• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (T)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 21:28:43 följande:
    För mig obegriplig kommentar men gör säkert dig lycklig på något sätt.
    Koncentrera di på att jaga skyldiga på FB så kan vi andra fortsätta att tänka på offren och deras anhöriga - OK?
    Fokusera mer på dig själv än vad du tror att" andra gör" när dom är här inne sa jag. Så sparar du säkert lite hjärnceller och kan börja lära dig nått mer. 
  • Anonym (?)
    Xenia skrev 2025-02-04 21:25:04 följande:

Mycket off topic här.

Jag undrar också vem som lätt får tag på automatvapen, om man inte tillhör ett krminellt gäng el militären.

Säkerheten på skolorna behöver förbättras.

Hörde på tv att en lärare berättade att när polisen kom för att evakuera dem så sa polisen till dem "blunda". Varför det, för att inte se de döda?

När de hörde skotten öppnade läraren dörren. Det ska man inte göra, man ska låsa dörren. Men det var i lunchrummet, går ens den dörren att låsa inifrån?

Också tänkt på detta. Min särbo jobbar inom skolan och har fått öva inrymmning.
    Både att vara i klassrummet och att vara utanför.
    Ordern var - är ni i klassrummet och barn bankar på dörren och vill komma in - öppna inte.
    Är ni utanför och bankar på dörren - ni blir inte insläppta
    Trots att hon visste att det var en övning så tog det väldigt hårt. 
    Jag skulle verkligen inte vilja vara läraren i klassrummet som hör hur det bankar på dörren och veta att jag inte får öppna. 
    Ren jävla mardröm.
  • Postman
    Anonym (TS) skrev 2025-02-04 16:16:01 följande:
    Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

Det finns mycket som måste göras men man vänder det inte så snabbt dessvärre. Skola, vård, omsorg, polis och militär behöver mer pengar helt klart, vi behöver bättre och klokare ledare som kan vara mer objektivt fokuserade än att hela tiden bara fokusera på sin egna makt. Vi behöver alla ha mer moral och försöka att snarare söka samförstånd än att bli polariserade och helt låsta i diskussioner. Sociala medier behöver ta sitt ansvar, sociala medier ansågs i sin linda att de skulle stärka demokratin men jag kan känna mer och mer att sociala medier och vår nyhetsmedia bidrar i all större grad till att bryta sönder demokratin, skapa grupperingar och polariseringar. Sociala medier verkar föda monster som är beredda att iscensätta saker. Demokratin har plötsligen blivit ett hot mot demokratin.
  • Anonym (T)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 21:36:16 följande:
    Också tänkt på detta. Min särbo jobbar inom skolan och har fått öva inrymmning.
    Både att vara i klassrummet och att vara utanför.
    Ordern var - är ni i klassrummet och barn bankar på dörren och vill komma in - öppna inte.
    Är ni utanför och bankar på dörren - ni blir inte insläppta
    Trots att hon visste att det var en övning så tog det väldigt hårt. 
    Jag skulle verkligen inte vilja vara läraren i klassrummet som hör hur det bankar på dörren och veta att jag inte får öppna. 
    Ren jävla mardröm.
    Vad fan är det ni får lära er för skit? Man hör ju hur långt bort skotten faktiskt är. Så det är bara att öppna och låta folk få springa in. 
  • Pehrmedh

Fasansfull händelse och jag är inte förvånad.
    Under senare år har vi haft flera mord både i och utanför skolor i Sverige.

Trodde att de flesta skolor är låsta idag och att man måste komma in med hjälp av identifiering, men jag har kanske fel.

Mörk dag.

• Anonym (K)
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 21:25:43 följande:
    Inte alla män...

(er egen lilla logik när den används nu emot er)
    Hur fan ska vi veta vilka män då? Har någon kvinna någonsin utfört en skolskjutning? 
  • Anonym (?)
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 21:39:14 följande:
    Vad fan är det ni får lära er för skit? Man hör ju hur långt bort skotten faktiskt är. Så det är bara att öppna och låta folk få springa in. 
    Det avgör inte du - det är uppsatta regler kommunalt och nationellt .
    Om du kan avgöra hur långt bort salvan avlossas - grattis då hinner du gömma dig i en papperskorg mitt på ett torg.
  • Anonym (T)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 21:44:48 följande:
    Det avgör inte du - det är uppsatta regler kommunalt och nationellt .
    Om du kan avgöra hur långt bort salvan avlossas - grattis då hinner du gömma dig i en papperskorg mitt på ett torg.

Är det såna som du då som har satt "regeln" som inte vet så mycket om någonting.. ?

Det förklarar ju en del. 

• Anonym (F)
    Postman skrev 2025-02-04 21:37:45 följande:
    Det finns mycket som måste göras men man vänder det inte så snabbt dessvärre. Skola, vård, omsorg, polis och militär behöver mer pengar helt klart, vi behöver bättre och klokare ledare som kan vara mer objektivt fokuserade än att hela tiden bara fokusera på sin egna makt. Vi behöver alla ha mer moral och försöka att snarare söka samförstånd än att bli polariserade och helt låsta i diskussioner. Sociala medier behöver ta sitt ansvar, sociala medier ansågs i sin linda att de skulle stärka demokratin men jag kan känna mer och mer att sociala medier och vår nyhetsmedia bidrar i all större grad till att bryta sönder demokratin, skapa grupperingar och polariseringar. Sociala medier verkar föda monster som är beredda att iscensätta saker. Demokratin har plötsligen blivit ett hot mot demokratin.
    Håller med till 100%. Mycket klokt och viktigt inlägg!
Svar på tråden Skolskjutning