• Anonym (Somsom)

Musks hitlerhälsning

Musk har en egen personlig ai, liknande chatgpt till sitt förfogande. Jag tror att hans hitlerhälsning var överlagd och planerad. Han såg nervös ut innan han gjorde den. 

Vad tror du? Och vad tror du att den algoritmen kommer att generera?

• Svar på tråden Musks hitlerhälsning
  • Anonym (Klart)
    Anonym (KIT) skrev 2025-01-21 17:06:18 följande:

Om det var planerat eller i stundens hetta vet jag inte, men jag är övertygad om att det var med flit. Känns lite som rätt läge att ta till Ockhams rakkniv här. Vi talar om en uppenbart narcissistisk och maktgalen man som växte upp i Sydafrika under apartheid, vars morföräldrar var starkt pro-apartheid och dessutom beundrade Hitler, som allierat sig med Europas högerextrema partier, som tror på teorin om folkutbyte och andra klassiska rasistiska konspirationsteorier, och som gjort Twitter/X till en trygg plats för allsköns vita nationalister "i yttrandefrihetens namn" samtidigt som han tystar de som kritiserar honom. Man är bra naiv om man på riktigt köper att han bara lite sådär i misstag råkade göra Hitlerhälsningen väldigt bestämt och tydligt framför publik, inte bara en utan två gånger. Då är man antingen korkad, eller så spelar man korkad med flit. 

Word. Det var helt klart med avsikt.
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (Klart) skrev 2025-01-21 20:44:36 följande:
    Han gör en Hitlerhälsning. Det är inget tvivel om det. Ingen ställer sig på en så stor scen och gör den rörelsen omedvetet. Men det innebär inte att han är nazist, men det är hälsningen han gör. Av något skäl. Det finns en hel del vit makt-tongångar i USA nu som precis givit dem segern och honom en uppsatt position i Trumps stab. Så att anspela på det är ju i linje med tongångarna de använt innan valet 

Usa berör fler än bara usa. Världen är så pass liten och sammanlänkad idag 
    Det som gör att jag reagerar är att han såg aningen nervös, eller beteendet berättade något ut innan han gjorde Hitlerhälsningen. Det här är en del av någon sorts plan i fler steg. Hans avfärdande och misstänkliggörande av andra medier än x, är också i linje. Men kan det verkligen vara så simpelt som att han vill få x att växa som plattform? Jag är inte så säker.
  • nattuw
    Anonym (Somsom) skrev 2025-01-21 20:45:09 följande:
    Vilken slutsats ska jag dra av det?
    Hur skall jag veta vilka slutsatser du drar om saker som du inte vet något om.
  • Fluffypunchbal

Skulle det inte kunna vara så att det var en provokation riktad emot Ryssland och Putin, som intalat sitt eget folk att ledningen och större delen av befolkningen i Ukraina är nazister och med det legitimerar de avskyvärda handlingar Ukraina blivit utatt för. Om det nu var med mening menar jag, att han heilade medvetet..

• KillBill
    nattuw skrev 2025-01-21 20:09:32 följande:
    Jag tror ingenting om Musks hälsing. Däremot ger en bildgoogling av Bellamy salute en del intressanta träffar.
    en.wikipedia.org/wiki/Bellamy_salute
    Bruket av Bellamy salute upphörde efter andra världskriget pga. likheten med Hitlerhälsning. Med tanke på att Musk öppet stödjer fascistiska AfD kan det inte finnas någon tvekan om vilken signal Musk ville skicka. Musk ville att det skulle uppfattas som en Hitlerhälsning och det är också så som nazistiska organisationer har uppfattat det. 

Se nedan vad NMR själva skriver.  För NMR finns ingen tvekan om att Musk heilade. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (el-on)
    Anonym (Klart) skrev 2025-01-21 20:44:36 följande:
    Han gör en Hitlerhälsning. Det är inget tvivel om det. 
    Han gör lika mycket en "Hitlerhälsning" som Kamala Harris                                    -                                                                                                                                   
  • Mentat
    Anonym (el-on) skrev 2025-01-21 20:11:58 följande:
    Enkelt: det var ingen "Hitlerhälsning".

Varpå frågan uppstår om folk verkligen inte fick nog av fyra år med medvetna misstolkningar och ful-vinklingar förra gången?
    Naturligtvis inte. USA har valt "fel" och då skall vi tolka allt som görs och sägs så negativt som det över huvud taget är möjligt och om det inte är rimligt gör vi det i alla fall.
  • Anonym (el-on)

Kontext spelar roll                                                                                                                                                                                                                                        Att Musk slår sig för hjärtat och sträcker ut handen mot publiken och säger "my heart goes out to you" är inte ett "Heil Hitler"

• Anonym (el-on)
    Mentat skrev 2025-01-22 11:50:14 följande:
    Naturligtvis inte. USA har valt "fel" och då skall vi tolka allt som görs och sägs så negativt som det över huvud taget är möjligt och om det inte är rimligt gör vi det i alla fall.
    Man blir ju bara matt - finns det verkligen folk som vill tramsa på det där sättet i fyra år till?!
Svar på tråden Musks hitlerhälsning