• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (?)
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 21:47:29 följande:

Är det såna som du då som har satt "regeln" som inte vet så mycket om någonting.. ?

Det förklarar ju en del. 

Läs i din egen takt och försök förstå - inte jag som satt regelverket som jag förklarar. 
    Är satt på en högre nivå - hör av dig till i första hand din hemkommun och kolla upp deras policy angående detta. Kanske du i andra hand kan vända dig till skolverket?
    Eller om du litar mer på polisen, vilket inte verkar så vanligt bland FB-medlemmar som hellre vill döma själva.
  • Anonym (T)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 21:55:33 följande:
    Läs i din egen takt och försök förstå - inte jag som satt regelverket som jag förklarar. 
    Är satt på en högre nivå - hör av dig till i första hand din hemkommun och kolla upp deras policy angående detta. Kanske du i andra hand kan vända dig till skolverket?
    Eller om du litar mer på polisen, vilket inte verkar så vanligt bland FB-medlemmar som hellre vill döma själva.
    Många åsikter och livs tips ifrån någon som inte vet ett skit.

Min poäng just nu är lite det som du själv hoppade in i tråden med, om varför jag skulle lyssna på ditt skit tips?
  • Anonym (?)
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 22:01:29 följande:
    Många åsikter och livs tips ifrån någon som inte vet ett skit.

Min poäng just nu är lite det som du själv hoppade in i tråden med, om varför jag skulle lyssna på ditt skit tips?
    Och du vet vad?? Det du läst på FB??
  • Anonym (T)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 22:05:24 följande:
    Och du vet vad?? Det du läst på FB??
    Väldigt mycket mer än du skulle jag ju kunna säga... Med tanke på att det lilla du vet måste du kunna få bekräftat först i Aftonbladet..
  • Anonya
    Xenia skrev 2025-02-04 21:25:04 följande:

- - - -
    Hörde på tv att en lärare berättade att när polisen kom för att evakuera dem så sa polisen till dem "blunda". Varför det, för att inte se de döda?

När de hörde skotten öppnade läraren dörren. Det ska man inte göra, man ska låsa dörren. Men det var i lunchrummet, går ens den dörren att låsa inifrån?

Blunda för att slippa mer trauma genom att se sådant ingen borde behöva se. Döda även om de vid det laget var övertäckta, blod, förstörd inredning och tillhörigheter som jackor och väskor. Tycker att de skulle fått ögonbindlar, för svårt att blunda länge, som läraren sade. Människan är nyfiken och man är ovan att gå utan att se så det är lätt att öppna ögonen också ofrivilligt när man snubblar till lite eller hör något oväntat ljud. Inte minst när man är chockad. 

Lite off topic men ändå inte: Lokförare lär sig i utbildningen att om det plötsligt är någon på spåret så ska de blunda och hålla för öronen. De kan ändå ingenting göra och det är mycket lättare att gå vidare om man inte har syn- och ljudminnen. Såna kan lätt dyka upp när som helst som flashbacks annars. 

Känns som stor sannolikhet att lunchrummet inte har dörr. 
  • Anonym (?)
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 22:10:30 följande:
    Väldigt mycket mer än du skulle jag ju kunna säga... Med tanke på att det lilla du vet måste du kunna få bekräftat först i Aftonbladet..
    Då tycker jag du ska fortsätta läsa dina sanningar på FB.
  • Anonym (T)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 22:15:51 följande:
    Jag tycker du ska sluta säga åt mig eller någon annan att vara tyst, när det är du själv som inget vet...
  • Anonym (T)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 22:15:51 följande:
    Snackar du skit om FB eller FB medlemmar bara för att du har lärt dig det på aftonbladet? (Du behöver inte svara. För det är nått man redan vet) 
  • Anonym (?)
    Anonya skrev 2025-02-04 22:13:49 följande:
    Blunda för att slippa mer trauma genom att se sådant ingen borde behöva se. Döda även om de vid det laget var övertäckta, blod, förstörd inredning och tillhörigheter som jackor och väskor. Tycker att de skulle fått ögonbindlar, för svårt att blunda länge, som läraren sade. Människan är nyfiken och man är ovan att gå utan att se så det är lätt att öppna ögonen också ofrivilligt när man snubblar till lite eller hör något oväntat ljud. Inte minst när man är chockad. 

Lite off topic men ändå inte: Lokförare lär sig i utbildningen att om det plötsligt är någon på spåret så ska de blunda och hålla för öronen. De kan ändå ingenting göra och det är mycket lättare att gå vidare om man inte har syn- och ljudminnen. Såna kan lätt dyka upp när som helst som flashbacks annars. 

Känns som stor sannolikhet att lunchrummet inte har dörr. 
    Dörrar lär finnas p.g.a till exempel brandskydd men om de är låsbara .....?
    Tanken är väl att barnen ska inrymmas i klassrum vilka uppenbarligen bör vara låsbara inifrån.
    Det är ju en ganska ny situation som skolorna ställs inför. Vem trodde för 5-10 år sedan att ordet inrymmning skulle finnas ens?
Svar på tråden Skolskjutning