• skåne01

Ngn annan som försökt i 1 år!

Någon annan som oxå försökt i ett års tid och det ännu inget som har hänt!
    Känns nu som att man kissat på stickor hur många gånger som helst runt ägglossning men ännu inget plus på den andra stickan...

• Svar på tråden Ngn annan som försökt i 1 år!
  • Nalli3
    3way skrev 2010-06-07 20:05:16 följande:
    Idag kom mensen, på dag 35 i cykeln, den hoppar runt som vanligt men börjar hålla sin inom 40 dagars interavll som tur är. Har använt ÄL test nu i 2 månader och haft se när vi "skulle" och självklart lite där i mellan för att vara på säkra sidan, men självklart blir ingen unge gjord !? : . ( 

Denna månden ska jag köra med både ÄL stickor och CB ÄL test för att se om de bägge tycker att jag har ÄL samtidigt. De skulle inte förvåna mig om de kommer visa olika.  Fick åter igen tårar i ögonen när jag fick  se att mensen hade kommit. Får hoppas på vårat 18onde försök nu då. Väntar på utredning.
    Jag vet hur svårt det är att varje månad bli lika besviken. När vi väntade på utredning så slutade jag med alla stickor hade bara sex för att vi båda ville och inte för att få barn utan för skojs skull.. För dem säger att om man ställer in sig och tänker för mycket på det med barn så blockerar man det och då är det lätt för livmodern att om det blir så stöter det bort det...

Det är mitt råd till dig strunta i alla stickorna och bara ha sex typ varannan var tredje dag och inte alltid på kvällen och inte alltid i sängen.
    En vän till min sambos läkare hade sagt att man ska prova överallt och inte alltid på kvällen och inte alltid i sängen....

Hoppas detta fick dig att må lite bättre iallafall..
    STYRKEKRAMAR
  • Nalli3
    3way skrev 2010-06-08 18:33:54 följande:
    Ja de är svårt att sluta tänka på de som man vill mest i hela världen, och framförallt när de inte är så "svårt" att få. Förstår  verkligen inte vad som är fel?
    Egentligen så är det svårt att få barn. Båda parterna måste klicka med varandra eller vad man ska säga... Och det är ändå bara 33% chans att dem blir gravida.. Så att bli gravid är faktist ett mirakel...

Men jag är så tacksam för den hjälpen man kan få idag annars tror jag inte att jag hade blivit mamma.. Jag vet exakt hur du känner... Jag vill inget annat heller, men tror att det kan hjälpa dig nu när du vet att du ska få hjälp om du försöker att inte tänka på det så mycket och struntar i alla stickor... Jag vet hur knäckt man blir månad efter månad av att se sin mens komma men det är just det man knäcker sig själv....

Det är iallafall mitt råd till dig: Sluta med stickorna du väntar på uttredning så hör vad dem säger..
  • anmaelli

Hejsan!
    Har precis blivit av med mensen och ringt till en privat mottagning i hopp om att få börja utredning. Tyvärr så hade de semesterstängt så det får bli efter sommaren.. suck. Har en känsla att det kan ta tid...

Har ända sedan jag varit lite fått för mig att jag skulle få svårt att bli gravid, och det visar sig ju att mina tankar stämmer. Mina föräldrar hade också problem med att få mig, och jag är enda barnet.

Vi börjar bli riktigt otåliga nu både jag och sambon, men försöker hålla modet uppe och skämtar om framtiden då vi har bebis och längtar dit. Vi har försökt i omgångar. Men nu har vi sista gången försökt i 11 månader. 8 av dessa månaderna MED fertilitetsmonitor... (som ska öka chanserna med 89% att bli gravid). Hm.

Började igen ,efter ett litet uppehåll, när min bästa vän sa att hon var gravid... och imorgon ska jag på hennes bebis dop. Jag är gudmor. Lycklig över det så klart! Men hoppas själv få egna barn och det SNART!

