• Magnus Petersson

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Hoppas detta införs i Sverige också!
     http://www.vegan.nu/viewtopic.php?t=2211
    http://theinformedvegan.com/post/11772630558/france-bans-vegan-meals-in-schools

Jag är så jävla arg på föräldrar som förbjuder sina barn att äta kött i skolan efter att ha läst den här tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-4-121/m56759688.html

Eftersom Frankrike precis som Sverige är ett EU-land så hoppas jag att denna lagen införs här också såsmåningom

Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.

• Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan
  • trettioplus
    Tow2Mater skrev 2012-01-24 17:36:45 följande:
    Ja det vet vi ju sen innan att i skolorna används bara de bästa och godaste och dyraste råvarorna. Revbenspjällen och stekarna vi fick i skolan var bland det bästa som finns.... (eh)
    Fördelen med grönsaker är att de allra nyttigaste inte är särskilt dyra
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Kimona

Jag tycker det är bra med en varierad kost. Att äta vegetariskt en gång i veckan i skolan ser jag inget negativt med, det finns mycket god veg mat som alla äter.
    Lasagnen som jag åt i skolan var vegetarisk jämt och har aldrig ätit så god lasagne igen.
    Vegetariska vårrullar fick vi också - jättegott.
    Champinjonsoppa, potatis/purjolökssoppa (med vitlökskräm) mmmmm!
    Pastasallad

Sen om man skall servera quorn och sojaprodukter blir det väldigt dyrt om alla ska ha, men det finns andra alternativ.

• Sven Erik Johansson
    Janice01 skrev 2012-01-24 13:24:50 följande:
    Den är INTE felaktig! Hörde själv en professor "inom hjärnor" betätta att det finns delar av hjärnan som behöver fettsyror från kött och fisk som inte finns som ersättning idag.
    I så fall avstår jag gärna från dessa fettsyror.jag tycker min hjärna räcker. JAg är i alla fall både civilingenjör och gymnasielärare.
  • Sven Erik Johansson
    Tow2Mater skrev 2012-01-24 16:05:48 följande:
    Och större delen av just dem får inte alls i sig vad de egentligen behöver....
    vilket inte behöverbero på vegetarisk kost i sig utan på sammansättningen av den som ajg ser det
  • trettioplus
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-24 17:43:13 följande:
    vilket inte behöverbero på vegetarisk kost i sig utan på sammansättningen av den som ajg ser det
    som troligt beror på fattigdom, på många ställen.
    Med största sannolikhet får dessa människor i sig en mera fullvärdig kost som fattiga när de just äter vegetariskt, än om de skulle lägga pengarna på kött. Kött är dyrt och svårt att lagra.
  • o0Noun0o
    trettioplus skrev 2012-01-24 17:37:48 följande:
    Järn är inte särskilt svårt att få i sig, upprepar jag. Det finns i såväl vegetabilier, stekpannor, mejerivaror och ägg. Man kan också lägga upp kosten på ett sådant sätt att järnupptag främjas eller hämmas.

Dumt att opponera sig mot saker som jag inte ens skrivit.

Ja, det hade det förstås varit om det stämt. Jag opponerade mig emot att du kallade det "dumheter" att flertalet av världens vegetarianer inte alls fick i sig vad dom behöver.
  • trettioplus
    o0Noun0o skrev 2012-01-24 18:04:09 följande:
    Ja, det hade det förstås varit om det stämt. Jag opponerade mig emot att du kallade det "dumheter" att flertalet av världens vegetarianer inte alls fick i sig vad dom behöver.
    Att folk inte får i sig rätt näringsämnen beror på fattigdom och/eller okunskap, inte vegetarianism. Man bör inte heller blanda ihop svältande människors matvanor med vegetarisk kost, bara för att det råkar vara mest vegetabilier de kommer över.
  • Tow2Mater

Lite svält har ju visat sig förlänga livet i studier/djurförsök också - så låtom oss halvsvälta våra barn.

Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan