• kikkan79

Hur höja blodvärdet? Tips?

Hejsan!

Behöver tips. Jag lämanr blod (såklart) och har alltid haft ett mycket högt blodvärde. I somras damp det ner och jag har haft lite svårt att få upp det trots att jag äter min järn-tabletter.

Så nu behöver jag tips.

Vad äter man och vad dricker man för att få till det här?

Sluta lämna blod är inte akutellt. För det vill jag kunna göra.

• Svar på tråden Hur höja blodvärdet? Tips?
  • Denebola
    kikkan79 skrev 2011-02-08 15:52:34 följande:
    Jag hatar blodpudding men har faktiskt ätit det någon gång i tron att det hjälper. Då kan jag fortsätta med det och veta att jag äter av en bra anledning.

Ang järntabletterna. Man blir ju ganska förstoppad kan man säga. Blir det värre om man ökar dosen eller är det bara lika jävligt?

Just nu tar jag bara en varannan dag för att kunna gå på toaletten ibland Flört
    Ta en "hutt" linfrön som legat i vatten och blivit slajmiga, det hjälper även om det blir lite "spännande" konsistens att dricka
  • Bettanspettan

Nä det finns nog bara en sort, smakat som stark druv juice tycker jag...

• Pimpinellan

Jag har för mig att jag fick byta sort järnpiller när jag var blodgivare just för att jag blev så förstoppad. Ingen aning vad de hette dock,var mååååånga år sen nu.

• Analoga
    kaosmaskinen skrev 2011-02-08 15:46:45 följande:
    träna
    Inte fasen får man upp järnvärdet av att träna...
  • Analoga

Exempel på järnrika livsmedel:

Blodpudding
    Lever
    Ägg
    Broccoli
    Paltbröd
    Spenat...

Kombinera gärna ovanstående med ett glas apelsinjuice el annan c-vitaminrik dryck. Det underlättar järnupptaget i kroppen...och som någon ovan skrev så är kaffe en järntjuv. Sluta rök om du nu gör det..

Får du inte upp värdet, och inte är gravid, så tycker jag du ska vända dig till din vårdcentral.

P.S Har du provat vitamintabletter innehållande järn? D.S

• Denebola
    Analoga skrev 2011-02-08 17:37:02 följande:
    Varför inte?
  • Analoga
    Denebola skrev 2011-02-08 18:14:05 följande:
    Varför inte?
    Om man tränar så förbrukar man ju energi/vitaminer/mineraler. Har du då en järnbrist så förbrukar du ju ännu mer järn om du tränar.

Förstahandsrådet är att äta järnrik kost alt. järntabletter och/eller ta reda på orsaken till järnbristen.

Träning är bra; men genererar inte mer järn i kroppen.
  • kaosmaskinen
    Analoga skrev 2011-02-08 17:37:02 följande:
    Nu tolkar jag det som att det egentligen inte är TS järnvärde som är lågt, utan hennes Hb som inte stiger. För nybildning av Hb behövs järn varför man rekommenderas att äta det vid blodbrist. 
    Kontinuerlig träning=ökat syrebehov=stimulering av nybildandet av syretranprtörer=ökat Hb.

Så nej, visst. Järndepåerna lär inte öka av träning, men koncentrationen av Hb kan göra det.  
  • Runguska

Jag vet inte hur mycket det ökar värdet, men jag försöker laga så mycket mat jag kan i gjutjärn. Pannkakor, grytor med mera. Det var min mamma som kom med rådet. Som sagt var vet jag inte om det ens gör skillnad, men skadar gör det ju inte. (Även om jag har svårt att lyfta grytan full med mat nu när jag är gravid med foglossning)

• Analoga
    kaosmaskinen skrev 2011-02-08 18:43:17 följande:
    Nu tolkar jag det som att det egentligen inte är TS järnvärde som är lågt, utan hennes Hb som inte stiger. För nybildning av Hb behövs järn varför man rekommenderas att äta det vid blodbrist. 
    Kontinuerlig träning=ökat syrebehov=stimulering av nybildandet av syretranprtörer=ökat Hb.

Så nej, visst. Järndepåerna lär inte öka av träning, men koncentrationen av Hb kan göra det.  
    Att dricka för lite ökar också Hb:et - men det är ju inte heller att rekommendera.

Vore jag TS så skulle jag be om att få komma och ta fullständigt blodstatus och gå till botten med varför blodvärdet inte ökar.
  • kaosmaskinen
    Analoga skrev 2011-02-08 18:53:55 följande:
    Att dricka för lite ökar också Hb:et - men det är ju inte heller att rekommendera.

Vore jag TS så skulle jag be om att få komma och ta fullständigt blodstatus och gå till botten med varför blodvärdet inte ökar.
    Vätskebrist ger en relativ ökning, inte en kvantitativ. Rökning ökar också Hb, inte att rekommendera.

