• xLOVEx

Afrika i blodet/hjärtat del 8

Afrika i blodet/hjärtat del 8, gamla som nya är välkomna!

(Jultråden får väl räknas som nr. 7)

"Rosa sat so Martin could walk, Martin walked so Obama could run, Obama is running so our children can fly!"

Fortsättning på Afrika i blodet tråden.

Här pratar ett gäng som har lärt känna varandra rätt så bra nu! Men du som är ny (eller inte varit så aktiv på ett tag) är lika välkommen du med!

Tänk bara på att vi försöker respektera varandra, trivas ihop och stötta varandra!!!!

Rasister göre sig icke besvär, vi är inte intresserade att diskutera med er, starta er egen tråd istället!

♥♥♥:::Ziggans morsa:::♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 23:07
    Nu har vi en BF.listetråd oxå

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51950566.html
  • Svar på tråden Afrika i blodet/hjärtat del 8
  • Chetti
    MrsAssault skrev 2012-01-22 15:55:25 följande:
    Jag menar nigeria är ju gigantiskt.. vet inte var ambassaden ligger ens

Den ligger i Abuja, huvudstaden. Jag skulle nog undvika att åka dit och i princip hela Nigeria just nu. Det är ju bomber och annat varje dag nu. Landet är i uppror och det lär inte bli lugnare snarare värre.

Vet inte om Kongo är så mycket lugnare i dagsläget??  
    blääääääääääää
  • MrsAssault
    Chetti skrev 2012-01-22 22:12:20 följande:
    Den ligger i Abuja, huvudstaden. Jag skulle nog undvika att åka dit och i princip hela Nigeria just nu. Det är ju bomber och annat varje dag nu. Landet är i uppror och det lär inte bli lugnare snarare värre.

Vet inte om Kongo är så mycket lugnare i dagsläget??  
    Ouch.. är det så illa alltså.. fan då. Vet ingenting om kongo, känns inte supersafe direkt.
  • MrsAssault

Det verkar som att Kongo är värre, UD avråder samtliga resor dit som inte är absolut nödvändiga. Nigeria avråder de bara vissa delar och försiktighet i övrigt.. Och det är nog bättre att han åker dit ändå för han har varit där förut och så..

• Chetti
    MrsAssault skrev 2012-01-25 14:43:57 följande:
    Det verkar som att Kongo är värre, UD avråder samtliga resor dit som inte är absolut nödvändiga. Nigeria avråder de bara vissa delar och försiktighet i övrigt.. Och det är nog bättre att han åker dit ändå för han har varit där förut och så..

Ok, hoppas det går bra!   
    blääääääääääää
  • MrsAssault
    Chetti skrev 2012-01-25 22:01:36 följande:
    Ok, hoppas det går bra!   
    Jaa fan ska man behöva oroa sig för det också.. men han får typ dra dit och bara rusa in på ambassaden och dra därifrån haha
  • Chetti
    MrsAssault skrev 2012-01-26 15:54:54 följande:
    Jaa fan ska man behöva oroa sig för det också.. men han får typ dra dit och bara rusa in på ambassaden och dra därifrån haha

Precis, in snabbt och sticka igen Glad

Tyvärr är inte Nigerias myndigheter kända för att vara snabba men nu ska han ju in på svenska ambassaden så det kanske går snabbare Solig 
    blääääääääääää
  • MrsAssault
    Chetti skrev 2012-01-26 19:06:24 följande:
    Precis, in snabbt och sticka igen Glad

Tyvärr är inte Nigerias myndigheter kända för att vara snabba men nu ska han ju in på svenska ambassaden så det kanske går snabbare Solig 
    Ja han ska bara in och skriva på ett papper typ så det är inget krångligt ärende direkt
  • OoSOLINoO

Nigeria är INTE i uppror och Abuja är relativt säkert. Svenska ambassaden är inte speciellt snabba tyvärr och inte hjälpsamma heller direkt om du är nigerian. Jag rör mig ute varje dag och har aldrig stött på några problem. Det är vissa områden som man kanske bör hålla sig borta från och det är de norra delarna och sydöstra (men jag håller mig även borta från vissa delar av stockholm med vissa tider på dygnet) I de norra domderar Boko Haram just nu och visst de har attackerat även mål i Abuja men det är inte alls i samma skala som i de norra delarna. Det är absolut inget turistland MEN måste man hit så måste man och det är inte någon omedelbar fara att vara ute på stan. Speciellt inte inne i Abujas centrala delar. Men visst ska man vara observant på sin omgivning. Men visst som Chetti skriver kommer läget antagligen inte bli lugnare utan snarare värre om det fortsätter såhär. Polisen och säkerhetsstyrkor tar i med hårdhandskarna nu och Boko Haram svarar än värre.

• MrsAssault
    OoSOLINoO skrev 2012-01-27 10:09:06 följande:
    Nigeria är INTE i uppror och Abuja är relativt säkert. Svenska ambassaden är inte speciellt snabba tyvärr och inte hjälpsamma heller direkt om du är nigerian. Jag rör mig ute varje dag och har aldrig stött på några problem. Det är vissa områden som man kanske bör hålla sig borta från och det är de norra delarna och sydöstra (men jag håller mig även borta från vissa delar av stockholm med vissa tider på dygnet) I de norra domderar Boko Haram just nu och visst de har attackerat även mål i Abuja men det är inte alls i samma skala som i de norra delarna. Det är absolut inget turistland MEN måste man hit så måste man och det är inte någon omedelbar fara att vara ute på stan. Speciellt inte inne i Abujas centrala delar. Men visst ska man vara observant på sin omgivning. Men visst som Chetti skriver kommer läget antagligen inte bli lugnare utan snarare värre om det fortsätter såhär. Polisen och säkerhetsstyrkor tar i med hårdhandskarna nu och Boko Haram svarar än värre.
    Okej, skönt att höra! han är inte nigerian, han är från kamerun men det finns ingen svensk ambassad där. De kanske inte är mer hjälpsamma för det iofs haha
  • Chetti
    OoSOLINoO skrev 2012-01-27 10:09:06 följande:
    Hejhej! Solig

Kul att se ett inlägg från dig! Du är ju nere på plats och vet mer om hur situationen är. Här på nyheterna hör vi dagligen den senaste veckan om terrordåd, bombningar och dödande Rynkar på näsan
    Tråkigt att inte alla bara kan komma överens.

En glad nyhet är att min man fått sitt nigerianska pass, drygt 7 månader efter att han sökte det här på ambassaden i STHLM. Så nu slipper vi tänka på det mer. Nu kan han äntligen söka och bli svensk medborgare!
    Han ska ha dual citizenship. Är så sugen på att åka ner men med bebis på väg och oroligheterna från staten han kommer ifrån gör att resan skjuter upp på obestämd framtid.

ha det bra! {#emotions_dlg.flower}
    BF 2/4-2012
Svar på tråden Afrika i blodet/hjärtat del 8