Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Musks hitlerhälsning

Anonym (Klart) skrev 2025-01-21 14:48:50 följande:
    Ingen gör en Hitlerhälsning av misstag.

Ditt inlägg visar också på varför historia borde vara ett större ämne i skolan idag. Och samhällsvetenskap. 
    Inget misstag alls och ja dom ämnena är mycket viktiga i skolan.
  • Anonym (Hm)
    VandrandeRiddaren skrev 2025-01-21 18:58:58 följande:
    Ja det blir ganska uppenbart nu att han hade ett genomtänkt syfte med Hitlerhälsningen, det var förmodligen inte något i stundens hetta, utan han hade ett mål med det och det har mycket med medierna att göra.
    Det tror jag absolut
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Dasen) skrev 2025-01-22 19:18:24 följande:
    Ja, för de som drabbades av nazismen är det respektlöst att dra in den i detta.
    Man undrar hur hans tankar gick.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Klart) skrev 2025-01-22 19:46:13 följande:
    Det finns nyanser mellan de som är uttalade nazister och de som, likt Musk gjorde här, flirtar med nazismens formspråk så att säga.

Ingen människa med någon intelligens gör en rörelse två gånger i rad som han gjorde på den scen han gjorde utan att förstå att det kommer utläsas som en heilning. Herregud, han är ju själv extremt inne på sociala media - han VET vad det kommer ge. Det är ett sätt att skapa debatt och samtidigt ge en blinkning åt de högerextrema i USA som lyft republikanerna nu. 
    Håller verkligen med.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Somsom) skrev 2025-01-23 12:35:11 följande:
    Nazisterna själva anser det vara en Hitlerhälsning i sina sociala medier. De är glada och öppnar champagnen. (Så nazisterna ska kunna identifiera det som en Hitlerhälsning men alla andra förväntas tro något annat, borde väl säga ett och annat)

Det är ju ganska uppenbart. Tror också att alla de som säger att det inte var det är en del av musks plan. De tillhör de formbara följarna. Tror säkerligen att hans ai scannar nätet för att få statistik på hur många som försöker förneka att det var en Hitlerhälsning. Han kommer aldrig att vare sig förneka eller bekräfta att det var en Hitlerhälsning för då går han fully nazi. Så kan man inte göra i den nya nazismen. (Se min tolkning innan) Där ska alla få en inbjudan.
    Obehagligt
  • Anonym (Hm)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2025-01-24 22:21:40 följande:
    Är inte detta skrämmande? Vilken värd kommer vi att få framgent?  Jag trodde att humanismen skulle breda ut sig i världen men det verkar vara tvärtom.  Har vi slutat att utvecklas och nått slutet på vår civilisation?  

Jag är alvarligt oroad, nästan rädd för vad som väntar oss bakom hörnet.
    Det är jag också såsom utvecklingen är.
  • Anonym (Hm)
    KillBill skrev 2025-02-02 16:21:21 följande:
    För att undvika association med nazisternas heilande beslutade den amerikanska kongressen 1942 att ersätta Bellamys salut med att lägga handen över hjärtat. Denna förändring var nödvändig eftersom Bellamys salut, som innebar att man sträckte ut högerarmen med handflatan nedåt, hade så stora likheter med den hälsning som användes av fascistiska regimer, särskilt nazisterna i Tyskland.

Om nu Elon Musk återupptagit en sed som är kopplat till nazistiskt heilande så är det förstås noga planerat och uträknat för att vinna gehör hos extremhögern. 
    Tror också att det var uträknat. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Somsom) skrev 2025-02-02 18:30:35 följande:

Musk hälsning har allt att göra med en vanlig Hitlerhälsning. Läser du hans övriga retorik så borde kopplingen vara självklar.

Det jag anser borde ligga i fokus är människorna som hjälper Musk skydda det här (tydligen hemliga) som du gör. Ni är ju målgruppen för Musks manipulationer. 

Vad har Musk för plan med det här? Du förstår väl att det han sysslar med är manipulationer?

Obehagligt
Svar på tråden Musks hitlerhälsning