Hur höja blodvärdet? Tips?
Hej!
Vet du vad blodbristen beror på? Det är viktigt att ta reda på det! Du kan t ex ha en inre blödning, någon sjukdom, skador på tarmarna eller riklig menstruation. Du måste undanröja åt orsaken till blodbristen!
Har själv haft en hel del besvär med järnbrist. Fick fort upp blodvärdena men inte järnvärdena, jobbar fortfarande med dessa och de går så sakteliga uppåt som det sett ut men ska till läkaren snart igen så får jag se. Fick det pga graviditet, förlossning och att jag innan dess slarvat lite med maten (vilket inte är så bra när man är vegetarian som jag är). Jag äter Niferex. I början hade jag problem med förstoppning men efter ett tag rättade det till sig och jag har inte problem med det längre. För mig funkar det bäst att äta en om dagen. En del får mindre förstoppning om de bara äter varannan dag men då får jag problem.
Så mina tips till dig:
Ge inte upp! Ät järnet varje dag under några veckor och se om du blir av med förstoppningen. Samma tid varje dag. Om det inte funkar prova varannan dag eller prova annan järntablett.
Det finns olika typer av receptfria medel på Apoteket för att förebygga förstoppning. Be om hjälp!
Ät c-vitamin ihop med järnet. Något av det mest c-vitaminrika du kan äta är kiwi, jordgubbar och röd paprika. Det är mycket mer c-vitaminrikt än t ex apelsin, som ändå innehåller en del c-vitamin det med.
Gå till läkaren om du inte gjort det! Det är nödvändigt för att hitta orsaken till din blodbrist. Han/Hon kan också skriva recept på Duroferon som är en annan järntablett som innehåller mer järn än Niferex.