• fornminne

Skolskjutning

Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 09:50:01 följande:
    Nej, om vi bara konstaterar att det har hänt så kan vi ju inte dra några lärdomar eller jobba förebyggande.

Jag skrev det i den här tråden redan i går, att högerextrema motiv verkar ligga bakom - och det är knappast en tillfällighet att det händer några dagar efter att statsministern uttalat sig om att invandring är orsaken till den pågående våldsvågen. (Vilket förstås inte är sant, för då hade alla invandrare varit kriminella.) Ett sånt uttalande kan trigga galningar till att begå hatbrott. Statsministern borde ha vetat bättre.
    Sverige har haft betydligt större invandring än våra grannländer och har betydligt större integrationsproblem. 

Detta har bidragit till en mängd skjutningar och sprängningar som saknar motstycke i jämförbara länder.

Var det inte så statsministern sade? Inte att invandrare generellt är orsaken till den pågående våldsvågen, det tror jag ingen politiker har sagt.

Kan man inte kritisera invandringspolitik utan att anklagas för att bidra till hatbrott? 
  • fornminne
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 10:11:28 följande:
    På det som har hänt förstås: Tre dagar efter statsministerns påstående att våldsvågen i Sverige beror på invandring, bestämmer sig en ensam gärningsman för att angripa ett komvux/SFI där det främst befann sig personer med invandrarbakgrund.

Att var 5:e sverigedemokrat är dömd för brott, och sticker ut i statistiken när det gäller hatbrott, förstärker också min logiska slutsats.
    Kan du inte citera statsministern ordagrant. Det är möjligt att han har uttryckt sig olämpligt, men jag tror det först när jag ser det.

Att våldsvågen åtminstone delvis beror på de senaste decenniernas stora invandring, samt de integrationsproblem detta har lett till, är ju sant. Det är inte detsamma som att lägga skulden på invandrarna. 
  • fornminne
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 11:46:33 följande:
    Han sa att "Den pågående våldsvågen i Sverige handlar om invandring." Det gör den inte. Bristande integration möjligtvis, men det är en annan sak och något som statsministern dessutom är ansvarig för att skära ner på.

Sen menar jag inte att statsministerns uttalande enskilt är tillräckligt för att begå en sån här våldshandling, men att det kan ha bidragit. Andra faktorer som säkert spelar in är det toxiska samhällsklimat som regerings politik bidrar till i övrigt - som den ökade arbetslöheten, underfinansierade kommuner, uppsagd skolpersonal, fritidsledare och fältassistenter, och att alltfler lever under existensminimum i det blåbruna Sverige, för att miljonärer ska få skattesänkningar. Allt hänger ihop och bidrar till den samhällskollaps vi ser utspelas.
    Bristande integration är delvis ett resultat av hög invandring. Sen utesluter inte det ena det andra. Både decennier av stor invandring med påföljande integrationsproblem, samt decennier av nyliberal politik, har lett till dagens situation.

Men varför tror du att massakern i Örebro var ett högerextremt dåd? Han sköt på Komvux, med både svenska och utländska elever, inte på SFI. Hittills tyder allt på en enstöring med förmodad psykisk ohälsa och utan tydliga ideologiska motiv.
  • fornminne
    Xenia skrev 2025-02-05 14:11:28 följande:
    Jag tycker det var ansvarslöst att uttrycka sig så. En statsminister borde veta bättre.

"I januari har det skett över 30 sprängningar och flera dödsskjutningar.
    I Nyhetsmorgon kommenterar statsminister Ulf Kristersson den pågående våldsvågen.
    ? Om det ständigt kommer in nya människor som begår nya brott, då har vi ingen chans att klara av det här, säger han.
    ---

Statsministern menar att invandringen måste förbli stram för att man ska kunna stoppa våldsvågen.

? Vi har fått en globaliserat brottslighet som också handlar mycket om invandring. Vi har haft väldigt hög invandring till Sverige under väldigt lång tid, nu har vi stramat upp den rejält, den måste förbli mycket stram. Om det ständigt kommer in nya människor som begår nya brott, då har vi ingen chans att klara av det här."

Det kommer också ständigt nya tonårigar som utför våldsdåd. Dvs tonåringar redan befinner sig i landet.

Det är ju  inte så att det kommer "ständigt nya" kriminella in i landet. Det kommer ju mycket färre asylsökande nu. 

Dessutom så är det oftast barn till flykingar som vuxit upp i landet och är svenska medborgae som blivit gängkrimininella.

Här har vi nu ett fall av masskjutning av en hittills icke kriminell som inte är invandrare. Ändå är det på något sätt invandrarnas fel. 

Vad jag kan se var det Spekuleraren som drog in invandringen i den här tråden och drog rasistkortet. Ingen  annan har nämnt invandringen i just detta fall, annat än svarat på hans påståenden.
  • fornminne
    Anonym (man) skrev 2025-02-05 14:17:51 följande:
    Den gyllene regeln om vems fel det är att någonting dåligt händer i samhället:

1. Det är invandrarnas fel.

2. Om det mot förmodan skulle verka som att det är någon annans fel, se punkt 1.

Vad jag kan se var det Spekuleraren som drog in invandringen i den här tråden och drog rasistkortet genom att påstå att Örebro-massakern är ett rasistdåd.

Ingen annan har skyllt detta dåd på invandringen eller nämnt invandrare öht.

• fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 15:01:47 följande:
    Har för mig att du väldigt ofta skriver mycket kritiska kommentarer om invandrare och muslimer i andra trådar. Jag tolkar dina kommenterar som högerextrema eftersom du är så ensidig.

Gärningsmannen hade inga psykiska problem och vi vet inte än om han hade eller inte hade tydliga ideologiska motiv. Att gå till en SFI skola och skjuta invandrare tyder på rasism och polisen säger att gärningsmannen var motiverad, men vi vet inget än med säkerhet.
    Jag har aldrig skrivit kritiska kommentarer om invandrare eller muslimer i sig. Om islam och invandringspolitik ja, men det är något annat.

Antingen blandar du ihop mig med någon annan, eller så hör du till dem som anser att alla höger om sossarna är högerextrema. Fast det blir halva FL i så fall.

Var står det att han sköt mot invandrare specifikt? Plus att lokalerna var komvux, SFI ligger enligt uppgifter i en annan byggnad.

Och hur vet du att gärningsmannen inte hade psykiska problem? Du påstår saker som inte stämmer.
  • fornminne
    Anonym (man) skrev 2025-02-05 15:14:41 följande:
    Tror inte det stämmer. Fornminne är en av de absolut vettigaste personerna här på forumet och jag har aldrig läst någonting hon skrivit som varit det minsta klandervärt. Och då röstar jag för övrigt åt vänster.
  • fornminne
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 16:22:59 följande:
    SFI är en del av komvux i Örebro, enligt kommunens hemsida.

Aftonbladet skriver att skytten avstod från att skjuta vissa. Vad säger det dig? Om han inte gjorde sin gallring utifrån etnicitet, tänker du att han skonade de med störst pattar eller?

Nu spekulerar du så byxorna spricker. Det låter mest som du vill dra alla som inte tycker som du i smutsen?

Jag skrev mina inlägg innan det hade kommit fram (ännu obekräftade) uppgifter om att han skonade vissa och sköt på andra. Var det ett rasistdåd var det förstås vedervärdigt, lika hemskt som terrordåd. Men inget man kan beskylla invandringskritiker för. Högerextrema möjligen, men det är något annat. Och själva skulden är enbart förövarens.

Eller ska vi beskylla alla musliner för vad islamister gör? 

Hur gärningsmannen valde sina offer? Han kan ha valt efter etnicitet (i Sverige har det förekommit attacker mot både invandrare och svenskar), eller efter kön (kvinnohat / inceldåd), eller bara slumpmässigt. Eller något annat. Det vet vi inte än. Så du behöver inte fortsätta raljera för att försöka plocka politiska poänger på ett så fruktansvärt och tragiskt dåd. 

• fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 16:37:45 följande:
    Visst är det så. Jag tror att hade det varit en muslim som gjorde samma sak skulle man inte smussla så mycket, utan det skulle kallas direkt för en barbarisk terroratack mot Sverige och våra moderna demokratiska värderingar och hela den västerländska civilisationen. Ebba Bush, Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson och Johan Pehrson skulle förmodligen tävla om att utmåla alla muslimer i Sverige som ett hot som skadar vårt samhälle och som måste kastas ut. Nu är gärningsmanen en svensk och då blir han bara "en enstöring" där man försöker nästan tycka synd om honom eftersom han hade sociala problem. Hade det varit en muslim skulle absolut ingen undra om hans uppväxt i ett krigshärjat land och hur hela hans familj dödades i något flyktingläger. Jag menar att själva atackerna är lika hemska i båda fallen men att man ser olika på det beroende på vem som är gärningsmannen. Det är hemskt med den polariseringen vi ser idag, inte bara i Sverige.
    Intressant, vissa skulle hävda att det är tvärtom? Högerextrema dåd tystas inte ner, tvärtom. Ofta får alla som någonsin har uttryckt sig det minsta invandringskritiskt, en släng av skuld-sleven. Det pratas om den utbredda rasismen och hur en allt hårdare retorik kan ha inspirerat mördaren, precis som i den här tråden.

Islamistiska dåd, eller andra hemska brott utförda av invandrare, tystas inte heller ner numera. Men många är snabba på att försöka hitta socioekonomiska eller psykosociala förklaringar. Förövaren görs ibland nästan till offer för att inte spä på främlingsfientlighet eller islamofobi.

Jag har aldrig hört någon uttrycka liknande sympati för en nazist, eller framhållit hans hemska barndom. I synnerhet inte från vänsterhåll.

Men jag antar att det beror på vem du frågar. Vissa tycker att det gullas för mycket med invandrare / musliner / islamister, andra tycker att det gullas för lite. 
  • fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 16:47:04 följande:
    Det är du. Jag har inte blandat dig med någon annan. De flesta som enögt kritiserar invandrare och muslimer är högerextremister. Att kritisera islam men inte muslimer är typ "det var inte Hitler hälsning utan en romersk hälsning".

Nästan hela bottenvåningen, där gärningsmannen rörde sig, är SFI. 

Det var du som påstod att han hade psykiska problem. Jag menar att det inte alls finns några bevis eller uppgifter om att han är psykiskt störd.
    Jag förstår inte vad du skriver. Jag har aldrig enögt kritiserat invandrare eller musliner. Jag har kritiserat islam, invandringspolitik, hedersnormer mm, precis som jag ibland har kritiserat kristendom, misogyni etc.

Förstår du skillnaden?

Enligt din definition är de flesta på FL högerextrema.

Ingen frisk person gör det gärningsmannen gjorde. Så jo, han var nog ganska störd. Det gör honom inte mindre skyldig. Det gör inte dådet mindre hemskt.
  • fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 18:02:40 följande:
    Enligt din definition finns det då inga terrorister bara psyksjuka. 
    Nu kan man ju vara både och. Och jag menar inte så sjuk eller störd att man inte fattar vad man gör. Man är fortfarande ansvarig för sina handlingar.
  • fornminne
    Anonym (man) skrev 2025-02-05 18:22:33 följande:
    Fornminne: här är ett skolboksexempel på det jag menade tidigare även om det nu inte var SD:arna som började prata om invandring i tråden. Även när det är en svensk som mördat en massa personer med invandrarbakgrund så är det ändå invandrarnas fel. Det är ju ändå väldigt tydligt att den tendensen finns bland "invandringskritiker" online, eller vad säger du?
    Sådana finns absolut och det är inget jag stödjer. Just därför bör övriga undvika att dra fram invandringsfrågan om det inte är relevant. Då blir det väldigt tydligt vilka som drar fram detta helt apropå, för att kunna skylla allt elände på invandrare. 

Gällande massmordet i Örebro. Vet man att han mördade invandrare specifikt?
    T om i den här tråden har ju moderator postat en uppmaning från polisen om att inte dra förhastade slutsatser gällande eventuella ideologiska motiv.
  • fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 19:39:08 följande:
    Inte helt riktigt. Han valde medvetet att skjuta invandrare. Om han ville hämnas samhället kunde han välja socialtjänstekontoret eller skjuta politiker.

Alla som gjorde som han kan hävda psykisk sjukdom. Han är en ond människa.
    Var det bara invandrare han sköt? Det har framkommit att en majoritet av offren
    hade utländsk bakgrund, men så är det ju ofta på komvux/sfi. Mördaren kan ha haft rasistiska motiv, men det vet vi inte. Kanske får vi aldrig veta.

Det finns andra möjliga motiv. Han hade själv gått på skolan tidigare. Han var frustrerad efter avslag från Soc.

