• Magnus Petersson

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Hoppas detta införs i Sverige också!
     http://www.vegan.nu/viewtopic.php?t=2211
    http://theinformedvegan.com/post/11772630558/france-bans-vegan-meals-in-schools

Jag är så jävla arg på föräldrar som förbjuder sina barn att äta kött i skolan efter att ha läst den här tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-4-121/m56759688.html

Eftersom Frankrike precis som Sverige är ett EU-land så hoppas jag att denna lagen införs här också såsmåningom

Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.

• Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan
  • Sven Erik Johansson
    VNmamma skrev 2012-01-25 11:20:20 följande:
    OT, men ändå:

Varför måste du som kristen "ta avstånd" från hinduism? Vad lägger du i ordet?
    Åtminstone avstånd från en del av dess trosuppfattningar: Därför att mycket av det centrala i hinduismen är raka motatsen till vad Jesus undervisar.
  • o0Noun0o
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-25 16:21:56 följande:
    Åtminstone avstånd från en del av dess trosuppfattningar: Därför att mycket av det centrala i hinduismen är raka motatsen till vad Jesus undervisar.

Jag tar avstånd från kristendom, hinduism och judendom. Visserligen helt OT men jag tänkte ändå att jag bör påpeka att jag följer en annan religion...
  • Sven Erik Johansson
    o0Noun0o skrev 2012-01-25 16:23:21 följande:
    Jag tar avstånd från kristendom, hinduism och judendom. Visserligen helt OT men jag tänkte ändå att jag bör påpeka att jag följer en annan religion...
    Vi har religionsfrihet.

För att utveckla saken så tror jag i o för sig inte att allt i andra religioner är icke sant. Däremot så på sådana saker som är skiljande (logiskt motsatta uppfattningar) så kan ju inte alla trosuppfattningar kan vara sanna.
  • sirisdotter
    o0Noun0o skrev 2012-01-25 15:34:31 följande:
    Ok. Det vore väl då snarare någonting att arbeta för istället för att bråka om att alla ungar ska äta kött i skolan?
    Skulle jag vara intresserad av att  alla ungar ska äta kött i skolan??

Vi skrev en motion om  "Köttfri måndag" !
  • Enter Sandman

Snacka om storebrorsmentalitet hos franska regeringen som tror sig kunna veta bäst vad andra ska äta.
    Å, andra sidan så har ju faktiskt franska folket valt det här, dom nöjer sig ju med det här.

Och vi då, se vilket patrask vi har röstat fram och nöjer oss med, varför finner vi oss i sånt översitteri, både i frankrike och sverige?    

• Chazz Michael Michaels
    Magnus Petersson skrev 2011-10-26 12:47:26 följande:
     Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.
    Fuck yeah! Har tyckt detta länge. Specialkost som inte är medicinskt motiverad borde vara var och ens eget ansvar att tillhandahålla.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • sirisdotter
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-01-25 16:32:24 följande:
    Fuck yeah! Har tyckt detta länge. Specialkost som inte är medicinskt motiverad borde vara var och ens eget ansvar att tillhandahålla.
    Och det finns kommuner i Sverige där det inte hjälper att föräldrarna erbjuder sig att  lämna "specialkost"   med barnet till förskolan.   På grund av kommunens policy.  
  • Chazz Michael Michaels
    sirisdotter skrev 2012-01-25 16:38:27 följande:
    Och det finns kommuner i Sverige där det inte hjälper att föräldrarna erbjuder sig att  lämna "specialkost"   med barnet till förskolan.   På grund av kommunens policy.  
    I så fall är det kommunernas policy som är felaktig.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • VNmamma
    Tow2Mater skrev 2012-01-25 15:14:32 följande:
    Indien som andra NIC-länder har en lång väg att gå innan de blir I-länder (utvecklade).

Indien rymmer mycket mer än du verkar veta. Värsta misär sida vid sida med lyx. Och däremellan en stor, ganska välmående medelklass. Vegetarianerna i Indien är inte lika med fattiga och undernärda. Fattiga och undernärda människor äter naturligtvis allt de kommer åt.  
  • trettioplus
    Farbror6 skrev 2012-01-25 13:22:49 följande:
    Kanske finne en anledning till att dessa är så underutvecklade....
    Det finns otroligt många skäl till det, men att man har många vegetarianer är osannolikt någon av dessa.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan