• mamsingenX4

När tycker du barn ska få betyg i skolan?

När tycker du att man ska få betyg i skolan? I Sverige är det ju först i 8:an man får, i Finland och här på Åland får man i 3:an och i många länder får man ju redan i första klass... vad tycker du, när ska man få betyg?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?
  • non compos mentis

Venus,

ja just det!
    Så vitsen med det mvg:t är...

Sen måste jag spinna vidare här. Min goda vän vill också bli läkare och jag är övertygad om att hon skulle bli en mycket bra sådan. MEN hon har bara VG i diverse lokala kurser såsom musikhistoria, någon allmän språkförberedande kurs och jag vet inte vad. Hon kan inte ens läsa upp dem i dagens läge. Vad har ens dessa kurser med utbildningen att göra? Jag skiter verkligen högblankt i om min läkare kan sjunga...

Nä, utbildningsanpassade antagningsprov + ev intervju är min melodi Då kan man läsa på de ämnen som är nödvändiga för att ta sig in, inom gymnasieskolans väggar eller utanför.

• Marvelina

Måste bara inflika att man inte "börjar högstadiet i 6:an". Högstadiet är egentligen borttaget som begrepp. Detta att man skulle börja högstadiet i sexan är en sorts förklaring till hur, man vill att det nya systemet ska se ut bl.a. hur lärarna följer sina elever och hur man hanterar måluppfyllelse i de olika skolåren. Sedan används fortfarande begreppet högstadium flitigt ändå, och på en del skolor har man lagt upp det så att man helt enkelt flytat år 6 till högstadieorganisationen, därav kommer "börja hög. i sexan". 

Betyg eller ej, hetsen kommer att finnas ändå. Inträdesprov har man i princip bara en chans på. Förstå pressen inför ett sådant. I kombination med intervjuer kan det funka. Men kan ni se någon regering pröjsa för de enorma resurser som skulle krävas?   

marvelina - not new and definitely not improved
  • Peztis

Jag håller med om att det är fel när det krävs höga betyg bara för att en utbildning är populär, inte för att den kunskapsmässigt kräver det.

Det här med betygshets... är det inte även en sporre? Är inte risken att många barn skulle tänka att nu har jag lärt mig så mycket att jag är godkänd, nu kan jag slappa? Istället för att fortsätta lära sig ännu mer?

Hur ska man motivera barn att lära sig mer-mer-mer?!?!
    Eller är det så att vissa barn trots allt lär sig mer bara för att de har förutsättningarna att göra det? Att jämföra med andra barn som alltid bara precis får godkänt men inte mer än så?

• non compos mentis

Marvelina,

Fast betyg sitter ju där de sitter också, du kan ju inte längre plugga upp det under skolgången, eller har det ändrats sen jag gick?
    Och det finns ju inget som hindrar en från att göra intagningsprov flera gånger. Visst är det lite pressande, men leder knappast till utbrändhet.

Idag kostar det ju samhället pengar att folk sitter och pluggar upp betyg i kurser vilket jag tycker är onödigt.

Och antagningsprov har man ju idag på karolinska och har haft sedan 80-talet någon gång. Han som intervjuade mig sa att antagna den vägen i mindre utsträckning hoppar av, så på så sätt minskar man risken att studenter kostar pengar en bit in i utbildningen för att sedan hoppa av.
    (Jag blev inte antagen den vägen, men tycker det är ett bättre system ändå )

• Venus

Dr Cox Eller de som läser "Media" på gymnasiet o söker in till "Socionom" på Universitetet "Media" är ganska lätt att ta sig igenom med bra betyg eftersom de lärarna oftast har lägre krav på sina elever, och så läser man några tilläggsämnen *Voila* man kommer in på Socionom på Universitetet.

Jo, jag vet att de flesta linjer/program är ändrade idag, tog bara ett exempel som fanns när jag pluggade på gymnasiet

• morotsland

Alternativet "Inte alls" borde finnas...

• Featherboah

Som det är idag. Jag går i 9:an och tycker det var bra att börja i 8:an.

I 7:an var jag verkligen stökig, många var det. 7:an är en bra förberedelse på vad som komma skall i 8:an tycker jag.

• non compos mentis

Venus

Förresten, jag blev antagen för att jag skrev ett bra högskoleprov, borgar inte det för att jag blir en bra läkare..Ha ha
    Snett är det!

Jag förstår att min version av den perfekta skolpolitiken kostar enorma summor. Men jag tycker det hade varit värt det.

• Sandris82

Skulle ha röstat på "aldrig", men det fanns inte som alternativ!

• Venus
    Ja, jag får oxå sätta mig med det där HPt om jag ska komma nånstans Jag valde ju att läsa kurser jag inte hade en aning om vad det var för något på gymnasiet

Jag tycker barnen är värda att satsa på, de är ju trots allt vår framtiden.
Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?