Vad som ska klassas som terror eller terrorism, lär fortsätta diskuteras. Måste förövaren ha ett uttalat politiskt eller ideologiskt motiv för att det ska kallas terrorbrott? Kan inte andra angrepp på samhället, samt total ignorans för oskyldigas liv och säkerhet, också kallas terror? Jag tycker det, om det är tillräckligt omfattande.

Den mängd skjutningar och sprängningar som har skett de senaste åren, har av politikerna kallats en form av inhemsk terrorism, med tanke på hur de drabbar utomstående. I deras egna hem dessutom.

MEN då bör i rättvisans namn även Örebro-massakern kallas för terror. Dess omfattning, val av plats osv, gör det lika illa som många skjutningar och sprängningar tillsammans. Oavsett om gärningsmannen var rasist, psykiskt sjuk eller bara arg och frustrerad.
  • fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 21:22:34 följande:
    Du är ute och cyklar. De kriminella skjuter på varandra och deras mål är inte vanliga människor. Rickard däremot valde noga att gå till en skola och skjuta vanliga människor, invandrare. 
    Deras mål är andra kriminella, anhöriga, företagare (utpressningsförsök) och de har gång på gång visat att de skiter fullständigt i om grannar skadas eller dödas.

Eller om de råkar skjuta eller spränga fel person.

Så nej, jag är inte ute och cyklar. Vi vet inte vilka motiv Örebro-mördaren hade. Är han terrorist, är även gängkriminella som spränger sönder Sverige terrorister.
  • fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 23:54:43 följande:
    Du påstod ju att jag skrev att du var rasist vilket är lögn/ordförvrängning.

Du skrev att du skiter i lagar. 

Att jag har bra argument och tillåter inte dig att sprida falska påståenden, gör mig inte till översittare. Du borde sluta spela offer. Som sagt, den taktiken är genomskådat. Att utmåla invandrare till krimimella är hets mot folkgrupp. Du är absolut inte ett offer här. 

Kriminellt våld är inte terrorism och jag förklarade varför. 

Jo, du beter dig faktiskt som en översittare i tråden. Bara hur du uttrycker dig här. Att du inte ?tillåter? någon att sprida falska påståenden, som om du vore en forum-polis?

Och du ska FÖRKLARA varför kriminellt våld inte är terrorism. Har det aldrig slagit dig att andra kan ha en annan uppfattning? Att definitionen vad som är terror kanske ändras? 

Samt alla påståenden eller antydningar om att du minsann ser igenom påstådda rasister här, vad de än skriver. Jag skulle kalla det för personangrepp. 

Jag har läst många av dina inlägg och du är faktiskt ganska otrevlig. 

• fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 00:31:55 följande:
    Det är en personangrepp att påstå att jag är otrevlig. Jag har också läst många av dina kommenterer och det är mycket extrema åsikter

Lagarna har inte ändrats och ni har inget konkret att komma med. Det jag gör är att argumentera med fakta. Det gör inte ni. Jag är skittrött på all rasism och de som normaliserar den. Att jag måste ibland påminna er om att rasism är både olagligt och olämpligt är sjäkvklart. Annars sprids hatet och en rasist kan förr eller senare inspireras att gå ut och  börja döda invandrare.

Läs

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sa-forsoker-alt-rightrorelsen-forandra-sverige-med-rasistisk-propaganda

Haha, jag har mycket extrema åsikter? Du är ju inte klok.

Om jag har extrema åsikter, är halva FL högerextremt. Men det kanske du tycker?

Men jag tror jag förstår dig. Du verkar frustrerad och upprörd. Detta har gett dig tunnelseende. Du fruktar rasism och hat. Därför känner du hat mot oliktänkande. Du ser rasism överallt och kommer med absurda anklagelser i tråden. De som inte är med dig är mot dig.

Det går inte att resonera med sådana som dig. 

Dessutom har du fel i sak. Rasism är både olämpligt och otrevligt ja. Men det är inte olagligt som du påstår. Det är inte förbjudet att vara rasist, hur otrevligt det än är. 

Du har självklart rätt till dina uppfattningar, precis som alla andra. Men att läxa upp folk, som du gör i inlägg efter inlägg, kommer inte att fungera. 

Svar på tråden Skolskjutning