![Anonym (man)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Du låter som en incel och är en skam för oss riktiga män.Anonym (msse) skrev 2025-02-05 08:19:32 följande:Kanske snarare göra något åt de KVINNOR som förnedrar dessa män istället? Många relationer/familjer som förstörs av att kvinnor söker sig till andra män, splittrar familjen, kontrollbehov, lycksökerskor, etc. Lär väl sticka i ögonen på många men kvinnor har väldigt mycket makt över män och kan skapa rätt stor skada både psykiskt och fysiskt, ändå mörkas det rätt enormt, till förmån för att sätta kvinnomisshandel i ljuset.
-
Det är ändå symptomatiskt för den tid vi lever i att ett massmord självklart leder till en diskussion om att det är invandringen som är problemet, alldeles oavsett vem mördaren är.
-
Den gyllene regeln om vems fel det är att någonting dåligt händer i samhället:Xenia skrev 2025-02-05 14:11:28 följande:Jag tycker det var ansvarslöst att uttrycka sig så. En statsminister borde veta bättre.
"I januari har det skett över 30 sprängningar och flera dödsskjutningar.
I Nyhetsmorgon kommenterar statsminister Ulf Kristersson den pågående våldsvågen.
? Om det ständigt kommer in nya människor som begår nya brott, då har vi ingen chans att klara av det här, säger han.
---Statsministern menar att invandringen måste förbli stram för att man ska kunna stoppa våldsvågen.
? Vi har fått en globaliserat brottslighet som också handlar mycket om invandring. Vi har haft väldigt hög invandring till Sverige under väldigt lång tid, nu har vi stramat upp den rejält, den måste förbli mycket stram. Om det ständigt kommer in nya människor som begår nya brott, då har vi ingen chans att klara av det här."
Det kommer också ständigt nya tonårigar som utför våldsdåd. Dvs tonåringar redan befinner sig i landet.
Det är ju inte så att det kommer "ständigt nya" kriminella in i landet. Det kommer ju mycket färre asylsökande nu.
Dessutom så är det oftast barn till flykingar som vuxit upp i landet och är svenska medborgae som blivit gängkrimininella.
Här har vi nu ett fall av masskjutning av en hittills icke kriminell som inte är invandrare. Ändå är det på något sätt invandrarnas fel.
1. Det är invandrarnas fel.
2. Om det mot förmodan skulle verka som att det är någon annans fel, se punkt 1. -
Okej, du har säkert rätt i det. Jag ber om ursäkt för att jag blev lite reaktiv, men det är ju så det brukar vara annars tycker jag.fornminne skrev 2025-02-05 14:57:28 följande:
Vad jag kan se var det Spekuleraren som drog in invandringen i den här tråden och drog rasistkortet genom att påstå att Örebro-massakern är ett rasistdåd.
Ingen annan har skyllt detta dåd på invandringen eller nämnt invandrare öht.
-
Tror inte det stämmer. Fornminne är en av de absolut vettigaste personerna här på forumet och jag har aldrig läst någonting hon skrivit som varit det minsta klandervärt. Och då röstar jag för övrigt åt vänster.Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 15:01:47 följande:Har för mig att du väldigt ofta skriver mycket kritiska kommentarer om invandrare och muslimer i andra trådar. Jag tolkar dina kommenterar som högerextrema eftersom du är så ensidig.
Gärningsmannen hade inga psykiska problem och vi vet inte än om han hade eller inte hade tydliga ideologiska motiv. Att gå till en SFI skola och skjuta invandrare tyder på rasism och polisen säger att gärningsmannen var motiverad, men vi vet inget än med säkerhet. -
Det finns väl i dagsläget inga indikationer på att han hade någon koppling till högerextrema miljöer eller idéer? Det tillsammans med den fakta som kommit ut om honom (inga godkända betyg, socialt isolerad, ingen inkomst osv) talar ju ändå ganska starkt för att det var en rejält knepig person. I många andra fall har det ju funnits någon sorts manifest eller liknande som syftar till att sprida budskapet. Det är klart, polisen kanske mörkar det, men det verkar som en lite konspiratorisk idé.Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 18:02:40 följande:Enligt din definition finns det då inga terrorister bara psyksjuka.
-
Fornminne: här är ett skolboksexempel på det jag menade tidigare även om det nu inte var SD:arna som började prata om invandring i tråden. Även när det är en svensk som mördat en massa personer med invandrarbakgrund så är det ändå invandrarnas fel. Det är ju ändå väldigt tydligt att den tendensen finns bland "invandringskritiker" online, eller vad säger du?hmm77 skrev 2025-02-05 17:08:52 följande:
Vi har näst mest sprängningar i hela världen. Mest skjutningar i hela europa och en man som är psykisk sjuk och läser att detta sker varje dag. kanske detta var droppen för han
-
Ja, nog det också.Anonym (rubb) skrev 2025-02-05 18:28:27 följande:... att ett massmord livesänds på nätet och ger evigt kändisskap till den som begår gärningen.
