• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Nick)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 20:10:31 följande:
    Många tycker att Trump är den långvarig användare och de anser honom trovärdig.
    Att han egentligen är en jävla pajas verkar gå helt förbi.
    Håll dig till ämnet. Trump har absolut ingenting med Flashback att göra.
  • Anonym (?)
    Anonym (Nick) skrev 2025-02-04 20:11:30 följande:
    Håll dig till ämnet. Trump har absolut ingenting med Flashback att göra.
    Nä men med "Fake news" - som på Flashback.
    Tro på ad du läser på legitima medier istället och invänta ev svar på utredningen.
    Är alldeles för tidigt att spekulera ännu.
  • Anonym (Nick)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 20:14:54 följande:
    Nä men med "Fake news" - som på Flashback.
    Tro på ad du läser på legitima medier istället och invänta ev svar på utredningen.
    Är alldeles för tidigt att spekulera ännu.
    Det är aldrig för tidigt att spekulera. Det är det man ska göra för att successivt bygga på kunskaperna. 

Att hävda att Flashback är fake news är direkt obildat.
  • Anonym (Kanske)

FBnissarna är grymma på att nysta i liknande situationer. Dom gräver fram både det ena och det andra.

• Anonym (?)
    Anonym (Nick) skrev 2025-02-04 20:16:49 följande:
    Det är aldrig för tidigt att spekulera. Det är det man ska göra för att successivt bygga på kunskaperna. 

Att hävda att Flashback är fake news är direkt obildat.
    Hahaha, ok fortsätt att ha FB som din fakta-central, vi som lever i verkligheten väntar in fakta.
    Faktiskt ju nu talar de på tv om detta - minst två olika personer är utpekade med namn och bild cirkulerar på nätet. Det kan bli den nya sanningen som pekar ut helt fel person.
    Men det ligger väl utanför din begreppsnivå antar jag.
    Om polisen inte ännu vet vad som hänt - varför skulle jag lite på någon på nätet som vet exakt vad som hänt?
  • Anonym (S)

Så fruktansvärt obehagligt det som hänt. Sker alldeles för många våldsdåd i Sveriges just. Som svar på ts frågeställning. Jag tror att det behövs mer förebyggande arbete i tidigare åldrar. Vettiga gratis/billiga aktiviteter för barn och unga, fritidsgårdar och kollon, fler vuxna i skolan, tidigare insatser redan i förskolan, mer kultur- och nöjesutbud i samhället, en MYCKET starkare psykiatri och socialtjänst samt fler synliga poliser. 

• Anonym (Spekuleraren)

För att spekulera då...

Angreppet var alltså riktat mot ett Komvux/SFI där det vistas utrikesfödda personer. Och det sker bara några dagar efter att statsministern suttit i TV och skyllt den pågående våldsvågen på invandringen.

Känns högst sannolikt att angreppet har högerextrema motiv, triggat av statsministerns ord.

• Anonym (Nick)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-04 20:28:26 följande:

För att spekulera då...

Angreppet var alltså riktat mot ett Komvux/SFI där det vistas utrikesfödda personer. Och det sker bara några dagar efter att statsministern suttit i TV och skyllt den pågående våldsvågen på invandringen.

Känns högst sannolikt att angreppet har högerextrema motiv, triggat av statsministerns ord.

Tror du ens att de lyssnar på de nyheterna?

Ensam galning med största sannolikhet. 
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Nick) skrev 2025-02-04 20:32:48 följande:
    Tror du ens att de lyssnar på de nyheterna?

Ensam galning med största sannolikhet. 
    Ja, jag tror att även en sverigedemokrat klarar av att läsa en löpsedel. Det brukar vara stor, fet text på gul bakgrund.

Ord spelar roll, särskilt när de kommer från en statsminister. Fullt troligt att det kan han inspirerat ett hatbrott som detta.
  • Anonym (T)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 20:06:19 följande:
    Nu framför jag inga som helst teorier om gärningsman eller motiv. 
    Konstaterar bara att Flashback  är fullt av människor som är jävligt snabba att hitta egna sanningar.
    Kan ju vara bättre att vänta och se om utredningen kan ge fakta i detta.
    Om du tror blint på vad du läser på det forumet kanske du ska ta dig en rejäl funderare.
    Jag litar inte blint på det som står på flashback...

Men om någon länkar till en bild... Med tre brott som har gått till åtal på en människa som bor i det huset som polisen just nu är och söker i. Där ena av dom är att ha åkt dit på Hashbrott... Där fakta säger att cannabinoider i ungdomen leder till ökad risk för djupa depressioner och droginducerade psykoser även sen i vuxen ålder..... 

Så kanske den samlade faktan inte säger dig så jäkla mycket... (det tror jag nämligen inte att du har någon kapacitet till.) Men för mig så faller det jävligt trovärdigt.. 
Svar på tråden Skolskjutning