• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 18:02:40 följande:
    Enligt din definition finns det då inga terrorister bara psyksjuka. 
    Nu kan man ju vara både och. Och jag menar inte så sjuk eller störd att man inte fattar vad man gör. Man är fortfarande ansvarig för sina handlingar.
  • Anonym (man)
    Anonym (rubb) skrev 2025-02-05 18:36:02 följande:
    Beror på motivet.

Ingen har kallat iraniern som mördade två personer och skadade ett drygt dussin i Gamla Stan i Stockholm genom att köra på dem med bil för terrorist.

Han trodde han var radiostyrd av CIA, eller vad det nu var.
    Jag tror att uppfattningen om det där beror på vilken politisk åskådning man har själv. Är man vänsterlagd (som jag) så är det lätt att uppfatta det som att media utmålar invandrare som mördar blir betraktade som terrorister och nazister som enstöringar. Är man högerlagd så uppfattar man väl ofta det tvärtom.

Man uppfattar världen utifrån sitt eget perspektiv, och ingen kan betrakta världen utan något perspektiv. Och ju mer känslor dessa frågor väcker hos en, desto svårare är det att se bortom sitt eget perspektiv.
  • fornminne
    Anonym (man) skrev 2025-02-05 18:22:33 följande:
    Fornminne: här är ett skolboksexempel på det jag menade tidigare även om det nu inte var SD:arna som började prata om invandring i tråden. Även när det är en svensk som mördat en massa personer med invandrarbakgrund så är det ändå invandrarnas fel. Det är ju ändå väldigt tydligt att den tendensen finns bland "invandringskritiker" online, eller vad säger du?
    Sådana finns absolut och det är inget jag stödjer. Just därför bör övriga undvika att dra fram invandringsfrågan om det inte är relevant. Då blir det väldigt tydligt vilka som drar fram detta helt apropå, för att kunna skylla allt elände på invandrare. 

Gällande massmordet i Örebro. Vet man att han mördade invandrare specifikt?
    T om i den här tråden har ju moderator postat en uppmaning från polisen om att inte dra förhastade slutsatser gällande eventuella ideologiska motiv.
  • Anonym (rubb)
    Anonym (man) skrev 2025-02-05 18:42:32 följande:
    Jag tror att uppfattningen om det där beror på vilken politisk åskådning man har själv. Är man vänsterlagd (som jag) så är det lätt att uppfatta det som att media utmålar invandrare som mördar blir betraktade som terrorister och nazister som enstöringar. Är man högerlagd så uppfattar man väl ofta det tvärtom.

Man uppfattar världen utifrån sitt eget perspektiv, och ingen kan betrakta världen utan något perspektiv. Och ju mer känslor dessa frågor väcker hos en, desto svårare är det att se bortom sitt eget perspektiv.
    En inte obetydlig skillnad är att de uppenbara terroristdåden i Sverige faktiskt har begåtts av invandrare medan det får argumenteras längre för att komma fram till att "högerextrema" dåd är terrorism.

Renodlade terrordåd är bomben på Drottninggatan och lastbilen på Drottninggatan. Clear cut. Inga tvivel.

Höger-terrodåd ... ja Anton Lundin med ett svärd i skolan. Terror? Kanske ... men det fanns också samma ingredienser som i alla andra skoldåd. Ensam och mobbad. Levde i en fantasivärld på internet. och så vidare.

Det blir inte lika solklart "terror" som det definieras i ordboken.
  • Anonym (man)
    fornminne skrev 2025-02-05 18:47:08 följande:
    Sådana finns absolut och det är inget jag stödjer. Just därför bör övriga undvika att dra fram invandringsfrågan om det inte är relevant. Då blir det väldigt tydligt vilka som drar fram detta helt apropå, för att kunna skylla allt elände på invandrare. 

Gällande massmordet i Örebro. Vet man att han mördade invandrare specifikt?
    T om i den här tråden har ju moderator postat en uppmaning från polisen om att inte dra förhastade slutsatser gällande eventuella ideologiska motiv.
    Okej, då förstår vi varandra!

Nej, jag vet inte om man vet huruvida han mördade personer som såg utländska ut specifikt eller om det är en spekulation. Har iaf inte sett någonting om det i media.
  • Anonym (Jim)
    Anonym (rubb) skrev 2025-02-05 18:52:10 följande:
    En inte obetydlig skillnad är att de uppenbara terroristdåden i Sverige faktiskt har begåtts av invandrare medan det får argumenteras längre för att komma fram till att "högerextrema" dåd är terrorism.

Renodlade terrordåd är bomben på Drottninggatan och lastbilen på Drottninggatan. Clear cut. Inga tvivel.

Höger-terrodåd ... ja Anton Lundin med ett svärd i skolan. Terror? Kanske ... men det fanns också samma ingredienser som i alla andra skoldåd. Ensam och mobbad. Levde i en fantasivärld på internet. och så vidare.

Utför någon ett dylikt dåd med en form av ideologi bakom så är det terrorism. Har gärningsmannen i det här fallet skrivit ett manifest så antar jag att det klassas som terror.
  • Anonym (man)
    Anonym (rubb) skrev 2025-02-05 18:52:10 följande:

Terror enligt NE: "våldshandlingar som är politiskt betingade och syftar till att påverka samhället eller ett lands politik utan hänsyn till om oskyldiga drabbas".

Jag håller med dig om vi specifikt pratar om vad som klassas som terror av rättsväsendet. Men om vi istället pratar om politiskt motiverat våld så har det ju skett en mängd fall där högerextrema har mördat folk och planerat olika attentat med tydliga politiska syften. Sådana fall har inte klassats som terror av rättsväsendet, men det har setts som terror eller förberedelse till terrorattentat av forskare och journalister.

Jag ser ingen fundamental skillnad mellan dessa två även om rättsväsendet klassat några fall av islamistiskt våld som terror men inte gjort det med några fall av nazistiskt våld. Det är tydligt att t.ex. nazistiska planer att spränga Riksdagen också är en plan om terror i precis den bemärkelsen även oavsett vad juridiken säger.

Oavsett så kvarstår min poäng, att vi fokuserar på det vi är benägna att fokusera på givet vår världsåskådning.
  • Anonym (Jim)
    Anonym (Jim) skrev 2025-02-05 19:10:37 följande:
    Utför någon ett dylikt dåd med en form av ideologi bakom så är det terrorism. Har gärningsmannen i det här fallet skrivit ett manifest så antar jag att det klassas som terror.
    Breivik är ett exempel på en dylik terrorist.
  • Anonym (S)

Av hela min själ vill jag bara säga att jag är så helvetes jävla trött på MÄN som fuckar upp det här samhället. Män med psykiska problem, kränkhet, kukkomplex, missbruk, högerextrema och islamister osv osv i all oändlighet. 

Svar på tråden Skolskjutning