• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 14:14:44 följande:
    Det gör jag inte. Jag förklarar sambandet mellan orsak och verkan.
    Nej, det gör du inte. Du fördelar skulden. På samma vis som de som hävdar att någon som blir våldtagen får skulle sig lite själv pga klädseln, som att det liksom tar bort lite av gärningspersonens skuld.
  • Xenia
    Dr Nail skrev 2025-02-05 07:59:10 följande:

Det är uppenbart vad problemets kärna är: MÄN. Specifikt ensamma män utan partner och jobb, som ruttnar inte bidrar. De är som tickande bomber, varenda en. Nåt måste man kunna göra; skapa institutioner för dessa män, övervaka dem, lobotomi kanske möjligtvis. Det är dags att agera!

Är detta satiriskt?

Något borde ha gjorts/göras men vad? Fånga upp dessa incels redan i skolan? Se till att de får ett sammanhang, praktik, jobb?

I detta fall hade han ju själv dragit sig undan. Han umgicks knappt med sina föräldrar. Däremot tog han gärna hand om hunden när de reste bort.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-02-05 14:28:44 följande:
    Nej, det gör du inte. Du fördelar skulden. På samma vis som de som hävdar att någon som blir våldtagen får skulle sig lite själv pga klädseln, som att det liksom tar bort lite av gärningspersonens skuld.
    Skulden är alltid gärningsmannens. Därmed kan ansvaret vara fördelat över flera personer, inklusive offret. 
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring". För bara några dagar sedan talade statsministern om "inhemsk terrorism" utförd av gängkriminella invandrare. Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han "en enstöring"?

Studier visar att terrorism i Sverige ofta associeras med invandring och islamism, särskilt i högerpolitiska kretsar, vilket skapar en medveten koppling mellan invandring och säkerhetshot. Detta förstärker fördomar och stereotyper och leder till att invandrarna/muslimerna misstänkliggörs kollektivt. Samtidigt tenderar högerextremistiska eller vita gärningsmäns handlingar att framställas som individuella problem snarare än systematiska hot, trots att de uppenbart kan ha ideologiska motiv. 
  • fornminne
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 11:46:33 följande:
    Han sa att "Den pågående våldsvågen i Sverige handlar om invandring." Det gör den inte. Bristande integration möjligtvis, men det är en annan sak och något som statsministern dessutom är ansvarig för att skära ner på.

Sen menar jag inte att statsministerns uttalande enskilt är tillräckligt för att begå en sån här våldshandling, men att det kan ha bidragit. Andra faktorer som säkert spelar in är det toxiska samhällsklimat som regerings politik bidrar till i övrigt - som den ökade arbetslöheten, underfinansierade kommuner, uppsagd skolpersonal, fritidsledare och fältassistenter, och att alltfler lever under existensminimum i det blåbruna Sverige, för att miljonärer ska få skattesänkningar. Allt hänger ihop och bidrar till den samhällskollaps vi ser utspelas.
    Bristande integration är delvis ett resultat av hög invandring. Sen utesluter inte det ena det andra. Både decennier av stor invandring med påföljande integrationsproblem, samt decennier av nyliberal politik, har lett till dagens situation.

Men varför tror du att massakern i Örebro var ett högerextremt dåd? Han sköt på Komvux, med både svenska och utländska elever, inte på SFI. Hittills tyder allt på en enstöring med förmodad psykisk ohälsa och utan tydliga ideologiska motiv.
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-02-05 14:28:44 följande:
    Jag menar det jag skriver. Du behöver inte hålla med, men kom inte och påstå att jag menar nåt annat som jag inte gör.

Våld, kriminalitet och hatbrott ökar med den högerpolitik som nu bedrivs. Det behöver du inte ens ifrågasätta, för det visar statistiken. Härom dan gick socialförvaltningar ut och medgav att de saknar resurser för att förhindra gängrekryteringar, trots att de vet vilka som kommer att begå dem:

www.tv4.se/artikel/290yflkQ5EsmAznhPLlv3H/socialtjaenstens-larm-saknar-pengar-till-att-stoppa-gaengrekrytering

Sveriges kommuner har bara fått en femtedel av begärda medel från regeringen i senaste budgeten. Detta i en tid när fler insatser än nånsin skulle behövas. Samtidigt ökar man arbetslösheten, försämrar a-kassan, barnbidrag o.s.v. så att folk drivs in i kriminalitet för att bara ställa mat på bordet.

