MrsAssault skrev 2012-01-27 19:47:31 följande:
Okej, skönt att höra!

han är inte nigerian, han är från kamerun men det finns ingen svensk ambassad där. De kanske inte är mer hjälpsamma för det iofs haha
Tyvärr är inte min erfarenhet att de är särskilt hjälpsamma om man inte är svensk. Jag har bra erfarenheter av dem och blivit inbjuden till midsommarfest och kräftskivor (men då är vi typ den enda familjen förutom ambassadpersonalen som bor i detta område. De flesta svenska familjerna bor i södra delarna) men hört mest negativt om dem från andra håll.
Chetti skrev 2012-01-27 21:47:27 följande:
Hejhej!
Kul att se ett inlägg från dig! Du är ju nere på plats och vet mer om hur situationen är. Här på nyheterna hör vi dagligen den senaste veckan om terrordåd, bombningar och dödande

Tråkigt att inte alla bara kan komma överens.
En glad nyhet är att min man fått sitt nigerianska pass, drygt 7 månader efter att han sökte det här på ambassaden i STHLM. Så nu slipper vi tänka på det mer. Nu kan han äntligen söka och bli svensk medborgare!
Han ska ha dual citizenship. Är så sugen på att åka ner men med bebis på väg och oroligheterna från staten han kommer ifrån gör att resan skjuter upp på obestämd framtid.
ha det bra!

Jo tyvärr tar ju nyheterna alltid bara upp tragedier av olika slag. Sällan det rapporteras när något positivt händer. Det är också lätt för media att vrida lite på nyheten så det ska verka värre än det är så källkritik är A och O. Sen är Nigeria väldigt stort så om något händer i norra delarna påverkar det knappast vardagslivet för resten av befolkningen i landet. Svårt att komma överens när man har med en fanatisk terroristgrupp att göra med som systematiskt rensar ut alla kristna från norra Nigeria. De säger i princip "Stanna och dö eller ge er av".
Skönt att passet är klart så han äntligen kan få ansöka om svenskt medborgarskap! Blir en härlig vår för er med bebis och nytt medborgarskap!