• Magnus Petersson

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Hoppas detta införs i Sverige också!
     http://www.vegan.nu/viewtopic.php?t=2211
    http://theinformedvegan.com/post/11772630558/france-bans-vegan-meals-in-schools

Jag är så jävla arg på föräldrar som förbjuder sina barn att äta kött i skolan efter att ha läst den här tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-4-121/m56759688.html

Eftersom Frankrike precis som Sverige är ett EU-land så hoppas jag att denna lagen införs här också såsmåningom

Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.

• Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan
  • Sven Erik Johansson
    Tow2Mater skrev 2012-01-24 18:49:58 följande:
    "Alla lovord har gjort sojaprodukterna till hälsomatens och tillskottens superstjärna, men det kommer fram fler och fler bevis för att sojaprodukter förknippas med flera hälsorisker."

Två sista avsnitten preciserar:
    www.makrobiotik.nu/page3/page15/page15.html
    I alla fall har det varit vanligt med mycket hög ålder på Okinawa "trots" tofun. artikeln du länkar till var välskriven och lång och naturligtvis finns för- o nackdelar med alla sorters kost. jag såg tex bröstcancerdiskussionen men jag anser att detta är så komplext och att den toala kosten kan se ut på så många sätt både med och utan tofu o liknande så det är svårt att säga "bu eller bä". Dessutom så finns en uppsjö av andra sjukdomar att ta hänsyn till vid bedömning osv osv.MAn får också fundera på hur försökspersoners hela livslopp sett ut.

Att den höga köttkonsumtionen o mjölkkonsumtionen kan sättas i samband med  cancersjukdomar har nyligen tagiits upp i både SvD och DN. Dessutom är jag personligen inte vegetarian främst av hälsoskäl , men jag blev härom veckan gissad på utseendet för att vara 10 år yngre än jag är.

Jag mår bra o har bra värden, men skulle jag dö tidigare pga vegetarisk kost så må det kanske vara hänt då. I så fall tror jag gladeligen jag "offrar livet" för att slippa äta andra levande varelser. Jag älskar ju djur och mitt hjärta klappar för alla levande varelser på jorden. både djur o människor (både födda o ofödda).

Men personligen tror jag vegetarianer med bra vegokost ofta lever längre o friskare än blandkostare.
  • RedRoses

Alltså vad har du ts och alla andra negativa mot vegetarianer och veganer.
    Och vegetarianer klarar inte sig på bara potatis/pasta å sås.

Att förbjuda de på skolor visar bara på hur folk har så svårt att sluta lägga sig i folks liv vad de äter. Det är fel att förbjuda de.

Men ni som vill förbjuda vegetarianer tkr ni de är rätt att föda upp massvis med djur, mata dem och sen döda dem för att äta kött?? Jag tycker de är djurplågeri.

• VNmamma
    Tow2Mater skrev 2012-01-24 18:58:31 följande:
    "Deaths from malnutrition on a large scale have continued across India into modern times. In Maharashtra alone, for example, there were around 45,000 childhood deaths due to mild or severe malnutrition in 2009, according to the Times of India.[135] Another Times of India report in 2010 has stated that 50% of childhood deaths in India are attributable to malnutrition.[136] Around 7.5 million people per year die of malnutrition in modern India, the largest death rate caused by malnutrition for any country." (Wiki)
    ?

Du tror att de som dör av undernäring är vegetarianer? Inte på grund av att de får för lite mat (oavsett kost)? 
  • VNmamma
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-24 19:05:36 följande:
    I alla fall har det varit vanligt med mycket hög ålder på Okinawa "trots" tofun. artikeln du länkar till var välskriven och lång och naturligtvis finns för- o nackdelar med alla sorters kost. jag såg tex bröstcancerdiskussionen men jag anser att detta är så komplext och att den toala kosten kan se ut på så många sätt både med och utan tofu o liknande så det är svårt att säga "bu eller bä". Dessutom så finns en uppsjö av andra sjukdomar att ta hänsyn till vid bedömning osv osv.MAn får också fundera på hur försökspersoners hela livslopp sett ut.

Att den höga köttkonsumtionen o mjölkkonsumtionen kan sättas i samband med  cancersjukdomar har nyligen tagiits upp i både SvD och DN. Dessutom är jag personligen inte vegetarian främst av hälsoskäl , men jag blev härom veckan gissad på utseendet för att vara 10 år yngre än jag är.

Jag mår bra o har bra värden, men skulle jag dö tidigare pga vegetarisk kost så må det kanske vara hänt då. I så fall tror jag gladeligen jag "offrar livet" för att slippa äta andra levande varelser. Jag älskar ju djur och mitt hjärta klappar för alla levande varelser på jorden. både djur o människor (både födda o ofödda).

Men personligen tror jag vegetarianer med bra vegokost ofta lever längre o friskare än blandkostare.
  • Tow2Mater
    VNmamma skrev 2012-01-24 23:23:13 följande:
    ?

Du tror att de som dör av undernäring är vegetarianer? Inte på grund av att de får för lite mat (oavsett kost)? 
    De är hinduer, och ingår enligt trettioplus inte i gruppen svältande (den gruppen klarade vi av tidigare.)
  • Tom Araya
    RedRoses skrev 2012-01-24 19:33:16 följande:
    Alltså vad har du ts och alla andra negativa mot vegetarianer och veganer.
    Och vegetarianer klarar inte sig på bara potatis/pasta å sås.

Att förbjuda de på skolor visar bara på hur folk har så svårt att sluta lägga sig i folks liv vad de äter. Det är fel att förbjuda de.

Men ni som vill förbjuda vegetarianer tkr ni de är rätt att föda upp massvis med djur, mata dem och sen döda dem för att äta kött?? Jag tycker de är djurplågeri.
    Det är skillnad på att förbjuda och att vägra tillhandahålla alternativ för alla inriktningar.
  • Janice01
    trettioplus skrev 2012-01-24 17:14:54 följande:
    Det är inte det minsta kontroversiellt att vara vegetarian. Miljoner och åter miljoner människor på vår jord är det.
    Endast outbildade människor tror att vegetarisk kost är lika med torftig.

Om du har läst på din historia så vet du:
    Det var först när människan började äta av kött som deras hjärna utveckades så att den blev den ledare för jorden i stället för att springa omkring som ett ociviliserat odjur.....
  • o0Noun0o

Saken är den att detta är så fruktansvärt genomskinligt! Sedan frankrike fick en regering av counterjihad handlar det om att jäklas med dom som inte passar in, och då främst muslimer. Simple.

• trettioplus
    Tow2Mater skrev 2012-01-24 18:58:31 följande:
    "Deaths from malnutrition on a large scale have continued across India into modern times. In Maharashtra alone, for example, there were around 45,000 childhood deaths due to mild or severe malnutrition in 2009, according to the Times of India.[135] Another Times of India report in 2010 has stated that 50% of childhood deaths in India are attributable to malnutrition.[136] Around 7.5 million people per year die of malnutrition in modern India, the largest death rate caused by malnutrition for any country." (Wiki)
    Ja, många är mycket fattiga i Indien. Är det förvånande för dig?
    Du tror väl inte på allvar att dessa människor dör på grund av att de är vegetarianer?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan