OoSOLINoO skrev 2012-01-27 10:09:06 följande:
Nigeria är INTE i uppror och Abuja är relativt säkert. Svenska ambassaden är inte speciellt snabba tyvärr och inte hjälpsamma heller direkt om du är nigerian. Jag rör mig ute varje dag och har aldrig stött på några problem. Det är vissa områden som man kanske bör hålla sig borta från och det är de norra delarna och sydöstra (men jag håller mig även borta från vissa delar av stockholm med vissa tider på dygnet) I de norra domderar Boko Haram just nu och visst de har attackerat även mål i Abuja men det är inte alls i samma skala som i de norra delarna. Det är absolut inget turistland MEN måste man hit så måste man och det är inte någon omedelbar fara att vara ute på stan. Speciellt inte inne i Abujas centrala delar. Men visst ska man vara observant på sin omgivning. Men visst som Chetti skriver kommer läget antagligen inte bli lugnare utan snarare värre om det fortsätter såhär. Polisen och säkerhetsstyrkor tar i med hårdhandskarna nu och Boko Haram svarar än värre.
Hejhej!
Kul att se ett inlägg från dig! Du är ju nere på plats och vet mer om hur situationen är. Här på nyheterna hör vi dagligen den senaste veckan om terrordåd, bombningar och dödande

Tråkigt att inte alla bara kan komma överens.
En glad nyhet är att min man fått sitt nigerianska pass, drygt 7 månader efter att han sökte det här på ambassaden i STHLM. Så nu slipper vi tänka på det mer. Nu kan han äntligen söka och bli svensk medborgare!
Han ska ha dual citizenship. Är så sugen på att åka ner men med bebis på väg och oroligheterna från staten han kommer ifrån gör att resan skjuter upp på obestämd framtid.
ha det bra!