• Magnus Petersson

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Hoppas detta införs i Sverige också!
     http://www.vegan.nu/viewtopic.php?t=2211
    http://theinformedvegan.com/post/11772630558/france-bans-vegan-meals-in-schools

Jag är så jävla arg på föräldrar som förbjuder sina barn att äta kött i skolan efter att ha läst den här tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-4-121/m56759688.html

Eftersom Frankrike precis som Sverige är ett EU-land så hoppas jag att denna lagen införs här också såsmåningom

Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.

• Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan
  • Merwinna
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-24 11:56:06 följande:
    Jag mår bra och är vegetarian.
    Du är vuxen. Då är det ditt val. Det är däremot MYCKET omoraliskt och fel att ta ett sådant kontroversiellt beslut för sitt barns räkning. Under uppbyggnadsfasen av kroppen o hjärnan, är det dessutom ännu mera skadligt med en torftig kost.
  • trettioplus
    o0Noun0o skrev 2012-01-24 17:00:22 följande:
    Obestämd

Eh, nej! 
    Eh, jo.
    Det finns människor som inte får i sig vad de behöver för att de är fattiga, men att få i sig vad man behöver som lakto-ovo-vegetarian är väldigt lätt.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Merwinna skrev 2012-01-24 17:04:20 följande:
    Du är vuxen. Då är det ditt val. Det är däremot MYCKET omoraliskt och fel att ta ett sådant kontroversiellt beslut för sitt barns räkning. Under uppbyggnadsfasen av kroppen o hjärnan, är det dessutom ännu mera skadligt med en torftig kost.
    Det är inte det minsta kontroversiellt att vara vegetarian. Miljoner och åter miljoner människor på vår jord är det.
    Endast outbildade människor tror att vegetarisk kost är lika med torftig.
  • o0Noun0o
    trettioplus skrev 2012-01-24 17:13:36 följande:
    Eh, jo.
    Det finns människor som inte får i sig vad de behöver för att de är fattiga, men att få i sig vad man behöver som lakto-ovo-vegetarian är väldigt lätt.
    Sålänge tillgången på dom födoämnen du behöver finns ja, men då vi talar om barn går det åt en hel del ägg och mjölk för att tillgången på järn och protein ska vara rätt, och dessutom en välbalanserad diet. Ungar äter ju heller inte allting man serverar alla gånger. Inte för att jag menar att detta innebär att ungarna måste få kött i skolan, men det innebär att vi inte bör göra alla barn till vegetarianer.
  • trettioplus
    o0Noun0o skrev 2012-01-24 17:16:37 följande:
    Sålänge tillgången på dom födoämnen du behöver finns ja, men då vi talar om barn går det åt en hel del ägg och mjölk för att tillgången på järn och protein ska vara rätt, och dessutom en välbalanserad diet. Ungar äter ju heller inte allting man serverar alla gånger. Inte för att jag menar att detta innebär att ungarna måste få kött i skolan, men det innebär att vi inte bör göra alla barn till vegetarianer.
    Järn är i regel inget problem att få i sig med vegetarisk kost. Det finns ganska gott om järnrika vegetabilier.
    Det är inte heller svårare att få barn att äta grönsaker än det är att få dem att äta kött. Det handlar i regel om presentation och inställning.
    När det kommer till protein så äter "vi i väst" överskott. Man behöver inte så särdeles mycket protein per dag, om vi ska vara petiga. Äter man mjölkprodukter och ägg är man mycket snabbt i hamn. Kombinerar man rätt kan man också utvinna protein som i sig inte är högvärdigt dessutom.
  • Tow2Mater
    trettioplus skrev 2012-01-24 17:14:54 följande:
    Det är inte det minsta kontroversiellt att vara vegetarian. Miljoner och åter miljoner människor på vår jord är det.
    Endast outbildade människor tror att vegetarisk kost är lika med torftig.
    Det är inte det minsta kontroversiellt att bo i lerhydda heller. Miljoner och åter miljoner människor på vår jord gör det.
    Endast outbildade människor tror att bo i lerhydda är lika med torftigt. Tak över huvudet är ju målet, allt man behöver i ett boende.
  • o0Noun0o
    trettioplus skrev 2012-01-24 17:22:06 följande:
    Järn är i regel inget problem att få i sig med vegetarisk kost. Det finns ganska gott om järnrika vegetabilier.
    Det är inte heller svårare att få barn att äta grönsaker än det är att få dem att äta kött. Det handlar i regel om presentation och inställning.
    När det kommer till protein så äter "vi i väst" överskott. Man behöver inte så särdeles mycket protein per dag, om vi ska vara petiga. Äter man mjölkprodukter och ägg är man mycket snabbt i hamn. Kombinerar man rätt kan man också utvinna protein som i sig inte är högvärdigt dessutom.

Jo, barn behöver mer järn än från enbart vegetabilier, och dom bör dessutom heller inte äta mängder av exempelvis spenat och mangold och dylikt (som heller inte kan väga upp järnintaget om där är brist på mjölk).

I "väst" (som i Frankrike och Sverige) finns tillgång på livsmedel på ett sätt som faktiskt inte finns för dom flesta vegetarianer i världen. Det var det jag främst opponerade mig emot.  
  • trettioplus
    Tow2Mater skrev 2012-01-24 17:23:07 följande:
    Det är inte det minsta kontroversiellt att bo i lerhydda heller. Miljoner och åter miljoner människor på vår jord gör det.
    Endast outbildade människor tror att bo i lerhydda är lika med torftigt. Tak över huvudet är ju målet, allt man behöver i ett boende.
    Väldigt konstigt resonemang, måste jag säga.
    Vegetarisk mat kan göras hur lyxig som helst. Det kan man möjligen göra med en lerhydda också, men därom är jag inte insatt. I Sverige ska man vara riktigt okunnig för att laga torftig vegetarisk mat. Vi har ett av de bästa utbuden av råvaror i världen.
  • Tow2Mater
    trettioplus skrev 2012-01-24 17:34:28 följande:
    Väldigt konstigt resonemang, måste jag säga.
    Vegetarisk mat kan göras hur lyxig som helst. Det kan man möjligen göra med en lerhydda också, men därom är jag inte insatt. I Sverige ska man vara riktigt okunnig för att laga torftig vegetarisk mat. Vi har ett av de bästa utbuden av råvaror i världen.
    Ja det vet vi ju sen innan att i skolorna används bara de bästa och godaste och dyraste råvarorna. Revbenspjällen och stekarna vi fick i skolan var bland det bästa som finns.... (eh)
  • trettioplus
    o0Noun0o skrev 2012-01-24 17:31:02 följande:
    Jo, barn behöver mer järn än från enbart vegetabilier, och dom bör dessutom heller inte äta mängder av exempelvis spenat och mangold och dylikt (som heller inte kan väga upp järnintaget om där är brist på mjölk).

I "väst" (som i Frankrike och Sverige) finns tillgång på livsmedel på ett sätt som faktiskt inte finns för dom flesta vegetarianer i världen. Det var det jag främst opponerade mig emot.  
    Järn är inte särskilt svårt att få i sig, upprepar jag. Det finns i såväl vegetabilier, stekpannor, mejerivaror och ägg. Man kan också lägga upp kosten på ett sådant sätt att järnupptag främjas eller hämmas.

Dumt att opponera sig mot saker som jag inte ens skrivit.
Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan