• Biffus

Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?

yena89 skrev 2012-08-16 11:33:24 följande:
    Jag måste vara blid för i den filmen framgår inte vilka andra ovanor dom som åt ägg hade. Rökte dom också en massa? Drack dom? Åt dom mycket skräpmat och lite frukt och grönt? Motionerade dom? Det lite som att säga att man drunknar när man äter glass för glass äys mest på sommarek och då sker mest drunkninhsolyckor för att man badat oftast på sommate. Ursäkta stavningen, skriver med mobil och orkar inte rätta
    Ungefär som LCHF:ares forskning. Där är ju "hög kolhydratskost" i form av godis, pasta med gräddsås med mera ;)
  • Biffus
    sassus skrev 2012-08-16 18:32:48 följande:
    Skitsnack att ägg ska va onyttigt. Det innehåller stora mängder E-vitamin samt selen. Båda är viktiga antioxidanter som skyddar oss från bl.a. cancer. Man vet tex att brist på selen ökar risken för cancer, och vi här i Norden äter tämligen selenfattig kost. Att det skulle höja kolesterolet är inte heller riktigt sant, då det hos en frisk människa regleras av sig självt om man får för mycket.

Mycket har jag glömt av näringsläran när jag läste till hem- och konsumentkunskapslärare, men det där fastnade.
    Det är inte som att ägg är det enda som innehåller de vitaminerna/mineralerna. Jag äter LFRV (low fat raw vegan) och jag kollar exakt hur mycket jag får i mig av olika vitaminer/mineraler så att jag inte får brist på något. I dag fick jag i mig 124% av dagsbehovet av E-vitamin och 137% av selen. Då åt jag lite sämre än jag brukar (lite för mycket äpplen, de har inte lika mycket vitaminer som vissa andra frukter..).
    Att något har något nyttigt i sig gör inte att hela livsmedlet blir nyttigt. Frosties (sockrade corn flakes ungefär) innehåller ju också vitaminer, om än ytterst lite. Nej, jag jämför inte ägg och frosties, så säg inte att jag gör det. Om du tror det så får du läsa igen..
  • Biffus
    sassus skrev 2012-08-17 08:32:28 följande:
    Du får gärna berätta för mig hur du kom upp i de procenten E-vitamin och selen. Inte för att jag ska dubbelkolla eller så, utan för att jag tycker det är svårt att få i mig tillräckligt av de antioxidanterna.
    Det gäller att äta mycket. Minst 500g grönsaker (inte de som botaniskt sett är frukter, utan t.ex. spenat). Sedan åt jag mycket selleri, en massa vattenmelon, nästan 1 kg tomater, sockerärtor, en del äpplen och bananer... Lite romansallad också, men jag gillar verkligen inte det, så det blev bara liiite :/ 
  • Biffus
    sassus skrev 2012-08-17 08:29:49 följande:
    Nej, varför skulle jag tro att du gör det??

Ytterst få livsmedel (om något?) har så många av de livsnödvändiga vitaminerna som ägg. Och eftersom det inte är nån fara att äta ägg pga kolesterolet, så skadar det ju inte att äta ett ägg till frukost. Jag gillar dock inte ens ägg... Jo, äggvitan, men där finns det ju bara protein...
    Sen finns det ju andra saker än kolesterolet som folk vill undvika... T.ex. är animaliskt protein surt och ökar risken för benskörhet.
  • Biffus
    sassus skrev 2012-08-17 15:12:23 följande:
    "Problemet" med baljväxter är ju dock att de inte innehåller alla åtta essentiella aminosyror som vi behöver, vilket protein från ägg gör. Därför kan ägg vara en bra proteinkälla istället för kött och fisk, om vi tänker animaliskt. Men att vi i västvärlden äter alldeles för mycket protein, det har jag redan skrivit i tråden. Så där är vi överens
    Det ironiska är att samtliga frukter och grönsaker innehåller samtliga essentiella aminosyror... Jag kan skriva hur mycket av de olika essentiella aminosyrorna jag åt den dagen som jag berättade om förut... Be right back!
  • Biffus

Cystine: 98%
     Histidine: 145%
    Isoleucine: 101%
    Leucine:  95%
    Methionine: 99%
    Phenylalanine: 155%
    Threonine: 137%
    Tryptophan: 143% 
    Tyrosine: 103%
    Valine: 97%

Nu skrev jag i.o.f.s. 10 aminosyror, men jag hoppas att du förstår vinken!
    Denna dag låg jag dessutom lite för lågt på energiintaget (ca 80%) eftersom att jag som sagt åt lite dåligt den dagen... Och jag åt endast frukt och några grönsaker! Solig 

• Biffus
    sassus skrev 2012-08-17 17:01:02 följande:
    Då har jag lärt mig helt fel på min utbildning, och likaså står det fel i elevernas hk-bok. Kött, fisk, ägg och mejeriprodukter innehåller de åtta livsviktiga aminosyrorna, medan baljväxter är en bra proteinkälla för veganer. Men som sagt, jag har lärt att de inte innehåller de livsviktiga... Dock kan man kombinera med just mejeriprodukter för att få en fullvärdig måltid ur proteinsynvinkel.
    Den forskningen är ju direkt betald av mjölkindustrin, så ja... Du fattar.
  • Biffus

Sen får man se upp så att man inte äter för mycket protein... 10-20 E% är rekommenderat, och det är just det som frukter och grönsaker innehåller. En speciell proteinkälla behövs inte med tanke på att allt utom rent vitt raffinerat socker innehåller protein i minst den mängd vi behöver... S.k. "proteinkällor" innehåller oftast på tok för mycket.

• Biffus

Skillnaden är att när hundar föds så fördubblar de sin vikt på några dagar/någon vecka (jag har inte koll på exakt hur lång tid) och människor på 6 månader. Mer tillväxt = mer protein. Människor behöver därför mindre protein än hundar (i E%). Glad

• Biffus
    sassus skrev 2012-08-18 09:28:49 följande:
    Fast slv rekommenderar ju att fylla nästan halva tallriken med grönsaker, äta fisk tre gånger i veckan och äta minst 500 gram frukt och grönt om dagen. Jag känner ytterst få människor som följer det, och ser jag till mina högstadiekids skrattar de bara när jag säger det. Så nej, jag är fast övertygad om att det inte är slv som gett oss dagens fetma, utan det är människor som äter för mycket socker, snabba kolhydrater, mättat fett och som har en mer stillasittande livsstil som gett oss dagens fetma.
    Fast SLV har inte det "ultimata" råden, eftersom att de är betalade av diverse industrier...
Svar på tråden Tror du lchf är hälsosamt på längre sikt?