Tygtiiger skrev 2011-10-30 12:34:25 följande:
För vuxna fungerar vegankost utan problem. Men för förskolebarn är det svårt, iom att små barn har ett ganska högt behov av energi, små magar, och ofta perioder när de är selektiva ätare. Att då ta bort både animaliskt protein, mjölk och ägg ur kosten gör det SVÅRT att få i dem näring och energi om man inte ska fettberika kosten in absurdum. Jag tycker iallafall inte att man ska servera tvååringar wienerbröd dagligen för att hålla deras kaloriintag uppe, då¨är det bättre med mjölk och ägg, om de tål det.
Det är inget jag har hittat på - jag har diskuterat vegetarian- och vegankost med en barndietist jag känner och hon brukar faktiskt vara poppis hos vegetarianföräldrar eftersom hon inte ser några som helst problem med att ge små barn vegetarisk kost. Vegankost ställer till för mycket problem (och hon har sett ganska många barn).
Så att förbjuda vegankost kan jag se hur man kan motivera i skola och förskola - men att ta bort vegetarisk kost tycker jag fortfarande är dumt.
(Snälla, sluta förutsätta att alla allätare är fanatiska motståndare mot vegetarisk kost eller stör sig på att man utesluter kött. Jag växte upp med en mamma som åt vegetariskt i många år vilket gjorde att jag åt mycket vegetariskt jag också - men jag tycker om kött och därför äter jag det. Hon brukade laga kött till mig när jag blev sugen på det. Inga konflikter, inget stök och en mycket nöjd familj med ganska goda matvanor - nåja, vi åt kladdkaka till kvällsmat ibland, men det dör man inte av!)
Den kommun jag känner till som vägrar föräldrar att skicka med skyller på EU-regler (som torde ha med hygien att göra) - näringsmässiga skäl är det inte mot detta!
En sjuksköterska jag känner till har fött upp sin kull (minst fyra barn) veganskt och ser inga problem med det.