• mamsingenX4

När tycker du barn ska få betyg i skolan?

När tycker du att man ska få betyg i skolan? I Sverige är det ju först i 8:an man får, i Finland och här på Åland får man i 3:an och i många länder får man ju redan i första klass... vad tycker du, när ska man få betyg?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?
  • Peztis

Från början.
    Det är inte meningen att det gradera en som människa, meningen är ju att det ska visa graden av kunskaper man har.

Ni som skriver att man ska ge omdömen, vad är det för skillnad? Ett omdöme är ju också ett betyg? Semantik, eller hur?
    Är det inte bra att veta att man är bra på vissa ämnen och sämre på andra så att man vet att det där behöver man träna mer på? Och föräldrarna vill väl veta hur det går, egentligen?

Jag förstår inte rädslan för betyg. Är det så konstigt att vissa barn är bättre än andra i vissa ämnen?

• Caro Lin e

Peztiz: Jag tycker inte det är något problem alls att på något sätt visa hur barnet klarar av de olika ämnena. Problemet som jag ser det uppstår främst när dessa betyg ska jämföras med andra barns betyg. Det är inte direkt någon hemlighet att olika lärare betygsätter på olika sätt och olika skolor har olika synsätt på kriterier och betyg. Alltså kommer troligen inte Lisas betyg från X-skola på ett riktigt sätt gå att jämföra med Nils betyg från Y-skola. De kan kunna exakt lika mycket och ha helt olika betyg, eller ha samma betyg men totalt olika kunskaper.
    Jag tycker att betyg/omdömen ska vara till för eleven, för lärarna och för skolan så att de kan utvärdera undervisningen och veta hur de ska gå vidare.

• mia1980

Jag tycker att barnen ska ha betyg från början i första klass. Då kan man lättare sätta in extra hjälp i ett tidigt stadie om barnen har väldigt låga betyg i ett ämne.
    Men ta bort betyget i gymnastik. Det är så orättvist.

Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • Lilla78

I 6:e klass tycker jag. då har dom gjort nationella proven i åk 5 och därefter haft ett år att ta tillvara det som behövdes. Nu är betygen för sena för dom som vill kunna bättra på dom.
    Omdömen borde alla få efter varje termin på utvecklingsamtalen. Då berättar man ju hur elevrna ligger till.
    Gymnastik betyget ska man ha godkänt i bara man varit delaktig och försökt. Tyvärr sätts betygen lite fel av vissa lärare.
    Ordning och omdöme kan man gott börja betygsätta igen. Fast då i åk 8:a tycker jag.Sen om eleven har ett handikapp kan det lämnas med när dom söker olika skolor och utbildningar.

• Yossan

Jag tycker att barn ska få någon typ av "betyg" från 1:a klass. Det är sorgligt att det ska behöva vara som det är idag, att barn kommer upp på högstadiet och varken kan läsa eller räkna ordentligt. Nä, betyg eller något annat så att man har koll på att barnen är med liksom och så tycker jag att ett betyg i uppförande är en självklarhet!!

• Lisapunktse

Tycker att betyg är skitkass.

förresten börjar man på högstadiet i 6:an.

Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?