Anonym (rubb) skrev 2025-02-05 18:52:10 följande:
En inte obetydlig skillnad är att de uppenbara terroristdåden i Sverige faktiskt har begåtts av invandrare medan det får argumenteras längre för att komma fram till att "högerextrema" dåd är terrorism.
Renodlade terrordåd är bomben på Drottninggatan och lastbilen på Drottninggatan. Clear cut. Inga tvivel.
Höger-terrodåd ... ja Anton Lundin med ett svärd i skolan. Terror? Kanske ... men det fanns också samma ingredienser som i alla andra skoldåd. Ensam och mobbad. Levde i en fantasivärld på internet. och så vidare.
Det blir inte lika solklart "terror" som det definieras i ordboken.
Terror enligt NE: "våldshandlingar som är politiskt betingade och syftar till att påverka samhället eller ett lands politik utan hänsyn till om oskyldiga drabbas".
Jag håller med dig om vi specifikt pratar om vad som klassas som terror av rättsväsendet. Men om vi istället pratar om politiskt motiverat våld så har det ju skett en mängd fall där högerextrema har mördat folk och planerat olika attentat med tydliga politiska syften. Sådana fall har inte klassats som terror av rättsväsendet, men det har setts som terror eller förberedelse till terrorattentat av forskare och journalister.
Jag ser ingen fundamental skillnad mellan dessa två även om rättsväsendet klassat några fall av islamistiskt våld som terror men inte gjort det med några fall av nazistiskt våld. Det är tydligt att t.ex. nazistiska planer att spränga Riksdagen också är en plan om terror i precis den bemärkelsen även oavsett vad juridiken säger.
Oavsett så kvarstår min poäng, att vi fokuserar på det vi är benägna att fokusera på givet vår världsåskådning.