• Anonym (Somsom)

Musks hitlerhälsning

Musk har en egen personlig ai, liknande chatgpt till sitt förfogande. Jag tror att hans hitlerhälsning var överlagd och planerad. Han såg nervös ut innan han gjorde den. 

Vad tror du? Och vad tror du att den algoritmen kommer att generera?

• Svar på tråden Musks hitlerhälsning
  • Anonym (Men)
    Anonym (Dasen) skrev 2025-01-22 19:18:24 följande:
    Ja, för de som drabbades av nazismen är det respektlöst att dra in den i detta.
    Ja man kan undra hur Musk tänkte. 
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (jury) skrev 2025-01-22 19:14:16 följande:

Ser Musks uppenbara Sieg Heilande från en talarstol, som en provokation där man flyttar fram sina positioner. Samma teknik som Jimmie använde med sin Folkutbyte retorik. Dom som redan är alt-höger fattar ju budskapet, och dom som redan är vänster likaså. men alla som är däremellan blir manipulerade av tjafset efteråt där allt handlar om media och vad man får säga. 

Det blir ju också en maktdemonstration iom. att tom. den israelska lobbyorganisation Anti Defamation League, som annars ser anti-semitism överallt, känner sig tvingade att bagatellisera Musks heilande som en klumpig gest, eftersom dom inser att man nog inte bör irritera den dynamiska duon Musk/Trump i onödan om man vill att dessa skall stödja Israel i framtiden.

Det ligger nog en hel del i det, flytta fram positionerna alltså. Han vill ju placera sieg heilandet i skugglandet där det ska föreställas råda en viss osäkerhet om vad han menar. 

Men vad vill han göra sen? Han vill ju tydligen skaffa blinda följare iom detta. Manipulera fram individer som inte ifrågasätter end de mest absurda idéerna. Jag tror att det faktiskt inte ens handlar om nazism, det är bara ett medel och sätt att hjärntvätta.

• Anonym (Klart)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-22 17:47:59 följande:
    Tankeställaren är väl mest att du är en fanatiker. Tragiskt att ditt bästa argument mot "ondskan" är ett ickeargument.

Jag har inget x-konto. Läser de vanliga tidningarna ibland när jag inte har något bättre för mig.

Men det betyder inte att jag tycker att de är bra, eller opartiska. För det är de inte.

Antar att jag också är nazist nu?
    Det finns nyanser mellan de som är uttalade nazister och de som, likt Musk gjorde här, flirtar med nazismens formspråk så att säga.

Ingen människa med någon intelligens gör en rörelse två gånger i rad som han gjorde på den scen han gjorde utan att förstå att det kommer utläsas som en heilning. Herregud, han är ju själv extremt inne på sociala media - han VET vad det kommer ge. Det är ett sätt att skapa debatt och samtidigt ge en blinkning åt de högerextrema i USA som lyft republikanerna nu. 
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (Klart) skrev 2025-01-22 19:46:13 följande:
    Det finns nyanser mellan de som är uttalade nazister och de som, likt Musk gjorde här, flirtar med nazismens formspråk så att säga.

Ingen människa med någon intelligens gör en rörelse två gånger i rad som han gjorde på den scen han gjorde utan att förstå att det kommer utläsas som en heilning. Herregud, han är ju själv extremt inne på sociala media - han VET vad det kommer ge. Det är ett sätt att skapa debatt och samtidigt ge en blinkning åt de högerextrema i USA som lyft republikanerna nu. 
    Debatt, visst, men efter han avfärdar det uppenbara (jämför gaslighting) så blir ju budskapet att "vi" behöver hålla det hemligt. Håll positionerna, vänta på nästa order.
  • Anonym (jury)

En annan aspekt omkring Musks framträdande är hela hans bisarra agerande när man ser hela klippet. Först en gorilladans på scenen, så ett hyperboliskt tal med okontrollerad röstföring och ansiktsmimik och till sist ett par Sieg Heils till folkmassan ackompagnerat av Ugh-stönande.

Verkar rätt så uppenbart att han är påverkad av någon substans som gör att han här helt saknar filter.

• Anonym (Somsom)
    Anonym (jury) skrev 2025-01-22 21:09:31 följande:

En annan aspekt omkring Musks framträdande är hela hans bisarra agerande när man ser hela klippet. Först en gorilladans på scenen, så ett hyperboliskt tal med okontrollerad röstföring och ansiktsmimik och till sist ett par Sieg Heils till folkmassan ackompagnerat av Ugh-stönande.

Verkar rätt så uppenbart att han är påverkad av någon substans som gör att han här helt saknar filter.

Tror också att han kanske kände ett behov av att ta någon substans, men gjorde det för att klara av att göra den planerade Hitlerhälsningen. Vem tror du författat talet egentligen? (Ai:n såklart) Skulle vara intressant att se vad hans personliga ai får för målbilder av Musk. Av slaget: hur gör jag för att åstadkomma fler lojala följare till min sak?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Dasen) skrev 2025-01-22 19:18:24 följande:
    Ja, för de som drabbades av nazismen är det respektlöst att dra in den i detta.
    Man undrar hur hans tankar gick.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Klart) skrev 2025-01-22 19:46:13 följande:

Håller verkligen med.
  • Anonym (kvinna50+)

Vart kommer denna glorifiering av nazismen ifrån? 

Någon som kan svar på det?

• Anonym (Somsom)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2025-01-22 22:24:15 följande:

Vart kommer denna glorifiering av nazismen ifrån? 

Någon som kan svar på det?

Det kan man fundera över Kanye West är väl också nazist som jag förstår. Han är ju svart så jag antar att nazismen har fått en annan klädnad runt millenieskiftet.

Jag tror det handlar om ett mish mish av olika åsikter där (så länge man inte nämner nazism utan gör som Musk gjorde i stället) så handlar det om en grupp som vill känna samhörighet och en viss fanatism. Den renodlade gamla nazismen verkar vara en subkultur inom den nya nazismen.

Gemensamt verkar vara lojala, fanatiska följare som vill ha och lyder blint en ledare, vill känna en samhörighet den här hemliga klubben bjuder in till, beredda att gå i strid för ledarens åsikter och är så pass formade att de lyder blint.

Svar på tråden Musks hitlerhälsning