• mamsingenX4

När tycker du barn ska få betyg i skolan?

När tycker du att man ska få betyg i skolan? I Sverige är det ju först i 8:an man får, i Finland och här på Åland får man i 3:an och i många länder får man ju redan i första klass... vad tycker du, när ska man få betyg?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?
  • Marvelina

Dr Cox, man har ju nio år på sig att uppnå ett visst betyg. Sedan sitter de där de sitter. Så, både jag och nej.

marvelina - not new and definitely not improved
  • non compos mentis

Marvelina,
    Jag menar mer tex ämnet idrott. I ettan får du ett G, du kanske har varit sjuk, trött eller vad som helst. Spelar ingen roll vad du gör om du så blir superduktig i trean, ditt G sitter där det sitter. Eller har det ändrats?

• Peztis

Dr Cox:
    Men man får väl ett slutbetyg? Har jag för mig att jag fick, men det är klart, mycket har ju ändrats sedan jag gick i skolan (född 69).

• Marvelina

Dr Cox pratar du om gymnasiet då? För i grundskolan är det bara slutbetyget (våren i nian) som räknas.

• non compos mentis

Peztis och Marvelina,
    Jo jag pratar om gymnasiet. I grundskolan fick vi också slutbetyg. Fick man slutbetyg även från gymnasiet om man är född 69? Är själv född 76 och var första kullen i nån märklig reform.

• Marvelina

Gick med årskull -73 och vi hade slutbetyg i gymnasiet. 

• non compos mentis

Råkade trycka iväg för tidigt,

Vilket resulterade i att slutbetyget i 3:an alltså inefattade alla delbetyg under tre år. Inte mycket utrymme för en svacka alltså.

• Venus

Jag har fått ut ett betyg i varje ämne från gymnsiet.
    Inte som så att jag bara fått i den "högsta" kursen jag läst utan jag har allt från Matte A-E på mitt betyg och likaså alla andra ämnen som man läst o fördrivit tiden med
    Jag tog matten som exempel för att alla ska förstå att alla kurser man läst syns
    Matte A+B läste man ju i 1:an, C+D i 2:an o E (eller miljökunskap) + eventuell fördjupning (F=Frivillig Räcka ut tungan) i 3:an...

Högstadiet fick man ju bara sista betyget på våren i 9:an men man sökte ju in på höstbetyget i 9:an...

• piixelslyna

Betyg redan från sjunde klass. Man börjar ju faktiskt högstadiet där.

• Marvelina

man preliminärsökte på höstens betyg. det var inte klart förrän efter vårens betyg. 

Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?