Anonym (Somsom) skrev 2025-01-21 01:48:48 följande:
Är det grok den heter? Nej, jag tror att Musk har ett visst mål och hitlerhälsningen var en del av den. Tror han har presenterat sitt mål för ai:n och konsekvenser av att utföra vissa moment. Det är en del av en algoritm tror jag. Det baserar jag på musks beteende innan han gjorde den. Tycker det var överlagd, så frågan är varför? Är han en nazist, han stöttar förvisso afd ? Men det tror jag faktiskt inte. Jag tror att Hitlerhälsningen är en del av en större plan. Annars så skulle han utfört den spontant. Det här är något som är genomtänkt i flera led är jag övertygad om.
Det hitlerhälsningen kommer att leda till är förstås en ökad polarisering, vissa kommer att försvara gesten och nedspela syftet, kalla det för något annat än Hitlerhälsning, andra kommer att identifiera den som en hitlerhälsning och alliera sig med sk vita mot judar eller annat, alternativt förkasta hälsningen. osv osv.
Det det kommer med all säkerhet leda till är en ökad misstro och ett behov av att bygga murar, både fiktiva och fysiska. Varför skulle någon vilja det egentligen? Vad tror du att Musk vill uppnå med den här gesten?
Jag är inget fan varken av Musk eller Grok men jag tror faktiskt inte det var planerat att se ut som en hitlerhälsning.
Såklart att Musk pratar med sin AI och att han har en utkristalliserad plan av något slag, men på nuvarande nivå skulle jag inte tro att Grok bidrar till några strategier i större utsträckning.
Men den dagen artificiell generell intelligens uppnås, vilket realistiskt skulle kunna ske om 1-5 år, kommer den som uppnår det först naturligtvis ha en enorm makt. Tänk att ha en armé av AI-arbetare, var och en med ett IQ på 140 eller mer och som jobbar 1000 gånger snabbare än människor. Det är svårt att ens föreställa sig vad det skulle innebära för mänskligheten.