• Analoga

Hur höja blodvärdet? Tips?

kaosmaskinen skrev 2011-02-08 15:46:45 följande:
    träna
    Inte fasen får man upp järnvärdet av att träna...
  • Analoga

Exempel på järnrika livsmedel:

Blodpudding
    Lever
    Ägg
    Broccoli
    Paltbröd
    Spenat...

Kombinera gärna ovanstående med ett glas apelsinjuice el annan c-vitaminrik dryck. Det underlättar järnupptaget i kroppen...och som någon ovan skrev så är kaffe en järntjuv. Sluta rök om du nu gör det..

Får du inte upp värdet, och inte är gravid, så tycker jag du ska vända dig till din vårdcentral.

P.S Har du provat vitamintabletter innehållande järn? D.S

• Analoga
    Denebola skrev 2011-02-08 18:14:05 följande:
    Varför inte?
    Om man tränar så förbrukar man ju energi/vitaminer/mineraler. Har du då en järnbrist så förbrukar du ju ännu mer järn om du tränar.

Förstahandsrådet är att äta järnrik kost alt. järntabletter och/eller ta reda på orsaken till järnbristen.

Träning är bra; men genererar inte mer järn i kroppen.
  • Analoga
    kaosmaskinen skrev 2011-02-08 18:43:17 följande:
    Nu tolkar jag det som att det egentligen inte är TS järnvärde som är lågt, utan hennes Hb som inte stiger. För nybildning av Hb behövs järn varför man rekommenderas att äta det vid blodbrist. 
    Kontinuerlig träning=ökat syrebehov=stimulering av nybildandet av syretranprtörer=ökat Hb.

Så nej, visst. Järndepåerna lär inte öka av träning, men koncentrationen av Hb kan göra det.  
    Att dricka för lite ökar också Hb:et - men det är ju inte heller att rekommendera.

Vore jag TS så skulle jag be om att få komma och ta fullständigt blodstatus och gå till botten med varför blodvärdet inte ökar.
  • Analoga
    Denebola skrev 2011-02-08 19:50:35 följande:
    Det var så jag menade, ja. Jag höjde mitt blodvärde genom att börja träna.

F.ö. har jag bara sett TS prata om blodvärde, inte järnbrist.
    Den absolut vanligaste orsaken till dåligt blodvärde/lågt Hb är ju faktiskt järnbrist..
Svar på tråden Hur höja blodvärdet? Tips?