Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Tow2Mater skrev 2011-10-27 13:35:49 följande:
    Men det har jag ju inte heller sagt. Om du vill ha mer, eller helt annat, har du frihet att ta med det själv.
    Källa på det?    På  förskolor i Sverige får föräldrar inte längre skicka med mat till sina barn p g a EU-regler.    Vegan-barn måste plötsligt äta  laktovegetariskt när de börjar förskolan -  tidigare var det inga problem om föräldrarna skickade med mat.

Personalens matlådor får inte förvaras i samma kyl som den mat barnen ska äta   efter de nyligen införda EU-reglerna.
  • sirisdotter
    Sven Erik Johansson skrev 2011-10-27 23:12:40 följande:
    Jag är också emot det här skolmatsbeslutet precis som du. Förvisso kan väl ingen förbjuda den som vill att ha egen matsäck med men jag är mot beslutet. Jag tyckte texten var lite otydlig också. Var det bara veganskt eller också laktovegetariskt som skulle bort från franska matsedeln?
    I Sverige är det förbjudet  numera  att skicka med mat till förskolan -  EU-regler åberopas.   Har för mig att Frankrike också är med i EU....
  • sirisdotter
    Petronella01 skrev 2011-10-28 09:25:09 följande:
    Intressant (och korkat). Det kände jag fakiskt inte till. Som du påpekar i ditt andra inlägg så är ju Franrike också med i EU och samma regler lär gälla där. Man har alltså stängt möjligheten helt och hållet för vegetarianer att äta sin kost. Helt sjukt.
    På förskolan i en del av landet,  där jag för något år sedan  läste sagor för barnen genom "Allas barnbarn"   nämnde personalen att de inte fick ha sina matlådor i  samma kylskåp som barnens mat längre.

I en helt annan del av landet får en veganfamilj inte skicka med mat.   Det var inga problem att göra det för 20 år sedan.

Om alla instanser i Sverige tagit tills sig regeln/   tolkar den på samma sätt vet jag inte.
  • sirisdotter
    Petronella01 skrev 2011-10-28 10:19:48 följande:
    Man kan tycka, och det gör jag, att det är sjukt att vägra servera vegetarisk/vegansk mat i skolan, men att sedan vägra föräldrarna att tillhandahålla den maten själv, det tar det till en helt ny nivå. Vad är det för diktatorisk mentalitet?
    Ja,  det blev en stor besvikelse och omställning för dessa föräldrar.   De ordnade tid hos dietist för att förklara att de är väl insatta  i näringsbehov och  fullvärdig kost,    Undantag beviljades ändå inte -  i en av landets  större städer.
  • sirisdotter
    Tow2Mater skrev 2011-10-28 14:18:09 följande:
    Jag läser TS och utgår från vad som sägs där gäller.
    Står det i TS  att  föräldrar kan skicka med mat  till sina barns skola  (inkl.  förskola)?
  • sirisdotter
    Tow2Mater skrev 2011-10-28 17:19:09 följande:
    TS säger det om du läser TS.
    Ts har endast skrivit ett inlägg;   trådstarten och där står ingenting om  att föräldrar har rätt att skicka med protein  att ersätta kött med   (sojafärs/    tzaj,    bönor,  linser etc).

Än mindre att veg.  föräldrar har rätt att be personal förvara den medskickade maten i kylskåp och i förekommande fall be personalen värma maten.
  • sirisdotter
    Tow2Mater skrev 2011-10-28 18:36:50 följande:
    Så här står det i trådstarten: "...and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.".
    Då undrar man som jag skrev tidigare  om Frankrike verkligen inte är med i EU,   om Frankrike inte känner till EU-regler om att ta med mat -  eller om de två ganska stora kommuner i Sverige som vägrar föräldrar att skicka med mat åberopande EU-regler missuppfattat eller far med osanning.
  • sirisdotter
    Tygtiiger skrev 2011-10-30 12:34:25 följande:
    För vuxna fungerar vegankost utan problem. Men för förskolebarn är det svårt, iom att små barn har ett ganska högt behov av energi, små magar, och ofta perioder när de är selektiva ätare. Att då ta bort både animaliskt protein, mjölk och ägg ur kosten gör det SVÅRT att få i dem näring och energi om man inte ska fettberika kosten in absurdum. Jag tycker iallafall inte att man ska servera tvååringar wienerbröd dagligen för att hålla deras kaloriintag uppe, då¨är det bättre med mjölk och ägg, om de tål det.

Det är inget jag har hittat på - jag har diskuterat vegetarian- och vegankost med en barndietist jag känner och hon brukar faktiskt vara poppis hos vegetarianföräldrar eftersom hon inte ser några som helst problem med att ge små barn vegetarisk kost. Vegankost ställer till för mycket problem (och hon har sett ganska många barn).

Så att förbjuda vegankost kan jag se hur man kan motivera  i skola och förskola - men att ta bort vegetarisk kost tycker jag fortfarande är dumt.

(Snälla, sluta förutsätta att alla allätare är fanatiska motståndare mot vegetarisk kost eller stör sig på att man utesluter kött. Jag växte upp med en mamma som åt vegetariskt i många år vilket gjorde att jag åt mycket vegetariskt jag också - men jag tycker om kött och därför äter jag det. Hon brukade laga kött till mig när jag blev sugen på det. Inga konflikter, inget stök och en mycket nöjd familj med ganska goda matvanor - nåja, vi åt kladdkaka till kvällsmat ibland, men det dör man inte av!)        
    Den kommun jag känner till som vägrar föräldrar att skicka med skyller på EU-regler  (som torde ha med hygien att göra)   -  näringsmässiga skäl är det inte  mot detta!