Ni som har eller ska på utredning, går ni via landstinget eller privat? Erfarenheter om vad som är bäst?

Har en känsla av att man får vänta så länge på landstinget...

lycka till alla!
    kram

/Anna

• 3way

Går via Landstinget i Skaraborg. fick snabbt en tid och var där i förgår och redan tagit en del prover på mina hormoner eftersom jag tror att jag inte har ÄL.  Så nu väntar man på svar

• anmaelli

Lycka till 3way! Jag ska ringa i mitten av augusti och hoppas då få tid snarast möjligt...

Var det bara du som gick dit på första besöket? Vad togs för prover? Berättade de hur upplägget var? Vilka steg/undersökningar man går igenom eller är det helt individuellt?

Jag har ÄL enligt fertilitetsmonitorn, så det bör inte vara det som är felet i vårt fall...

Hmm... jobbigt.

• 3way
    anmaelli skrev 2010-07-18 20:32:26 följande:
    Lycka till 3way! Jag ska ringa i mitten av augusti och hoppas då få tid snarast möjligt...

Var det bara du som gick dit på första besöket? Vad togs för prover? Berättade de hur upplägget var? Vilka steg/undersökningar man går igenom eller är det helt individuellt?

Jag har ÄL enligt fertilitetsmonitorn, så det bör inte vara det som är felet i vårt fall...

Hmm... jobbigt.
    Vi bägge gick på första besöket (men de har varit många turer fram och tillbaka om han ville följa med)

eftersom jag var i dag 2 i min mens så var hon "tvungen" att passa på att ta ett hormonprov på mig som visar om jag har ett hormon som gör att ÄL framkallas. Annars får jag börja på pregrotime (stimulerar ÄL)  Eftersom jag inte vet när jag får mens (ligger mellan 30-90) dagar så var de ju jätte bra att hon fick detta blodprov annars kunde de dra ut på tiden länge.

Sen ska jag och sambon gå och ta blodprover på VC. De ska kolla HIV, och Syfilis (stavning?) på oss bägge. han ska lämna spermaprov och se  hur många, snabba, mängd de är. Vi får inte ha sex  på minst 3 dagar och sperman måste vara 1 timme färsk när den lämnas in.

Jag ska ta prov för klamydia, sköldkörteln som jag också tar via blodprover. Sen är de bara för utredningen att sätta igång ordentligt.

Upplägget var bra, jag förklarade att de var jobbigt att vara där, att jag tror inte att jag har någon ÄL, att vi är så unga och att vi lever sunt (förutom nikotinet då vill säga). Hon förklarade hur utredningen skulle gå till, tog blodtryck på mig som är lite lägre en normalt (som vanligt) men inget allvarligt.  Kollar vikt så man inte är överviktig men de är ingen av oss.

Nästa besök får vi reda på proverna hur de såg ut. Så nu är de upp till oss att alla prover blir gjorde (de får vi beställa tider för själva) så jag ska ringa idag.  Nästa gång ska de göra UL på min livmoder och se om de finns något där som skulle förhindra  vårat barnagörande. Cystor, blåsor, trånga gågnar och sådant kan de se.

Sen är väl allternativen Pregrotime, IVF vad jag fattade de som, eller adoptera.  Vi får la se. Detalade öven om statisken. Att 30% av felen ligger hos kvinnorna, 30% av felen ligger hos männen, 30% bägge parter och att 10% hittar de inget fel.

Och att 98% av de som föröskt flitigt i tre år  blir gravida.

Jag använder också ÄL test. MEN de visar också utslag (?) men de mäter ju hormon, hormonet kan  kan finnas, men något kan ju hindra ägget fortfarande.  Jag tror  man kan få pos pöå ÄL test utan att man inte har ÄL. 