Det finns garanterat en koppling mellan att vilja "visa de jävlarna" (eller nåt sånt) och möjligheterna att få bli ett namn för evigt - även om det är i negativ bemärkelse. -
Jag tror att uppfattningen om det där beror på vilken politisk åskådning man har själv. Är man vänsterlagd (som jag) så är det lätt att uppfatta det som att media utmålar invandrare som mördar blir betraktade som terrorister och nazister som enstöringar. Är man högerlagd så uppfattar man väl ofta det tvärtom.Anonym (rubb) skrev 2025-02-05 18:36:02 följande:Beror på motivet.
Ingen har kallat iraniern som mördade två personer och skadade ett drygt dussin i Gamla Stan i Stockholm genom att köra på dem med bil för terrorist.
Han trodde han var radiostyrd av CIA, eller vad det nu var.
Man uppfattar världen utifrån sitt eget perspektiv, och ingen kan betrakta världen utan något perspektiv. Och ju mer känslor dessa frågor väcker hos en, desto svårare är det att se bortom sitt eget perspektiv. -
Okej, då förstår vi varandra!fornminne skrev 2025-02-05 18:47:08 följande:Sådana finns absolut och det är inget jag stödjer. Just därför bör övriga undvika att dra fram invandringsfrågan om det inte är relevant. Då blir det väldigt tydligt vilka som drar fram detta helt apropå, för att kunna skylla allt elände på invandrare.
Gällande massmordet i Örebro. Vet man att han mördade invandrare specifikt?
T om i den här tråden har ju moderator postat en uppmaning från polisen om att inte dra förhastade slutsatser gällande eventuella ideologiska motiv.
Nej, jag vet inte om man vet huruvida han mördade personer som såg utländska ut specifikt eller om det är en spekulation. Har iaf inte sett någonting om det i media. -
Terror enligt NE: "våldshandlingar som är politiskt betingade och syftar till att påverka samhället eller ett lands politik utan hänsyn till om oskyldiga drabbas".Anonym (rubb) skrev 2025-02-05 18:52:10 följande:En inte obetydlig skillnad är att de uppenbara terroristdåden i Sverige faktiskt har begåtts av invandrare medan det får argumenteras längre för att komma fram till att "högerextrema" dåd är terrorism.
Renodlade terrordåd är bomben på Drottninggatan och lastbilen på Drottninggatan. Clear cut. Inga tvivel.
Höger-terrodåd ... ja Anton Lundin med ett svärd i skolan. Terror? Kanske ... men det fanns också samma ingredienser som i alla andra skoldåd. Ensam och mobbad. Levde i en fantasivärld på internet. och så vidare.
Det blir inte lika solklart "terror" som det definieras i ordboken.
Jag håller med dig om vi specifikt pratar om vad som klassas som terror av rättsväsendet. Men om vi istället pratar om politiskt motiverat våld så har det ju skett en mängd fall där högerextrema har mördat folk och planerat olika attentat med tydliga politiska syften. Sådana fall har inte klassats som terror av rättsväsendet, men det har setts som terror eller förberedelse till terrorattentat av forskare och journalister.
Jag ser ingen fundamental skillnad mellan dessa två även om rättsväsendet klassat några fall av islamistiskt våld som terror men inte gjort det med några fall av nazistiskt våld. Det är tydligt att t.ex. nazistiska planer att spränga Riksdagen också är en plan om terror i precis den bemärkelsen även oavsett vad juridiken säger.
Oavsett så kvarstår min poäng, att vi fokuserar på det vi är benägna att fokusera på givet vår världsåskådning. -
Män utsätts oftare för våldsbrott än kvinnor så vi lever ju i samma verklighet. Minus det sexuella våldet förstås, men ändå.Anonym (S) skrev 2025-02-05 22:16:10 följande:Jag gissar att du är man? Om det var 99,9999999 procent av alla våldsdåd som begicks av kvinnor, hur hade du resonerat då?
-
Jag håller med dig, men det är någon sorts dubbelhet i det. För samtidigt har ju kopplingarna mellan SD och nazismen diskuterats väldigt mycket genom åren, frånsett de senaste åren nu.Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-06 17:11:22 följande:Det är viktigt att förstå att terrorism kan utföras av människor från alla bakgrunder. Men det ser ut som att den titeln är reserverad bara för invandrare. Inga vita svenskar har definierats som terrorister trots att de utfört terroratacker. Lasermannen, Peter Mangs och Anton Lundin är bara några av dessa. Att koppla terrorism till enbart vissa grupper eller etniciteter är en stereotyp som kan leda till diskriminering och fördomar. Detta riskerar också att försvaga arbetet mot terrorism genom att ignorera hot från andra grupper, tex från högerextremister.