Och hur då "Inte heller att rekommendera"  vad är det du vill ha sagt egentligen, att träning är lika dåligt för TS som vätskebrist? 

Och, ja. Ett besök hos dr är väl att rekommendera om ts inte är utredd, men jag förutsatte att hon varit där eftersom hon på något sätt fått kännedom om sina värden och att de då uteslutit exvis blödning som källa till ev järnbristanemi.  
  • Denebola
    kaosmaskinen skrev 2011-02-08 18:43:17 följande:

Det var så jag menade, ja. Jag höjde mitt blodvärde genom att börja träna.

F.ö. har jag bara sett TS prata om blodvärde, inte järnbrist.
  • Analoga
    Denebola skrev 2011-02-08 19:50:35 följande:
    Det var så jag menade, ja. Jag höjde mitt blodvärde genom att börja träna.

F.ö. har jag bara sett TS prata om blodvärde, inte järnbrist.
    Den absolut vanligaste orsaken till dåligt blodvärde/lågt Hb är ju faktiskt järnbrist..
  • Peggylicious

Hmm jaja låkt blod Värde har ja själv haft allt du Behöver gö är O se till & dricka Nåra råa ägg varje morron iaf de Mor min sa Te mej o de funka finfint =)

MVH PEGGYLICIOUS

• Tedo

Blutsaft som finns att käpa innehåller mycket järn och kan vara bra att dricka. Jag själv är oxå blodgivare och äter deras järntabletter när jag lämnat blod, men när jag var gravid och fick ett lägre hb värde fick jag till mig att jag skulle äta andra järntabletter, niferex, och de har hjälpt mig massor! HAde inga problem alls med hb värdet under graviditeten efter det. Så om du inte äter den tabletten så rekomenderar jag dig att ta den!
    /Tedo

• randigadamen

Hej!

Vet du vad blodbristen beror på? Det är viktigt att ta reda på det! Du kan t ex ha en inre blödning, någon sjukdom, skador på tarmarna eller riklig menstruation. Du måste undanröja åt orsaken till blodbristen!

Har själv haft en hel del besvär med järnbrist. Fick fort upp blodvärdena men inte järnvärdena, jobbar fortfarande med dessa och de går så sakteliga uppåt som det sett ut men ska till läkaren snart igen så får jag se. Fick det pga graviditet, förlossning och att jag innan dess slarvat lite med maten (vilket inte är så bra när man är vegetarian som jag är). Jag äter Niferex. I början hade jag problem med förstoppning men efter ett tag rättade det till sig och jag har inte problem med det längre. För mig funkar det bäst att äta en om dagen. En del får mindre förstoppning om de bara äter varannan dag men då får jag problem. 

Så mina tips till dig:

Ge inte upp! Ät järnet varje dag under några veckor och se om du blir av med förstoppningen. Samma tid varje dag. Om det inte funkar prova varannan dag eller prova annan järntablett.

Det finns olika typer av receptfria medel på Apoteket för att förebygga förstoppning. Be om hjälp! 

Ät c-vitamin ihop med järnet. Något av det mest c-vitaminrika du kan äta är kiwi, jordgubbar och röd paprika. Det är mycket mer c-vitaminrikt än t ex apelsin, som ändå innehåller en del c-vitamin det med.

Gå till läkaren om du inte gjort det! Det är nödvändigt för att hitta orsaken till din blodbrist. Han/Hon kan också skriva recept på Duroferon som är en annan järntablett som innehåller mer järn än Niferex. 

• Cloudy

Får man inte upp järnvärdet så beror det troligen på att man har för låga folsyredepåer i kroppen så ta 500 mg folsyra+ c-vitaminbrus när du tar järntabletten så kommer det höjas.

• Mardin01

Hej! Jag är en man i åldern 40+ , jag har blodbrist och värdet låg på ungefär 129 senast jag var hos läkaren. Jag får väldigt ont i axlarna, mitt huvud och mina fingrar blir ömma. Jag fick en tablett som heter Behepan, den hjälpte lite men jag blir fortfarande öm och får väldigt ont i axlarna , blir också väldigt trött. Sen så äter jag också Duroferon ( ytterligare en tablett) men den värker ingenting jag får istället väldigt ont i magen och får diaree. Jag har haft denna sjukdomen i flera år. Förra veckan så var jag hos doktorn men de sa att jag inte hade några problem. Jag undrar ifall någon kan tipsa mig på vad jag ska göra så skulle det vara jätte bra Fre 16 aug 21:46 Tis 20 aug 22:03

• Mamma Anna 87

För att kroppen ska kunna bilda Hemoglobin (hb) behövs järn men även folsyra. Jag skulle rekommendera tillskott av de i kombination med hjärntabletterna. Finns ju många sjukdomar som kan ge långt blodvärde men eftersom du är blodgirave är ju de den troligaste orsaken. Kanske kan du minska antalet gånger per år du ger blod? 

Svar på tråden Hur höja blodvärdet? Tips?