En sjuksköterska jag känner till har fött upp sin kull  (minst fyra barn)  veganskt och ser inga problem med det. 
  • sirisdotter
    Janice01 skrev 2011-11-23 09:38:32 följande:
    Det finns inga belägg för det du säger! Allsidig kost med delar från ALLA delar i kostcirkeln är det absolut bästa för barn som växer!
    Beror på vilken källa man förlitar sig på.
  • sirisdotter
    trettioplus skrev 2012-01-25 09:08:29 följande:
    Med tanke på att det inte är svårt, så tror jag vi kan anta det, ja.
    Vem har rekommenderat alla barn att bli vegetarianer?

Själv förespråkar jag att alla skulle införa vegetariska dagar hemma och vill även att viss skolmat skall vara det, (men det har jag inte nämnt i denna tråd.) eftersom det skulle ge mera effekt än att några få blir helvegetarianer.

Finns vegetarisk mat i skolan, så förutsätter jag att den lagats av utbildad personal, varför vårdnadshavare inte behöver kunna ett jota.
    Så svårt det kan vara....   Några kommuner i landet har  infört  "Köttfri måndag"  där kommunen fixar maten;   på skolor och boenden.   En motion i vår kommun ledde till mycket motstånd,   både  från de styrande och en mängd insändare från allmänheten.   I konceptet ingår utbildning av berörd personal i näringslära  och tips om maträtter.
  • sirisdotter
    o0Noun0o skrev 2012-01-25 11:35:03 följande:
    Ja, jag tycker det är bra att det finns vegetariskt alternativ med tanke på muslimer och judar, och dessutom vegetarianer.

Jag är inte mycket för att tvinga folk till saker och ting.  
    Har du något förslag på hur man  gör när en kommun tvingar på ett veganbarn laktoveg.  kost?
  • sirisdotter
    o0Noun0o skrev 2012-01-25 11:57:28 följande:
    Ja, att detta barn får egen specialkost. Det är dock inte vanligt att barn är veganer, och det bör dom heller inte vara i dom fall det inte rör sig om alleriger. Ett barn som enbart får vegankost rekommenders att gå hos dietist dessutom.
    Föräldrarna har haft  samtal med kommunens  dietist,  som insåg att de är insatta i vad  en människa behöver äta.   Det hävde inte denna kommuns  regler att varken  ge barnet vegankost eller servera veganmat som föräldrarna skickar med.
  • sirisdotter
    o0Noun0o skrev 2012-01-25 15:34:31 följande:
    Ok. Det vore väl då snarare någonting att arbeta för istället för att bråka om att alla ungar ska äta kött i skolan?
    Skulle jag vara intresserad av att  alla ungar ska äta kött i skolan??

Vi skrev en motion om  "Köttfri måndag" !
  • sirisdotter
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-01-25 16:32:24 följande:
    Fuck yeah! Har tyckt detta länge. Specialkost som inte är medicinskt motiverad borde vara var och ens eget ansvar att tillhandahålla.
    Och det finns kommuner i Sverige där det inte hjälper att föräldrarna erbjuder sig att  lämna "specialkost"   med barnet till förskolan.   På grund av kommunens policy.  
  • sirisdotter
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-01-25 16:45:43 följande:
    I så fall är det kommunernas policy som är felaktig.
    Inte lätt för heltidsarbetande/heltidsstuderande föräldrapar  att övertyga en av våra största kommuner om det.
  • sirisdotter
    Farbror6 skrev 2012-01-26 08:19:08 följande:
    Vilka är "vi"?
    Tja, vilka som drev den frågan kan du antagligen googla fram.   Har inte uppfattat FL som ett forum för politik.
  • sirisdotter
    Farbror6 skrev 2012-01-26 10:53:02 följande:
    Så du kan inte ens svara på det sköms du eller? Ja denna tråden är ju synnerligen politisk.
    Skäms ! -verkligen inte.   Men stämingen i tråden är hätsk,  bland annat du är mindre smidig i tråden.
  • sirisdotter
    Janice01 skrev 2012-01-27 10:59:52 följande:
    Det tycker jag inte, tycker du är en fegis som inte vågar stå för dina åsikter.
    Det har blivit så tjatigt.  En del i tråden känner till  en del om hur dagens köttkonsumtion påverkar miljön och inser att alla inte behöver äta kött precis varenda dag.   De kan säkert förstå vilket  eller vilka partier  som värnar om miljön.

Att försöka förklara en gång till för de andra förefaller meningslöst.
  • sirisdotter
    Capt Janeway skrev 2012-01-27 18:02:44 följande:
    Det är inte ett förbud mot kött (el. vegetarisk) mat det gäller. Förslaget är:

"... att skolbespisningar måste servera minst fyra rätter per dag, och att minst en av rätterna måste innehålla en mejeriprodukt" 

Det finns alltså ett val. Ät vegetariskt, ät kött, ta mjölk om du vill..." 
    Syftar du på situationen i Frankrike nu?
  • sirisdotter
    h8him skrev 2012-01-28 01:47:46 följande:
    Håller med. Sen kan vi alla strunta i att äta jätteräkor som är det absolut största problemet idag och därmed göra en enorm skillnad även om vi bor i ett litet land.
    Absolut!   Tror inte jätteräkor serveras så ofta i skolmatsalar,  dock.
Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan