• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-02-05 09:57:43 följande:
    Och vad baserar du det på? Sprid inte osanningar för att du inte gillar regeringen.
    På det som har hänt förstås: Tre dagar efter statsministerns påstående att våldsvågen i Sverige beror på invandring, bestämmer sig en ensam gärningsman för att angripa ett komvux/SFI där det främst befann sig personer med invandrarbakgrund.

Att var 5:e sverigedemokrat är dömd för brott, och sticker ut i statistiken när det gäller hatbrott, förstärker också min logiska slutsats.
  • Anonym (Galet)

Psykiatrin är under all kritik i Sverige. Folk som behöver hjälp får köa i evigheter och skickas mellan instanser, om man ens har turen att bli uppsnappad som barn, eller orka söka hjälp som vuxen. Därtill har det kommit massor av fler i behov av psykiatrisk vård till en redan ansträngd psykiatrisk vård. 

Något måste göras åt psykiatrin, för problemen kommer bara växa. Jag har själv erfarenhet hur svårt det är att få hjälp, och känner en som jobbar inom psykiatrin som påtalat hur mycket större behovet är i förhållande till kapaciteten. 

Det lär tyvärr gå en hel del tickande bomber ute i samhället. 😢

• fornminne
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 10:11:28 följande:
    På det som har hänt förstås: Tre dagar efter statsministerns påstående att våldsvågen i Sverige beror på invandring, bestämmer sig en ensam gärningsman för att angripa ett komvux/SFI där det främst befann sig personer med invandrarbakgrund.

Att var 5:e sverigedemokrat är dömd för brott, och sticker ut i statistiken när det gäller hatbrott, förstärker också min logiska slutsats.
    Kan du inte citera statsministern ordagrant. Det är möjligt att han har uttryckt sig olämpligt, men jag tror det först när jag ser det.

Att våldsvågen åtminstone delvis beror på de senaste decenniernas stora invandring, samt de integrationsproblem detta har lett till, är ju sant. Det är inte detsamma som att lägga skulden på invandrarna. 
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-05 10:18:56 följande:

Psykiatrin är under all kritik i Sverige. Folk som behöver hjälp får köa i evigheter och skickas mellan instanser, om man ens har turen att bli uppsnappad som barn, eller orka söka hjälp som vuxen. Därtill har det kommit massor av fler i behov av psykiatrisk vård till en redan ansträngd psykiatrisk vård. 

Något måste göras åt psykiatrin, för problemen kommer bara växa. Jag har själv erfarenhet hur svårt det är att få hjälp, och känner en som jobbar inom psykiatrin som påtalat hur mycket större behovet är i förhållande till kapaciteten. 

Det lär tyvärr gå en hel del tickande bomber ute i samhället. 😢

Ytterligare en faktor som bidrar till problem är arbetslösheten förstås.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 10:11:28 följande:

Det var på komvux. SFI är i en annan byggnad.

Komvux är väldigt blandat och inte främst invandrare.
    Sluta hitta på saker, ryktesspridning är riktigt fult.
  • Ascendere

Man måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt

- I Sverige har vi en pågående våldsvåg med sprängningar och skjutningar väldigt nära kopplade till gängkriminalitet, utpressning, narkotikahandel mm 

- En av allt att döma ensam gärningsman utför ett attentat i form av en skjutning på en skola för vuxna. Enormt tragiskt men tveksamt om det kan ses som en del i den pågående våldsvågen i första punkten

Detta är fakta. Det är inte säkert att det finns någon koppling mellan dessa två, utan det är viktigt att kunna diskutera problemen och lösningarna var för sig. 

• Anonym (Galet)
    Ascendere skrev 2025-02-05 11:03:39 följande:

Man måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt

- I Sverige har vi en pågående våldsvåg med sprängningar och skjutningar väldigt nära kopplade till gängkriminalitet, utpressning, narkotikahandel mm 

- En av allt att döma ensam gärningsman utför ett attentat i form av en skjutning på en skola för vuxna. Enormt tragiskt men tveksamt om det kan ses som en del i den pågående våldsvågen i första punkten

Detta är fakta. Det är inte säkert att det finns någon koppling mellan dessa två, utan det är viktigt att kunna diskutera problemen och lösningarna var för sig. 

Tror jag med.
    Anton Lundin case på nytt känns mer troligt.
  • Anonym (Spekuleraren)
    fornminne skrev 2025-02-05 10:19:29 följande:
    Kan du inte citera statsministern ordagrant. Det är möjligt att han har uttryckt sig olämpligt, men jag tror det först när jag ser det.

Att våldsvågen åtminstone delvis beror på de senaste decenniernas stora invandring, samt de integrationsproblem detta har lett till, är ju sant. Det är inte detsamma som att lägga skulden på invandrarna. 
    Han sa att "Den pågående våldsvågen i Sverige handlar om invandring." Det gör den inte. Bristande integration möjligtvis, men det är en annan sak och något som statsministern dessutom är ansvarig för att skära ner på.

Sen menar jag inte att statsministerns uttalande enskilt är tillräckligt för att begå en sån här våldshandling, men att det kan ha bidragit. Andra faktorer som säkert spelar in är det toxiska samhällsklimat som regerings politik bidrar till i övrigt - som den ökade arbetslöheten, underfinansierade kommuner, uppsagd skolpersonal, fritidsledare och fältassistenter, och att alltfler lever under existensminimum i det blåbruna Sverige, för att miljonärer ska få skattesänkningar. Allt hänger ihop och bidrar till den samhällskollaps vi ser utspelas.
  • Anonym (Det_här)

Det här är vad som händer i ett samhälle där folk blir alltmer egoistiska och struntar i de ensamma och utstötta. En allt för hög belastning ligger på psykiatrin, som numera får ta allt ansvar, och de som söker hjälp är ofta inte de som behöver det bäst. Det finns folk med mycket allvarliga problem som aldrig söker sig till psykiatrin, och den här killen var antagligen en av dessa.

Svar på tråden Skolskjutning