• Magnus Petersson

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Hoppas detta införs i Sverige också!
     http://www.vegan.nu/viewtopic.php?t=2211
    http://theinformedvegan.com/post/11772630558/france-bans-vegan-meals-in-schools

Jag är så jävla arg på föräldrar som förbjuder sina barn att äta kött i skolan efter att ha läst den här tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-4-121/m56759688.html

Eftersom Frankrike precis som Sverige är ett EU-land så hoppas jag att denna lagen införs här också såsmåningom

Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.

• Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan
  • Farbror6
    trettioplus skrev 2012-01-25 09:44:06 följande:
    Och?
    Det är helt irrelevant i sammanhanget.
    Det är det väl absolut inte! Det var du som började yra om att det var så många bland jordens befolkning som är veganer. I Sverige ligger samma siffra på 2-3%....
  • Sven Erik Johansson
    h8him skrev 2012-01-25 01:49:06 följande:
    Vissa typer av kött äts inte men en majoritet av hinduerna äter kött: www.hinduwebsite.com/hinduism/h_food.asp
    Nu är jag visserligen personligen kristen och tar avstånd från hinduismen rent andligt sett , men rätt skall vara rätt. Förvisso finns många  hinduer som , äter vissa typer av kött, men det brukar väl anses som att när man nått en viss andlig nivå (brahminer och andra) så äter man vegetariskt. Lågkasthinduer äter en del kött. I de högre kasterna är det nog ovanligare.

Rabindranath R Maharaj, en hindugru som blev kristen, skrev boken "En Gurus död" och berättar att han i samband med att han blev  kristen började  äta lite kött och ägg. Som kristen gläds jag förståss åt att han blev kristen MEN för mig hade han gärna fått behålla sin vegodiet. ÄVen om MÅNGA kristna försvarar köttsamhället så blir vi vego-kristna fler o fler idag.    www.christianveg.com

Förresten det var väl vi som diskuterade sojaprodukter. Jag länkar ett antal inlägg längre bak till en video om Okinawa där vegetarisk kost (och då menar jag INTE fisk o skaldjur o sådant) faktiskt tycks vara rätt vanlig (tofu tex).(Jag trodde inte veg kost var vanlig där alls innan jag såg detta). Men i all fall-där tycks det vara vanligt med mycket gamla människor medans en yngre generation börjat drabbas av vällevnadssjukdomar , bla i samband  med att de börjat gå över till mer västarländsk kost och dödligheten bland dem ökar.
  • trettioplus
    Farbror6 skrev 2012-01-25 10:06:42 följande:
    Det är det väl absolut inte! Det var du som började yra om att det var så många bland jordens befolkning som är veganer. I Sverige ligger samma siffra på 2-3%....
    1) Jag har aldrig påstått att många är veganer. Jag har hävdat (och hävdar fortfarande) att miljoner människor på vår jord är lakto-ovo-vegetarianer.
    2) 30% av hinduerna utgör knappt 300 miljoner människor!
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Farbror6
    trettioplus skrev 2012-01-25 10:18:31 följande:
    2) 30% av hinduerna utgör knappt 300 miljoner människor!
    Siffran ligger fortfarnade mellan 20-30%, dvs kan det vara 100 miljon färre "kaniner"....
  • trettioplus
    Farbror6 skrev 2012-01-25 10:30:52 följande:
    Siffran ligger fortfarnade mellan 20-30%, dvs kan det vara 100 miljon färre "kaniner"....
    200 miljoner är fortfarande miljoner. Hänger du med?
  • Farbror6
    trettioplus skrev 2012-01-25 10:39:45 följande:
    Men bara en fis i universum jämfört med jordens befolkning.
  • trettioplus
    Farbror6 skrev 2012-01-25 10:46:15 följande:
    Det är fortfarande miljoner, vilket är vad jag hävdar. Och otroligt många mer än den lilla befolkning vi har här i Sverige.
  • VNmamma
    trettioplus skrev 2012-01-25 10:39:45 följande:

• VNmamma
    Farbror6 skrev 2012-01-25 10:46:15 följande:
    Och?

Påpekandet om att miljontals människor lever - och överlever! - som vegetarianer gjordes för att bemöta dem i tråden som hävdar att det inte går att leva på enbart vegetarisk kost.

• o0Noun0o
    VNmamma skrev 2012-01-25 10:58:26 följande:
    Och?

Påpekandet om att miljontals människor lever - och överlever! - som vegetarianer gjordes för att bemöta dem i tråden som hävdar att det inte går att leva på enbart vegetarisk kost.

Vem har sagt det?
Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan