• Magnus Petersson

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Hoppas detta införs i Sverige också!
     http://www.vegan.nu/viewtopic.php?t=2211
    http://theinformedvegan.com/post/11772630558/france-bans-vegan-meals-in-schools

Jag är så jävla arg på föräldrar som förbjuder sina barn att äta kött i skolan efter att ha läst den här tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-4-121/m56759688.html

Eftersom Frankrike precis som Sverige är ett EU-land så hoppas jag att denna lagen införs här också såsmåningom

Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.

• Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan
  • Tom Araya
    Satisfaction skrev 2012-01-25 09:13:24 följande:
    Jasså! 
    jag har lärt mig att hjärnan växer bäst med omega-3-fettsyror som bl a finns i snäckor. Homo sapiens åt detta för 100 000, spår finns i Sydafrika.
    Man tror också att högt proteinintag påverkade hjärnans utveckling hos vår art.
    Jag räknar dock även fisk och skaldjur till den kategorin av föda som utgör skillnaden.
    Fisk och skaldjur är som de flesta vet inte vegetarisk föda.
    Förövrigt ansågs många skaldjur vara oätliga ganska länge i vissa kulturer.
  • sirisdotter
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-01-25 16:45:43 följande:
    I så fall är det kommunernas policy som är felaktig.
    Inte lätt för heltidsarbetande/heltidsstuderande föräldrapar  att övertyga en av våra största kommuner om det.
  • Chazz Michael Michaels
    sirisdotter skrev 2012-01-25 23:10:55 följande:
    Inte lätt för heltidsarbetande/heltidsstuderande föräldrapar  att övertyga en av våra största kommuner om det.
    Nej, det förstår jag också - men det ändrar inte att jag har min syn på hur det borde vara.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Farbror6
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-25 16:21:56 följande:
    Åtminstone avstånd från en del av dess trosuppfattningar: Därför att mycket av det centrala i hinduismen är raka motatsen till vad Jesus undervisar.
    Det absolut flesta hinduer som inte äter kött gör det för att det helt enkelt inte har råd med det.
  • Farbror6
    sirisdotter skrev 2012-01-25 16:27:42 följande:
    Skulle jag vara intresserad av att  alla ungar ska äta kött i skolan??

Vi skrev en motion om  "Köttfri måndag" !
    Vilka är "vi"?
  • sirisdotter
    Farbror6 skrev 2012-01-26 08:19:08 följande:
    Vilka är "vi"?
    Tja, vilka som drev den frågan kan du antagligen googla fram.   Har inte uppfattat FL som ett forum för politik.
  • Farbror6
    sirisdotter skrev 2012-01-26 09:23:40 följande:
    Tja, vilka som drev den frågan kan du antagligen googla fram.   Har inte uppfattat FL som ett forum för politik.
    Så du kan inte ens svara på det sköms du eller? Ja denna tråden är ju synnerligen politisk.
  • sirisdotter
    Farbror6 skrev 2012-01-26 10:53:02 följande:
    Så du kan inte ens svara på det sköms du eller? Ja denna tråden är ju synnerligen politisk.
    Skäms ! -verkligen inte.   Men stämingen i tråden är hätsk,  bland annat du är mindre smidig i tråden.
  • Janice01
    sirisdotter skrev 2012-01-26 11:03:05 följande:
    Skäms ! -verkligen inte.   Men stämingen i tråden är hätsk,  bland annat du är mindre smidig i tråden.
    Det tycker jag inte, tycker du är en fegis som inte vågar stå för dina åsikter.
  • sirisdotter
    Janice01 skrev 2012-01-27 10:59:52 följande:
    Det tycker jag inte, tycker du är en fegis som inte vågar stå för dina åsikter.
    Det har blivit så tjatigt.  En del i tråden känner till  en del om hur dagens köttkonsumtion påverkar miljön och inser att alla inte behöver äta kött precis varenda dag.   De kan säkert förstå vilket  eller vilka partier  som värnar om miljön.

Att försöka förklara en gång till för de andra förefaller meningslöst.
  • Sven Erik Johansson
    sirisdotter skrev 2012-01-27 11:15:35 följande:
    Det har blivit så tjatigt.  En del i tråden känner till  en del om hur dagens köttkonsumtion påverkar miljön och inser att alla inte behöver äta kött precis varenda dag.   De kan säkert förstå vilket  eller vilka partier  som värnar om miljön.

Jag jobbar för ett på lång sikt i stort vegetariskt samhälle , är vego själv,och avskyr djurindustrin och vet att den bidrar till tex växthusgaser ,missväxt och svält i länder närmare ekvatorn där det blir torrare , men jag stöder inte något av de partier som du kanske menar värnar om miljön.Jag gissar att det är röda partier eller mp.

Jag är mer politiskt blå faktiskt om jag ser till helheten och en viktig faktor som jag anser behövs i kampen mot  ökad växthuseffekt är kärnkraft i kombination med vind, vatten och sol med mera + energisparande och export av renare el till länder som idag producerar mycket fossil el (om vi skulle ha överskott i förhållande till eget behov).
  • Neelah
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-27 16:40:28 följande:
    Jag jobbar för ett på lång sikt i stort vegetariskt samhälle , är vego själv,och avskyr djurindustrin och vet att den bidrar till tex växthusgaser ,missväxt och svält i länder närmare ekvatorn där det blir torrare , men jag stöder inte något av de partier som du kanske menar värnar om miljön.Jag gissar att det är röda partier eller mp.

Jag är mer politiskt blå faktiskt om jag ser till helheten och en viktig faktor som jag anser behövs i kampen mot  ökad växthuseffekt är kärnkraft i kombination med vind, vatten och sol med mera + energisparande och export av renare el till länder som idag producerar mycket fossil el (om vi skulle ha överskott i förhållande till eget behov).
    Hur ställer du dig när det gäller personer som faktiskt inte tål de vegetabilier som man måste äta för att få en fullvärdig kost - de som behöver äta kött för att må bra?
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Sven Erik Johansson
    Neelah skrev 2012-01-27 16:58:46 följande:
    Hur ställer du dig när det gäller personer som faktiskt inte tål de vegetabilier som man måste äta för att få en fullvärdig kost - de som behöver äta kött för att må bra?
    Jag hindrar ingen från något. Jag föreslår inte lagstiftning mot animaliekonsumtion. Jag vill jobba föratt göra vegetarisk mat mer populär , respekten för djur större och animalisk mat mindre populär så att färre köttdjur föds upp.
  • Capt Janeway

Det är inte ett förbud mot kött (el. vegetarisk) mat det gäller. Förslaget är:

"... att skolbespisningar måste servera minst fyra rätter per dag, och att minst en av rätterna måste innehålla en mejeriprodukt" 

Det finns alltså ett val. Ät vegetariskt, ät kött, ta mjölk om du vill..." 

• h8him
    sirisdotter skrev 2012-01-27 11:15:35 följande:

Håller med. Sen kan vi alla strunta i att äta jätteräkor som är det absolut största problemet idag och därmed göra en enorm skillnad även om vi bor i ett litet land.
  • sirisdotter
    Capt Janeway skrev 2012-01-27 18:02:44 följande:
    Det är inte ett förbud mot kött (el. vegetarisk) mat det gäller. Förslaget är:

"... att skolbespisningar måste servera minst fyra rätter per dag, och att minst en av rätterna måste innehålla en mejeriprodukt" 

Det finns alltså ett val. Ät vegetariskt, ät kött, ta mjölk om du vill..." 
    Syftar du på situationen i Frankrike nu?
  • sirisdotter
    h8him skrev 2012-01-28 01:47:46 följande:
    Håller med. Sen kan vi alla strunta i att äta jätteräkor som är det absolut största problemet idag och därmed göra en enorm skillnad även om vi bor i ett litet land.
    Absolut!   Tror inte jätteräkor serveras så ofta i skolmatsalar,  dock.
  • Capt Janeway
    sirisdotter skrev 2012-01-28 11:19:31 följande:
    Syftar du på situationen i Frankrike nu?
    Yes
Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan