Inlägg från: Anonym (Galet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Galet)

Skolskjutning

Psykiatrin är under all kritik i Sverige. Folk som behöver hjälp får köa i evigheter och skickas mellan instanser, om man ens har turen att bli uppsnappad som barn, eller orka söka hjälp som vuxen. Därtill har det kommit massor av fler i behov av psykiatrisk vård till en redan ansträngd psykiatrisk vård. 

Något måste göras åt psykiatrin, för problemen kommer bara växa. Jag har själv erfarenhet hur svårt det är att få hjälp, och känner en som jobbar inom psykiatrin som påtalat hur mycket större behovet är i förhållande till kapaciteten. 

Det lär tyvärr gå en hel del tickande bomber ute i samhället. 😢

• Anonym (Galet)
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-05 10:18:56 följande:

Psykiatrin är under all kritik i Sverige. Folk som behöver hjälp får köa i evigheter och skickas mellan instanser, om man ens har turen att bli uppsnappad som barn, eller orka söka hjälp som vuxen. Därtill har det kommit massor av fler i behov av psykiatrisk vård till en redan ansträngd psykiatrisk vård. 

Något måste göras åt psykiatrin, för problemen kommer bara växa. Jag har själv erfarenhet hur svårt det är att få hjälp, och känner en som jobbar inom psykiatrin som påtalat hur mycket större behovet är i förhållande till kapaciteten. 

Det lär tyvärr gå en hel del tickande bomber ute i samhället. 😢

Ytterligare en faktor som bidrar till problem är arbetslösheten förstås.
  • Anonym (Galet)
    Ascendere skrev 2025-02-05 11:03:39 följande:

Man måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt

- I Sverige har vi en pågående våldsvåg med sprängningar och skjutningar väldigt nära kopplade till gängkriminalitet, utpressning, narkotikahandel mm 

- En av allt att döma ensam gärningsman utför ett attentat i form av en skjutning på en skola för vuxna. Enormt tragiskt men tveksamt om det kan ses som en del i den pågående våldsvågen i första punkten

Detta är fakta. Det är inte säkert att det finns någon koppling mellan dessa två, utan det är viktigt att kunna diskutera problemen och lösningarna var för sig. 

Tror jag med.
    Anton Lundin case på nytt känns mer troligt.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-02-05 12:36:23 följande:
    Mmm... det är en gemensam faktor, men den gäller inte exakt alla som är involverade i gängkriminaliteten. Exempelvis; en av de "först" s k "bombmakarna" för Foxtrot nätverket var en etnisk svensk ung kille (om vi nu skall använda den typ av termer) som hette "Alfred"... som nu sitter bakom lås och bom...

Personligen så tror jag att det finns fler gemensamma faktorer som handlar om sociala faktorer/omständigheter, vad man anser om samhället som ung (skola, polis, myndigheter, auktoritet), hur man vill identifiera sig, vad man "ser upp till", vad man ser som "framgångsrikt", och hur "samhället" lyckas eller inte lyckas med att fånga upp dessa unga individer i tid...

Saker som inte nödvändigtvis handlar om huruvida du är "invandrare" eller inte...

Sen är det säkerligen så att tröskeln är "lägre" för människor med invandrarbakgrund, än vad den är för "Kalle Karlsson" som växt upp i ett medelklasshem... men även "Kalle" kan ingå i ett kriminellt nätverk...

Hur som helst är invandrare de som riskerar hamna där eftersom de är mer utsatta för arbetslöshet, integreringsproblem etc. Han sade inte heller att alla är invandrare utan att mycket (inte allt) beror på invandring. 

Varken han eller jag sa något om att kriminalitet inte finns bland etniska svenskar.  Det är dock inte konstigt att man för en restriktiv invandringspolitik så länge inte integrationen fungerar ordentligt, eftersom det ökar risken för utsatta människor och därmed kriminalitet. 

Invandring har också lett till arbetskraft, och det är det ingen som protesterar emot. Invandring är som sagt ett väldigt omfattande begrepp av olika folkslag. 

• Anonym (Galet)
    Anonym (nn) skrev 2025-02-05 22:28:28 följande:
    Nej, inte för dig då du troligtvis inte haft oturen att vistas bland många autistiska män, till skillnad från en själv. 

Hatbrott är något som socialt isolerade, störda mansindivider utan empati, begår. Samma män på spektrumet som söker sig till dessa hatgrupper. 

Vad har autism med psykopati att göra? Två helt skilda saker. Autister känner empati vilket inte psykopater gör. 

Troligen ASPD/depression/psykopati och inte autism.

• Anonym (Galet)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-06 01:04:58 följande:
    Jag har sett den och hör varken det ena eller andra, men jag har inte den tekniska utrustning som TV4 har för att analysera filmen. Jag ser heller ingen anledning till att ifrågasätta deras analys. TV4 är anslutna till det pressetiska systemet och har en ansvarig utgivare. De förmedlar nyheter och är ingen sverigedemokratisk trollfabrik som sprider desinformation.

Det vi kan konstatera är att:

- Offren är främst personer med invandrarbakgrund.
    - Gärningsmannen valde att skjuta vissa personer och lämnade andra oskadda.
    - Dådet skedde på en SFI-skola.
    - Gärningsmannen var en svensk, arbetslös socialbidragstagare. En typisk SD-väljare alltså.
    - Hade jaktlicens - också ett SD-signalement
    - Var 5:e sverigedemokrat är dömd för brott, inte minst hatbrott.
    - I helgen uppgav statsministern att regeringen har noll kontroll på våldsvågen och att den beror på invandringen.
    - Gärningsmannen agerade två dagar senare.

Sådär. Spekuleraren har spekulerat klart och är nöjd så.
    Jag tycker inte det är bättre med att gå ut med vissa typer av fördomar jämfört mot andra. SD väljare är alltså synonymt med svensk socialbidragstagare.

För övrigt i den här tråden är det vidriga vibbar mot autister. Jag känner ett antal som är väldigt empatiska och varav en är min bror. Känner inte många män som är mer empatiska än honom, även om han har något svårare att visa det. Så mycket okunskap är okej att vräka ut sig om autister, och vad jag sett har GM inte ens fått en sådan diagnos. Vidrigt!

Idag är autism inte en särskilt ovanlig diagnos, tänk vad många autister som inte går ut och dödar folk. För övrigt så var tyska piloten som flög in i berget endast diagnostiserad med depression, så även många andra diagnoser kan vara orsaken. Hos män var det vanligare att ha Alexitymi ( vilket är svårighet med empati) även hos diagnosfria. Sen har vi psykopati som nästan är en 100 % empatilöshet, ändå verkar det okej att hetsa mot autister här?
  • Anonym (Galet)

Men om han nu gick i skola med andra autistiska borde han väl fått en diagnos? Varför var han då hos socialen och inte ansökt om aktivitetsersättning? Han måste ha varit väldigt fungerande ( vilket det inte låter som) om han blivit nekad aktivitetsersättning eller fått en diagnos ( då går man väl inte i skola med andra autister?). 

• Anonym (Galet)
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 11:34:54 följande:

Men om han nu gick i skola med andra autistiska borde han väl fått en diagnos? Varför var han då hos socialen och inte ansökt om aktivitetsersättning? Han måste ha varit väldigt fungerande ( vilket det inte låter som) om han blivit nekad aktivitetsersättning eller *  fått en diagnos ( då går man väl inte i skola med andra autister?). 

* Inte fått en diagnos
  • Anonym (Galet)

Nu tycker jag det är fel att göra falska spekulationer om folk. Jag tycker bara det är underligt att han inte fått rätt hjälp om han egentligen var berättigad till det. 

