• Denebola

Hur höja blodvärdet? Tips?

Kombinerar järn med C-vitamin

Kombinera INTE järn med kalcium (mejeriprodukter), te, kaffe eller choklad

Träna (sorry men det funkade för mig, är också blodgivare)

Se till att få ordentligt med järntabletter med dig hem efter blodgivning, ta dubbel "standarddos", dvs att du äter järntabletter dubbelt så länge. Det brukar de skicka med mig på min blodcentral om jag ligger lite lågt.

Ät järnrika livsmedel så ofta som möjligt och i små mängder, hellre än att äta mycket järnrk mat en gång i veckan.

• Denebola
    kikkan79 skrev 2011-02-08 15:52:34 följande:
    Jag hatar blodpudding men har faktiskt ätit det någon gång i tron att det hjälper. Då kan jag fortsätta med det och veta att jag äter av en bra anledning.

Ang järntabletterna. Man blir ju ganska förstoppad kan man säga. Blir det värre om man ökar dosen eller är det bara lika jävligt?

Just nu tar jag bara en varannan dag för att kunna gå på toaletten ibland Flört
    Ta en "hutt" linfrön som legat i vatten och blivit slajmiga, det hjälper även om det blir lite "spännande" konsistens att dricka
  • Denebola
    Analoga skrev 2011-02-08 17:37:02 följande:
    Inte fasen får man upp järnvärdet av att träna...
    Varför inte?
  • Denebola
    kaosmaskinen skrev 2011-02-08 18:43:17 följande:
    Nu tolkar jag det som att det egentligen inte är TS järnvärde som är lågt, utan hennes Hb som inte stiger. För nybildning av Hb behövs järn varför man rekommenderas att äta det vid blodbrist. 
    Kontinuerlig träning=ökat syrebehov=stimulering av nybildandet av syretranprtörer=ökat Hb.

Så nej, visst. Järndepåerna lär inte öka av träning, men koncentrationen av Hb kan göra det.  
    Det var så jag menade, ja. Jag höjde mitt blodvärde genom att börja träna.

F.ö. har jag bara sett TS prata om blodvärde, inte järnbrist.
Svar på tråden Hur höja blodvärdet? Tips?