Svenska medier och högerorienterade politiker framställer ofta invandrare genom negativa stereotyper, kopplade till våld, terrorism och utanförskap. Men hotet från högerextrema våldsbejakande grupper lyfts inte alls upp. Polariseringen har gjorts medvetet av vissa politiker under en längre tid och det är nu vi ser resultatet av det. -
Man får. Detta är en uppmaning eller vädjan, inte ett förbud. Således inga problem som har med yttrandefrihet att göra.Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-06 20:15:56 följande:
Vad då felaktiga narativ? Har vi yttrandefrihet i Sverige?
-
Jag är helt med på att det mesta pekar på att det verkar finnas rasistiska motiv bakom massmordet, och att det i så fall bör ses som en slags terrorhandling.
Däremot funderar jag lite på kopplingen mellan den här typen av handlingar och de allmänna "invandringskritiska" strömningarna i samhället, manifesterade bland annat genom SD:s valframgångar och de övriga Tidöpartiernas acceptans av dem. Å ena sidan är det logiskt - om många personer är arga på invandring (och på invandrare) kommer det att öka sannolikheten för att enstaka störda människor begår våldsbrott med detta som motiv.
Men å andra sidan, om vi accepterar detta så måste vi också acceptera att islams utbredning, särskilt i den del av befolkningen som kommer från mellanöstern, är en grogrund för terrorism. Vi måste i så fall acceptera berättelsen om att hatiska tongångar från imamer i moskéer, och alla de muslimer som inte protesterar mot detta, hänger samman med islamsk terror enligt samma logik som att rasistisk "invandringskritik" hänger samman med massmordet i Örebro.
Jag har en känsla av att de flesta inte är beredda att se att dessa två förhållanden i själva verket är ganska lika, och att både rasism och mer konservativa varianter av islam (till skillnad från hur t.ex. folk från Balkan utövar islam) utgör hot mot stabiliteten i landet och i Europa i stort. -
Det där är en ganska extrem tolkning från din sida och inte alls den enda möjliga tolkningen av vad som skrevs.AndreaBD skrev 2025-02-08 09:15:59 följande:Försöker du få den där Rickard Andersson till något positivt nu? Till en motståndskämpe som är tvungen att göra så pga vad samhället gör? Det var det värsta jag hört!
-
Nej, det är snarare så att vi ska försöka anstränga oss lite extra för att inte göra feltolkningar av vad andra skriver för att vi är upprörda.AndreaBD skrev 2025-02-08 11:55:59 följande:Precis, och det är kanske inte läge att skriva något som ens KAN tolkas extremt. Observera moderatorernas varningar!
Det kan aldrig ligga på någons ansvar att uttrycka sig så att ingen annan kan tolka det på ett negativt sätt, för då skulle vi inte kunna säga någonting om någonting. -
Jag förstår det alldeles utmärkt. Han använder Ryssland som exempel för att peka ut att terrorism är ett ord som används på olika sätt, för olika syften, och det finns ingen absolut definition som är given av naturen och totalt oföränderlig. Det är förstås absurt att regimkritiker stämplas som terrorister, men det är ett faktum att det finns en politisk dimension i vad som betraktas som terrorism.ClumsySmurf skrev 2025-02-08 18:00:12 följande:hur lyckas du ens göra en koppling mellan "Ryssland som anser", "makteliten" och diskussionen i tråden, mord i en skola i Sverige?Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 16:41:45 följande:Hur kan du ens tolka det som positivt? Jag menar bara att just ordet terrorism används subjektivt av olika länder beroende på vad som är önskvärt och icke önskvärt.
Det går dock inflation i värdeladdade ord medialt idag, så dom urvattnas en aning. -
Ja, det är klart att det har betydelse. Vi har haft en lång rad attentat och planerade attentat av högerextrema grupper som inte har klassats som terror av myndigheterna, inklusive en planerad sprängning av riksdagen. Det är klart att det kan vara relevant att diskutera om det finns någon politisk agenda bakom att vi så mycket lättare klassar dåd av muslimer som terror än dåd som är rasistiskt motiverade. Att det blir aktuellt i den här diskussionen beror förstås på att det sägs att han eventuellt hade rasistiska motiv.ClumsySmurf skrev 2025-02-08 19:22:09 följande:Är definitionen av terrorism i olika länder i vilket syfte man har definierat det på ett visst sätt relevant när svenskar i Sverige diskuterar om en händelse i Sverige passar in i definitionen av terrorism?
Kanske hade inte diskuterat något av det, h*n slängde bara in ett inlägg om regimkritiker i Ryssland som har fel åsikt om makteliten och förstår inte hur det kunde tolkas som det gjorde.och nu då, vill du diskutera definitionen av terrorism i Sverige och i vilket syfte man har definierat det så?Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 16:41:45 följande:Hur kan du ens tolka det som positivt? Jag menar bara att just ordet terrorism används subjektivt av olika länder beroende på vad som är önskvärt och icke önskvärt.
Det går dock inflation i värdeladdade ord medialt idag, så dom urvattnas en aning.
Jag säger ingenting om vad som är rätt eller fel här, men det är högst relevant att prata om vad vi som samhälle definierar som terrorism och vilka skillnader det finns mellan myndigheter, forskare och media i hur man definierar och använder begreppet.