• mamsingenX4

När tycker du barn ska få betyg i skolan?

När tycker du att man ska få betyg i skolan? I Sverige är det ju först i 8:an man får, i Finland och här på Åland får man i 3:an och i många länder får man ju redan i första klass... vad tycker du, när ska man få betyg?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?
  • Lisapunktse

Jag är 18 och det ändrades där jag bodde då (det var inte överallt, inte i malmö tex) när jag var 9, ett år innan min syster började 6:an som då var 11 alltså.
    Vad blir det nu ja 9 år sen då

• Venus

Pejgan Jag har ingen aning Men det kanske var för att de ville "spara pengar" o knöka ihop de små i stora klasser som då numera var 0-2, sedan 3-5 ELLER så blev de så snälla så det var 0-5 i samma klass

Jag har inget emot 0-2-klasser, för då får barn som är både bättre o sämre chansen att ändå utvecklas utan att känna press åt något håll. Men jag tyckte att 0-5.klasserna var lite väl att ta i...

• Lisapunktse

fast nu när jag tänker efter, så var det kanske visst ändrat..Den killen jag snackade med sjkulle börja 1:an då.

Ja jag vet inte men jag började högstadiet i sexan iallafall

Och varför j inte gillar betygsystemet, är pga tex MINA poäng som inte är överdrivet bra, men inte för att jag har svårt för skolan utan för att jag sket i det.

Jag är faktiskt jävligt smart

• uniMog

venus, fast om man hade mer individuell utbildning som jag beskrivit ovan skulle det inte vara något problem förutsatt att läraren har kunskap som täcker hela gruppen.

// Pejgan
  • uniMog
    Lisapunktse skrev 2006-06-06 13:26:10 följande:
    fast nu när jag tänker efter, så var det kanske visst ändrat..Den killen jag snackade med sjkulle börja 1:an då.Ja jag vet inte men jag började högstadiet i sexan iallafallOch varför j inte gillar betygsystemet, är pga tex MINA poäng som inte är överdrivet bra, men inte för att jag har svårt för skolan utan för att jag sket i det.Jag är faktiskt jävligt smart
    Japp det finns många väldigt smarta som inte har bra betyg och många rätt dumma som fått bra betyg men som samhället ser ut idag så kan man ju fråga sig hur smart det är att strunta i betygen egentligen?
    // Pejgan
  • Venus

Pejgan, ja det skulle kräva mycket mer av lärarna. Själv tycker jag att klasserna ska bli mindre och fler lärare plus hjälplärarna tillbaka.

• non compos mentis

Pejgan, jag har samma system som du utformat i min skalle. Svårt i praktiken kanske men en ypperlig idé! Ska vi starta parti?

• uniMog
    Venus skrev 2006-06-06 13:30:46 följande:
    Pejgan, ja det skulle kräva mycket mer av lärarna. Själv tycker jag att klasserna ska bli mindre och fler lärare plus hjälplärarna tillbaka.
    japp det tycker jag också! små klasser, mer lärarstöd (i någon form. både för de som har svårt och de som vill gå fortare fram), mer individualiserad utbildning och helst fler specialämnen tidigare ( jag vet.. önskedrömmar...)
    // Pejgan
  • uniMog
    Dr Cox skrev 2006-06-06 13:33:55 följande:
    Pejgan, jag har samma system som du utformat i min skalle. Svårt i praktiken kanske men en ypperlig idé! Ska vi starta parti?
    haha politiker är något jag aldrig kommer utsätta mig för att bli
    // Pejgan
  • Venus

Pejgan

Jupps, så tänker jag oxå. ALLA ska ha möjlighet att lära sig i sin egen takt MEN att det måste finnas ett grundmål de ska ha nått för att "få" gå ur 9:an.
    Och det bästa är ju då egentligen att ha mindre klasser med "en" lärare som verkligen kan sin sak.

Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?