• Anonym (Galet)
    AndreaBD skrev 2025-02-06 11:23:05 följande:
    Vi har haft såna gärningsmän tidigare. Lasermannen, t.ex.  Och så Peter Mangs. Personligheterna verkar väldigt lika. Tyvärr, de två hade också autism-diagnos. Men vi får också komma ihåg att de allra flesta som har autism inte dödar andra. Oftast hänger det snarare på komorbiteterna. Dvs. har man en funktionsvariation så är risken större att man har något mer. Och då ofta lite allvarligare störningar, så som personlighetsstörningar. Eller psykossjukdom. Både John Ausonius och Peter Mangs har minst en personlighetsstörning utöver autism. 

Tyvärr var de båda män, är också en sanning som är lika sann som att båda hade autism. 

Enligt forskning är det vanligare med empatisvårigheter bland män. Diagnosticerade som odiagnostiserade, dock vanligare bland autister. 

Vissa uppgifter hävdar att ungefär var 12:e man kan ha alexitymi, men siffran är obekräftad. Tillståndet anses dock, likt autism-spektrum-störningar, vara något vanligare hos män ? och har i vissa studier kopplats samman med testosteronhalt

https://kurera.se/forskning-brist-pa-empati-beror-pa-tillstandet-alexitymi-inte-autism/

• Anonym (Galet)
    AndreaBD skrev 2025-02-06 13:36:35 följande:
    Hm.... jag tycker den där diagnosen verkar lite flummig. Det passar t.ex. inte riktigt psykopater, de är ju duktiga på att förstå hur andra känner, men utan att känna något. Dvs. de är duktiga på att utnyttja sånt, men förstår det kan inte helt.
    Det är ingen diagnos och det är inte ett nytt tillstånd, utan från 70 talet c.a. De har bara sett att många med autism har Alexitymi (a.ka empatisvårigheter, vilket alexitymi är).

Hur det är med psykopater för det verkar inte ha bedrivits mycket forskning där? Kanske fär att psykopater sällan säker hjälp för sin personlighetsstörning,  Men jag skulle nog kalla de flesta mördare för psykopater snarare än autister i så fall.

Men det som du skrev, är det som jag syftat på hela tiden, att det inte enbart beror på autism utan andra bakoliggande diagnoser/orsaker. Den skillnaden de såg med autister var ju att de inte alls är oempatiska - tvärtom vill de undvika att skada någon.

Alexitymi är inte en dianos - utan ordet för empatisvårigheter , vilket i sin tur också var kopplat till testosteron. Därav fler män som har svårigheter att förstå sig på/uttrycka sin empati. Denna svårighet finns i sin tur också i olika grader.
  • Anonym (Galet)
    AndreaBD skrev 2025-02-06 12:25:21 följande:

Det går inte att utreda om föräldrarna inte vill det. Oftast är det det som är hindret. 

Men vi vet ju inte än. Kanske fick han diagnos. Och vad hjälper det, på andra sidan? De flesta med såna diagnoser gör aldrig någon illa. Snarare borde man nog ha koll på ungdomar med diagnos OCH vapen-/våldsfokusering. 

17-åringen i Southport, England, var ju samma typ  - autismdiagnos plus total våldsfixering. Där har man dock skickat honom flera gånger till olika ställen som skulle kunna motverka just sånt. Och de misslyckades också. 

Jag tänkte inte på att diagnosen skulle ha något med det att göra. Jag tänkte mer på varför han inte hade alktivitetsersättning ist för att gå på socialen, om han hade svåra problem.
  • Anonym (Galet)

Ber om ursäkt för alla stavfel . Raster går alldeles för fort Skäms

• Anonym (Galet)
    Xenia skrev 2025-02-06 14:19:39 följande:
    Men man får väl inte akivitetsersättning bara för att man har "svåra problem". Det behövs ju ett läkarintyg som FK godkänner och då ska det stå typ att han har "svår autism och absolut inte kan arbeta".

Jag skrev I all hast, men jag menade så pass svår att han blir berättigad, eftersom alla som har autism inte per automatik blir berättigade aktivitetsstöd. 

