Inlägg från: kaosmaskinen |Visa alla inlägg
  • kaosmaskinen

Hur höja blodvärdet? Tips?

träna

• kaosmaskinen
    kikkan79 skrev 2011-02-08 15:48:01 följande:
    Fan, det var nog den jag inte ville höra Rynkar på näsan men behövde Skrattande
    Förlåt
  • kaosmaskinen
    Analoga skrev 2011-02-08 17:37:02 följande:
    Inte fasen får man upp järnvärdet av att träna...
    Nu tolkar jag det som att det egentligen inte är TS järnvärde som är lågt, utan hennes Hb som inte stiger. För nybildning av Hb behövs järn varför man rekommenderas att äta det vid blodbrist. 
    Kontinuerlig träning=ökat syrebehov=stimulering av nybildandet av syretranprtörer=ökat Hb.

Så nej, visst. Järndepåerna lär inte öka av träning, men koncentrationen av Hb kan göra det.  
  • kaosmaskinen
    Analoga skrev 2011-02-08 18:53:55 följande:
    Att dricka för lite ökar också Hb:et - men det är ju inte heller att rekommendera.

Vore jag TS så skulle jag be om att få komma och ta fullständigt blodstatus och gå till botten med varför blodvärdet inte ökar.
    Vätskebrist ger en relativ ökning, inte en kvantitativ. Rökning ökar också Hb, inte att rekommendera.

Och hur då "Inte heller att rekommendera"  vad är det du vill ha sagt egentligen, att träning är lika dåligt för TS som vätskebrist? 

Och, ja. Ett besök hos dr är väl att rekommendera om ts inte är utredd, men jag förutsatte att hon varit där eftersom hon på något sätt fått kännedom om sina värden och att de då uteslutit exvis blödning som källa till ev järnbristanemi.  
Svar på tråden Hur höja blodvärdet? Tips?