte heller riktigt sant, då det hos en frisk människa regleras av sig självt om man får för mycket.

Mycket har jag glömt av näringsläran när jag läste till hem- och konsumentkunskapslärare, men det där fastnade.

• Biffus
    sassus skrev 2012-08-16 18:32:48 följande:
    Skitsnack att ägg ska va onyttigt. Det innehåller stora mängder E-vitamin samt selen. Båda är viktiga antioxidanter som skyddar oss från bl.a. cancer. Man vet tex att brist på selen ökar risken för cancer, och vi här i Norden äter tämligen selenfattig kost. Att det skulle höja kolesterolet är inte heller riktigt sant, då det hos en frisk människa regleras av sig självt om man får för mycket.

Mycket har jag glömt av näringsläran när jag läste till hem- och konsumentkunskapslärare, men det där fastnade.
    Det är inte som att ägg är det enda som innehåller de vitaminerna/mineralerna. Jag äter LFRV (low fat raw vegan) och jag kollar exakt hur mycket jag får i mig av olika vitaminer/mineraler så att jag inte får brist på något. I dag fick jag i mig 124% av dagsbehovet av E-vitamin och 137% av selen. Då åt jag lite sämre än jag brukar (lite för mycket äpplen, de har inte lika mycket vitaminer som vissa andra frukter..).
    Att något har något nyttigt i sig gör inte att hela livsmedlet blir nyttigt. Frosties (sockrade corn flakes ungefär) innehåller ju också vitaminer, om än ytterst lite. Nej, jag jämför inte ägg och frosties, så säg inte att jag gör det. Om du tror det så får du läsa igen..
  • sassus

Nej, varför skulle jag tro att du gör det??

Ytterst få livsmedel (om något?) har så många av de livsnödvändiga vitaminerna som ägg. Och eftersom det inte är nån fara att äta ägg pga kolesterolet, så skadar det ju inte att äta ett ägg till frukost. Jag gillar dock inte ens ägg... Jo, äggvitan, men där finns det ju bara protein...

Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?