• Anonym (Galet)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-06 15:23:52 följande:
    psykopati är inte en diagnos och kvinnor med autism kan också ha alexitymi
    Alexithymia in autism: cross-sectional and longitudinal associations with social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms

Methods

In total, 337 adolescents and adults (autism N = 179) were assessed for alexithymia on the Toronto Alexithymia Scale and for social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms. A total of 135 individuals (autism N = 76) were followed up 12?24 months later. We used regression models to establish cross-sectional and longitudinal associations between alexithymia, social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms.
    .....

Strengths and limitations

A major strength of our study is the inclusion of a heterogeneous, well-characterised sample of autistic males and females, aged 12?30 years. By including females, we were able to ascertain that significantly more diagnosed autistic females than males report high alexithymia. This implies that observed sex differences in rates of co-occurring emotional symptoms in autism (i.e. higher rates of anxiety/depression in autistic females; Mandy et al., Reference Mandy, Chilvers, Chowdhury, Salter, Seigal and Skuse2012) may be explained by sex differences in their underpinning mechanisms. Furthermore, to our best knowledge, this is the first study to report longitudinal associations between alexithymia and social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms in autism. We were thus able to confirm that alexithymia in our cohort was generally stable over a period of approximately 12?24 months, supporting the conceptualisation of alexithymia as a trait, rather than state (Salminen, Saarijärvi, Ääirelä, & Tamminen, Reference Salminen, Saarijärvi, Ääirelä and Tamminen1994). However, we also acknowledge several limitations.

https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/alexithymia-in-autism-crosssectional-and-longitudinal-associations-with-socialcommunication-difficulties-anxiety-and-depression-symptoms/E682D1AC555FB579EE5247C1E9215761

Svarade bara AndreaBDs inlägg, skrev i texten om psykopati -personlighetsstörning (inte diagnos). 

Fick inte med din övriga text konstigt nog, men det var väldigt intressant läsning. Särskilt som den studien jag länkade till pekade mest på testosteron som trolig orsak. Hade ingen aning om att det t.o.m kunde finnas mer hos kvinnor. Men jag kan definitivt tänka mig att det existerar hos kvinnor också, t.ex även under depression/ptsd. Jag vet att det har varit svårt att känna känslor för någon /något närjag haft djup depression. 

I vilket fall som helst så begår varken de flesta kvinnliga eller manliga autister mord, och och inte heller har de alla Alexitymi. Vidare är ju inte autism enda diagnos/ orsak till Alexitymi.

Däremot kanske risken är högre i dessa fall i kombination med andra bakomliggande diagnoser. Alexitymi - eller svårt att sätta ord på känslor( empati svårigheter) kan m.a.o inte vara en orsak, eftersom det då borde finnas fler kvinnor som begår liknande brott. 

• Anonym (Galet)
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 18:17:21 följande:

Fick inte med din övriga text konstigt nog, men det var väldigt intressant läsning. 

Edit:
    Eller så fick jag det 😆
    Konstigt nog såg jag inte det i mitt svar när jag skrev. Märkligt!
  • Anonym (Galet)
    AndreaBD skrev 2025-02-07 09:01:04 följande:
    Psykiatrin må vara dålig. Men jag tror inte att den är så mycket bättre i en del andra länder i västvärlden heller. En viktig faktor är också att familjerna brukar ställa upp mycket i många andra länder. Då märks det inte heller så mycket ifall psykvården är dålig. Vet vi om det är bra i Italien eller Spanien? Där gör säkert familjen det mesta. Det kanske är den "sociala kontrollen" som saknas i Sverige?

En annan skillnad ex (Spanien-Sverige) är att ungdomarna umgås i mycket större gäng i dessa länder. Familj och släkt umgås ständigt. Skyddsnätet är på så vis högre. De sitter sällan framför datorerna på fritiden utan umgås med varandra i parkerna eller övar sporter ( vilket är populärt). Det finns således fler ensamma människor i Sverige. 

Problemet med psykiatrin i Sverige är att efterfrågan är mycket högre än utbudet, och köerna för utredning är alldeles för långa. 

Svar på tråden Skolskjutning