• Xenia

Skolskjutning

Mycket off topic här.

Jag undrar också vem som lätt får tag på automatvapen, om man inte tillhör ett krminellt gäng el militären.

Säkerheten på skolorna behöver förbättras.

Hörde på tv att en lärare berättade att när polisen kom för att evakuera dem så sa polisen till dem "blunda". Varför det, för att inte se de döda?

När de hörde skotten öppnade läraren dörren. Det ska man inte göra, man ska låsa dörren. Men det var i lunchrummet, går ens den dörren att låsa inifrån?

• Xenia

Jag skulle då inte kunna gå och blunda. Då finns ju risk att jag snubblar på möbler och annat bråte eller värsta av allt, på en död kropp.

Det där med inrymning tycks inte ha fungerat så bra om hela 10 personer har dött.

Skolorna borde haft större säkerhet redan för länge sedan. Vi har läst om skolskjuningar i USA, Tyskland, Finland. Mord i skolan även här men med kniv. Eller svärd som i Trollhättan.

Men det krångligt och bökigt, tar tid, kostar pengar. Så man kör på som vanligt - tills det händer en katastrof som nu.

• Xenia

Han hade licens för automatvapen. Får vem som helst det, bara genom att t ex vara med i en skytteklubb?

Det verkar vara den klassiske skolskjutaren bara äldre än vanligt. Inget jobb, ingen tjej, kanske inga vänner heller utom på nätet. På nätet finns särskilda skolskjutarforum där man uppmuntrar och hetsar varann till att skjuta ihjäl folk. De som skjuter många får beröm, de som skjuter för få får hån.

• Xenia
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 11:46:33 följande:
    Han sa att "Den pågående våldsvågen i Sverige handlar om invandring." Det gör den inte. Bristande integration möjligtvis, men det är en annan sak och något som statsministern dessutom är ansvarig för att skära ner på.

Sen menar jag inte att statsministerns uttalande enskilt är tillräckligt för att begå en sån här våldshandling, men att det kan ha bidragit. Andra faktorer som säkert spelar in är det toxiska samhällsklimat som regerings politik bidrar till i övrigt - som den ökade arbetslöheten, underfinansierade kommuner, uppsagd skolpersonal, fritidsledare och fältassistenter, och att alltfler lever under existensminimum i det blåbruna Sverige, för att miljonärer ska få skattesänkningar. Allt hänger ihop och bidrar till den samhällskollaps vi ser utspelas.
    Jag tycker det var ansvarslöst att uttrycka sig så. En statsminister borde veta bättre.

"I januari har det skett över 30 sprängningar och flera dödsskjutningar.
    I Nyhetsmorgon kommenterar statsminister Ulf Kristersson den pågående våldsvågen.
    ? Om det ständigt kommer in nya människor som begår nya brott, då har vi ingen chans att klara av det här, säger han.
    ---

Statsministern menar att invandringen måste förbli stram för att man ska kunna stoppa våldsvågen.

? Vi har fått en globaliserat brottslighet som också handlar mycket om invandring. Vi har haft väldigt hög invandring till Sverige under väldigt lång tid, nu har vi stramat upp den rejält, den måste förbli mycket stram. Om det ständigt kommer in nya människor som begår nya brott, då har vi ingen chans att klara av det här."

Det kommer också ständigt nya tonårigar som utför våldsdåd. Dvs tonåringar redan befinner sig i landet.

Det är ju  inte så att det kommer "ständigt nya" kriminella in i landet. Det kommer ju mycket färre asylsökande nu. 

Dessutom så är det oftast barn till flykingar som vuxit upp i landet och är svenska medborgae som blivit gängkrimininella.

Här har vi nu ett fall av masskjutning av en hittills icke kriminell som inte är invandrare. Ändå är det på något sätt invandrarnas fel. 

• Xenia
    Dr Nail skrev 2025-02-05 07:59:10 följande:

Det är uppenbart vad problemets kärna är: MÄN. Specifikt ensamma män utan partner och jobb, som ruttnar inte bidrar. De är som tickande bomber, varenda en. Nåt måste man kunna göra; skapa institutioner för dessa män, övervaka dem, lobotomi kanske möjligtvis. Det är dags att agera!

Är detta satiriskt?

Något borde ha gjorts/göras men vad? Fånga upp dessa incels redan i skolan? Se till att de får ett sammanhang, praktik, jobb?

I detta fall hade han ju själv dragit sig undan. Han umgicks knappt med sina föräldrar. Däremot tog han gärna hand om hunden när de reste bort.
  • Xenia
    Anonym (nn) skrev 2025-02-05 23:02:11 följande:
    Och det är just dessa män som spritt sina dåliga gener.

Nej, jag tänker inte leva i nån bubbla utan ser hellre verkligheten för vad den är, även om denna inte skulle vara PK nog för din smak. Och jag hatar inte alla män (löjlig halmdocka från dig) utan bara de med sociala förståndshandikapp som vägrar bete sig som folk, likt denna psykopat tillika massmördare. Det finns många av dem i den grupp jag nämnt, även om de flesta inte begår mord. 
    Vad snackar du om? Dessa isolerade män som varken har jobb, vänner eller flickvänner, de får inga barn och sprider inte sina gener.

I motsats till begåvade autister som Bill Gates och Elon Musk.

Men du tycks ju vilja att de ska utrotas, det skulle egentligen räknas som "hets mot folkgrupp", men funktionshindrade räknas inte som folkgrupp. Jag tycker inte du borde jobba med det jobb du har om du hatar en del av dina klienter.

Sådana autister borde ju få sjukerättning och inte behöva gå till socialen. Det är deras föräldrar som ska se till att de får en dignos redan som barn. Så att de kan få sjukersättning om det visar sig att de inte kan jobba.
Svar på tråden Skolskjutning