Inlägg från: non compos mentis |Visa alla inlägg
  • non compos mentis

    När tycker du barn ska få betyg i skolan?

    I princip inte alls.
    Saknar det alternativet.

    Godkänt eller ej räcker i min värld.

  • non compos mentis

    Pejgan, jag har samma system som du utformat i min skalle. Svårt i praktiken kanske men en ypperlig idé! Ska vi starta parti?

  • non compos mentis

    Pejgan, jag är gärna med och betalar för ditt system. Det var ju jag som kom på det

  • non compos mentis

    Och Beckah får bli minister, strålande trådstart det där!

  • non compos mentis

    Peztis, nu talar jag bara för hur jag menar...
    Jag vill inte ha graderingar utöver G. Varje kurs ska ha ett kunskapsmål, när det är uppnått är man godkänd. Finns ytterligare intresse hoppar man till nästa kurs, oavsett hur gammal man är eller var andra befinner sig.
    Det här är ju otroligt lätt att åstadkomma i tex matte, svårare i religion kanske. Men det skulle ju ge en tydligare bild av vad man faktiskt kan.

    Jag gillar inte betygssystemet som det ser ut idag och hur antagningar till högre utbildningar ser ut. Nu kan jag ju egentligen bara tala utifrån mina egna erfarenheter från läkarutbildningen. Men min uppfattning är att det inte har så stor betydelse vilka betyg du har från gymnasiet. Givetvis måste man ha tillräckliga kunskaper i vissa ämnen, men man kan ju ha tillskansat sig dessa på annat sätt än från gymnasiet utan att för den skull ha det dokumenterat som ett MVG.
    Jag själv var mer frånvarande än närvarande under både högstadie och gymnasie men det går alldeles utmärkt för mig ändå, minst lika bra som för dem med 20,0. Alltså är jag tveksam till hur viktigt det är att stressa ihjäl ungdomar för att jaga dessa betyg i alla möjliga och omöjliga ämnen. Till vilken nytta?
    Vi har bara G som betyg på våra tentor och registreringar, alltså kommer det aldrig finnas en "kursetta" varför funkar det på högre nivå men inte på gymnasienivå?

  • non compos mentis

    Pejgan

    Det är klart det går att utveckla kurser, men det är liksom inte lika konkret som matte, fysik osv.
    Det beror ju på lite hur kursmålen ser ut, de kan ju vara rätt otydliga vilket är jobbigt för både lärare och elev. Typ eleven ska på ett adekvat sätt kunna göra en analys av X ur ett kulturhistoriskt och sociopolitiskt perspektiv. (helt påhittat, men det var så jag upplevde gymnasiet...)

  • non compos mentis

    Venus,

    ja just det!
    Så vitsen med det mvg:t är...

    Sen måste jag spinna vidare här. Min goda vän vill också bli läkare och jag är övertygad om att hon skulle bli en mycket bra sådan. MEN hon har bara VG i diverse lokala kurser såsom musikhistoria, någon allmän språkförberedande kurs och jag vet inte vad. Hon kan inte ens läsa upp dem i dagens läge. Vad har ens dessa kurser med utbildningen att göra? Jag skiter verkligen högblankt i om min läkare kan sjunga...

    Nä, utbildningsanpassade antagningsprov + ev intervju är min melodi Då kan man läsa på de ämnen som är nödvändiga för att ta sig in, inom gymnasieskolans väggar eller utanför.

  • non compos mentis

    Marvelina,

    Fast betyg sitter ju där de sitter också, du kan ju inte längre plugga upp det under skolgången, eller har det ändrats sen jag gick?
    Och det finns ju inget som hindrar en från att göra intagningsprov flera gånger. Visst är det lite pressande, men leder knappast till utbrändhet.

    Idag kostar det ju samhället pengar att folk sitter och pluggar upp betyg i kurser vilket jag tycker är onödigt.

    Och antagningsprov har man ju idag på karolinska och har haft sedan 80-talet någon gång. Han som intervjuade mig sa att antagna den vägen i mindre utsträckning hoppar av, så på så sätt minskar man risken att studenter kostar pengar en bit in i utbildningen för att sedan hoppa av.
    (Jag blev inte antagen den vägen, men tycker det är ett bättre system ändå )

  • non compos mentis

    Venus


    Förresten, jag blev antagen för att jag skrev ett bra högskoleprov, borgar inte det för att jag blir en bra läkare..Ha ha
    Snett är det!

    Jag förstår att min version av den perfekta skolpolitiken kostar enorma summor. Men jag tycker det hade varit värt det.

  • non compos mentis

    Marvelina,
    Jag menar mer tex ämnet idrott. I ettan får du ett G, du kanske har varit sjuk, trött eller vad som helst. Spelar ingen roll vad du gör om du så blir superduktig i trean, ditt G sitter där det sitter. Eller har det ändrats?

  • non compos mentis

    Peztis och Marvelina,
    Jo jag pratar om gymnasiet. I grundskolan fick vi också slutbetyg. Fick man slutbetyg även från gymnasiet om man är född 69? Är själv född 76 och var första kullen i nån märklig reform.

  • non compos mentis

    Råkade trycka iväg för tidigt,

    Vilket resulterade i att slutbetyget i 3:an alltså inefattade alla delbetyg under tre år. Inte mycket utrymme för en svacka alltså.

Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?