Jag tror jag har se, mina visar pos. flera ggri månaden, jätte skumt. Ska göra utan dessa denna månaden. Slappnar av mer nu när man blivit bekräftad och vi får hjälp.
  • anmaelli
    3way skrev 2010-07-19 10:17:15 följande:
    Vi bägge gick på första besöket (men de har varit många turer fram och tillbaka om han ville följa med)

eftersom jag var i dag 2 i min mens så var hon "tvungen" att passa på att ta ett hormonprov på mig som visar om jag har ett hormon som gör att ÄL framkallas. Annars får jag börja på pregrotime (stimulerar ÄL)  Eftersom jag inte vet när jag får mens (ligger mellan 30-90) dagar så var de ju jätte bra att hon fick detta blodprov annars kunde de dra ut på tiden länge.

Sen ska jag och sambon gå och ta blodprover på VC. De ska kolla HIV, och Syfilis (stavning?) på oss bägge. han ska lämna spermaprov och se  hur många, snabba, mängd de är. Vi får inte ha sex  på minst 3 dagar och sperman måste vara 1 timme färsk när den lämnas in.

Jag ska ta prov för klamydia, sköldkörteln som jag också tar via blodprover. Sen är de bara för utredningen att sätta igång ordentligt.

Upplägget var bra, jag förklarade att de var jobbigt att vara där, att jag tror inte att jag har någon ÄL, att vi är så unga och att vi lever sunt (förutom nikotinet då vill säga). Hon förklarade hur utredningen skulle gå till, tog blodtryck på mig som är lite lägre en normalt (som vanligt) men inget allvarligt.  Kollar vikt så man inte är överviktig men de är ingen av oss.

Nästa besök får vi reda på proverna hur de såg ut. Så nu är de upp till oss att alla prover blir gjorde (de får vi beställa tider för själva) så jag ska ringa idag.  Nästa gång ska de göra UL på min livmoder och se om de finns något där som skulle förhindra  vårat barnagörande. Cystor, blåsor, trånga gågnar och sådant kan de se.

Sen är väl allternativen Pregrotime, IVF vad jag fattade de som, eller adoptera.  Vi får la se. Detalade öven om statisken. Att 30% av felen ligger hos kvinnorna, 30% av felen ligger hos männen, 30% bägge parter och att 10% hittar de inget fel.

Och att 98% av de som föröskt flitigt i tre år  blir gravida.

Jag använder också ÄL test. MEN de visar också utslag (?) men de mäter ju hormon, hormonet kan  kan finnas, men något kan ju hindra ägget fortfarande.  Jag tror  man kan få pos pöå ÄL test utan att man inte har ÄL. 

Jag tror jag har se, mina visar pos. flera ggri månaden, jätte skumt. Ska göra utan dessa denna månaden. Slappnar av mer nu när man blivit bekräftad och vi får hjälp.
    Oj, det är en jäkla massa tester det, men leder det fram till en bebis är det ju värt allt!

Så har jag aldrig tänkt, att det kan vara så att man inte har ÄL fast testen visar det, men det låter ju helt logiskt. Blir ännu mer sugen på att få starta utredning nu för att få veta!

Min mens är skapligt regelbunden på ca 31 dagar, men med någon utstickare på 36 dagar var fjärde månad ungefär. Vi är inte överviktiga och har heller inte haft någon könssjukdom, vad vi vet om. Jag har regelbundet gått på gynundersökningar och det har alltid sett bra ut.

Tänk om man ska behöva vänta i 3 år! Hela 2 år till....
  • Hilmas Mamma

Hej!!

Det är inte riktigt ett år sen vi började i verksta´n.. Den 8 oktober 2009 tog jag mitt sista piller, i april fick vi vårt efterlängtade PLUS, men började blöda 2 dagar efter o fick MF..
    Sen dess har vi kämpat VARJE månad, kissat på stickor, jobbat i verkstan vareviga dag under minst ÄLveckan, men INGET resultat....

Nån som  kan peppa mig lite??

LYCKA TILL till er alla!!!

*Längtar till nästa PLUS!!!! O då SKA det gå!!!!*
Svar på tråden Ngn annan som försökt i 1 år!