Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?
En del tror det är den bästa maten för oss. Andra att det är en farlig kosthållning. Vad tror du?
En del tror det är den bästa maten för oss. Andra att det är en farlig kosthållning. Vad tror du?
Jag fattar inte varför alla tror att jag skämtar. Jag är seriös.
Källa:
nutritionfacts.org/video/what-women-should-eat-to-live-longer/
Titta innan ni dömer bort källan som är 25-årig studie på riskfaktorer för dödlighet.
Jag måste vara blid för i den filmen framgår inte vilka andra ovanor dom som åt ägg hade. Rökte dom också en massa? Drack dom? Åt dom mycket skräpmat och lite frukt och grönt? Motionerade dom? Det lite som att säga att man drunknar när man äter glass för glass äys mest på sommarek och då sker mest drunkninhsolyckor för att man badat oftast på sommate. Ursäkta stavningen, skriver med mobil och orkar inte rätta
Ja jag håller med att just LCHF har lite forskning, det mesta handlar om nån form av lågkolhydratskost. Gillar inte heller kostdoktorns sätt att tolka studier. Faktum kvarstår att vi inte vet hur.LCHF påverkar oss och definitivt.inte strikt LCHF. Men det är samma med tallriksmodellen, dåligt med forskning där med. Jag går efter min kropp och har hellre kvalité än kvantite under min livstid :)
Skitsnack att ägg ska va onyttigt. Det innehåller stora mängder E-vitamin samt selen. Båda är viktiga antioxidanter som skyddar oss från bl.a. cancer. Man vet tex att brist på selen ökar risken för cancer, och vi här i Norden äter tämligen selenfattig kost. Att det skulle höja kolesterolet är inte heller riktigt sant, då det hos en frisk människa regleras av sig självt om man får för mycket.
Mycket har jag glömt av näringsläran när jag läste till hem- och konsumentkunskapslärare, men det där fastnade.
Nej, varför skulle jag tro att du gör det??
Ytterst få livsmedel (om något?) har så många av de livsnödvändiga vitaminerna som ägg. Och eftersom det inte är nån fara att äta ägg pga kolesterolet, så skadar det ju inte att äta ett ägg till frukost. Jag gillar dock inte ens ägg... Jo, äggvitan, men där finns det ju bara protein...