Sen går statsministern ut i TV och trissar upp hatretoriken genom att skylla på invandrare. Nej, det är inte konstigt att nån galning flippar ur och begår en massaker av det här slaget.

Inget kommer bli bättre förrän vi får en annan regering.
  • fornminne
    Xenia skrev 2025-02-05 14:11:28 följande:
    Jag tycker det var ansvarslöst att uttrycka sig så. En statsminister borde veta bättre.

"I januari har det skett över 30 sprängningar och flera dödsskjutningar.
    I Nyhetsmorgon kommenterar statsminister Ulf Kristersson den pågående våldsvågen.
    ? Om det ständigt kommer in nya människor som begår nya brott, då har vi ingen chans att klara av det här, säger han.
    ---

Statsministern menar att invandringen måste förbli stram för att man ska kunna stoppa våldsvågen.

? Vi har fått en globaliserat brottslighet som också handlar mycket om invandring. Vi har haft väldigt hög invandring till Sverige under väldigt lång tid, nu har vi stramat upp den rejält, den måste förbli mycket stram. Om det ständigt kommer in nya människor som begår nya brott, då har vi ingen chans att klara av det här."

Det kommer också ständigt nya tonårigar som utför våldsdåd. Dvs tonåringar redan befinner sig i landet.

Det är ju  inte så att det kommer "ständigt nya" kriminella in i landet. Det kommer ju mycket färre asylsökande nu. 

Dessutom så är det oftast barn till flykingar som vuxit upp i landet och är svenska medborgae som blivit gängkrimininella.

Här har vi nu ett fall av masskjutning av en hittills icke kriminell som inte är invandrare. Ändå är det på något sätt invandrarnas fel. 

Vad jag kan se var det Spekuleraren som drog in invandringen i den här tråden och drog rasistkortet. Ingen  annan har nämnt invandringen i just detta fall, annat än svarat på hans påståenden.
  • fornminne
    Anonym (man) skrev 2025-02-05 14:17:51 följande:
    Den gyllene regeln om vems fel det är att någonting dåligt händer i samhället:

1. Det är invandrarnas fel.

2. Om det mot förmodan skulle verka som att det är någon annans fel, se punkt 1.

Vad jag kan se var det Spekuleraren som drog in invandringen i den här tråden och drog rasistkortet genom att påstå att Örebro-massakern är ett rasistdåd.

Ingen annan har skyllt detta dåd på invandringen eller nämnt invandrare öht.

• Anonym (Sunt förnuft)
    fornminne skrev 2025-02-05 14:45:41 följande:
    Bristande integration är delvis ett resultat av hög invandring. Sen utesluter inte det ena det andra. Både decennier av stor invandring med påföljande integrationsproblem, samt decennier av nyliberal politik, har lett till dagens situation.

Men varför tror du att massakern i Örebro var ett högerextremt dåd? Han sköt på Komvux, med både svenska och utländska elever, inte på SFI. Hittills tyder allt på en enstöring med förmodad psykisk ohälsa och utan tydliga ideologiska motiv.
    Har för mig att du väldigt ofta skriver mycket kritiska kommentarer om invandrare och muslimer i andra trådar. Jag tolkar dina kommenterar som högerextrema eftersom du är så ensidig.

Gärningsmannen hade inga psykiska problem och vi vet inte än om han hade eller inte hade tydliga ideologiska motiv. Att gå till en SFI skola och skjuta invandrare tyder på rasism och polisen säger att gärningsmannen var motiverad, men vi vet inget än med säkerhet.
  • Anonym (Rätt sjukt)
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-05 10:20:26 följande:
    Ytterligare en faktor som bidrar till problem är arbetslösheten förstås.
    Sakligt och faktabaserat har det extremt ökade behovet av psykvård likväl som arbetslösheten ett tydligt samband med den ökade s k invandringen/flyktingvågen.
    Apropå vad det i verkligheten är som starkt bidrar till Sveriges nya samhällsproblem.
Svar på tråden Skolskjutning