anmaelli skrev 2010-07-18 20:32:26 följande:
Lycka till 3way! Jag ska ringa i mitten av augusti och hoppas då få tid snarast möjligt...
Var det bara du som gick dit på första besöket? Vad togs för prover? Berättade de hur upplägget var? Vilka steg/undersökningar man går igenom eller är det helt individuellt?
Jag har ÄL enligt fertilitetsmonitorn, så det bör inte vara det som är felet i vårt fall...
Hmm... jobbigt.
Vi bägge gick på första besöket (men de har varit många turer fram och tillbaka om han ville följa med)
eftersom jag var i dag 2 i min mens så var hon "tvungen" att passa på att ta ett hormonprov på mig som visar om jag har ett hormon som gör att ÄL framkallas. Annars får jag börja på pregrotime (stimulerar ÄL) Eftersom jag inte vet när jag får mens (ligger mellan 30-90) dagar så var de ju jätte bra att hon fick detta blodprov annars kunde de dra ut på tiden länge.
Sen ska jag och sambon gå och ta blodprover på VC. De ska kolla HIV, och Syfilis (stavning?) på oss bägge. han ska lämna spermaprov och se hur många, snabba, mängd de är. Vi får inte ha sex på minst 3 dagar och sperman måste vara 1 timme färsk när den lämnas in.
Jag ska ta prov för klamydia, sköldkörteln som jag också tar via blodprover. Sen är de bara för utredningen att sätta igång ordentligt.
Upplägget var bra, jag förklarade att de var jobbigt att vara där, att jag tror inte att jag har någon ÄL, att vi är så unga och att vi lever sunt (förutom nikotinet då vill säga). Hon förklarade hur utredningen skulle gå till, tog blodtryck på mig som är lite lägre en normalt (som vanligt) men inget allvarligt. Kollar vikt så man inte är överviktig men de är ingen av oss.
Nästa besök får vi reda på proverna hur de såg ut. Så nu är de upp till oss att alla prover blir gjorde (de får vi beställa tider för själva) så jag ska ringa idag. Nästa gång ska de göra UL på min livmoder och se om de finns något där som skulle förhindra vårat barnagörande. Cystor, blåsor, trånga gågnar och sådant kan de se.
Sen är väl allternativen Pregrotime, IVF vad jag fattade de som, eller adoptera. Vi får la se. Detalade öven om statisken. Att 30% av felen ligger hos kvinnorna, 30% av felen ligger hos männen, 30% bägge parter och att 10% hittar de inget fel.
Och att 98% av de som föröskt flitigt i tre år blir gravida.
Jag använder också ÄL test. MEN de visar också utslag (?) men de mäter ju hormon, hormonet kan kan finnas, men något kan ju hindra ägget fortfarande. Jag tror man kan få pos pöå ÄL test utan att man inte har ÄL.
Jag tror jag har se, mina visar pos. flera ggri månaden, jätte skumt. Ska göra utan dessa denna månaden. Slappnar av mer nu när man blivit bekräftad och vi får hjälp.