• Anonym (Somsom)

Musks hitlerhälsning

Musk har en egen personlig ai, liknande chatgpt till sitt förfogande. Jag tror att hans hitlerhälsning var överlagd och planerad. Han såg nervös ut innan han gjorde den. 

Vad tror du? Och vad tror du att den algoritmen kommer att generera?

• Svar på tråden Musks hitlerhälsning
  • Anonym (WW)

Jag är verkligen inget fan av Musk, men att göra en hitlerhälsning betyder politiskt självmord och riktigt så dum tror jag inte han är. Han klantade sig nog bara när han ville göra en kraftfull gest, så det såg konstigt ut. 

• Anonym (Men)
    felix le chat skrev 2025-01-21 10:52:05 följande:
    Är det Ida Karkiainen, civilminister (S) du menar ?

Hon vars kille spelade i något vit-makt band ? Hon erkände väl det om jag
    minns rätt

Trump gillar väl också vit-makt. Men naturligtvis är det inte samma sak som när andra gör det. Samma dubbelmoral som alltid. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (WW) skrev 2025-01-21 10:57:01 följande:

Jag är verkligen inget fan av Musk, men att göra en hitlerhälsning betyder politiskt självmord och riktigt så dum tror jag inte han är. Han klantade sig nog bara när han ville göra en kraftfull gest, så det såg konstigt ut. 

Inte när Trump sitter vid makten. Tvärtom. Trump gillar vit-makt. 

Att säga öppet Grab them by the pussys, skulle bara politiskt självmord för de flesta politiker, men inte för sådana som Trump och hans anhängare. Att köpa sex skulle vara politiskt självmord för de flesta, men inte för Trump. Att skattefuska skulle vara politiskt självmord för de flesta men inte för Trump. 

Den enfaldiga högern i Sverige gormar när MS köper Toblerone för skattebetalarnas pengar men blundar för allt Trump gör.

Men naturligtvis är det bara vi som inte förstår, som inte ser, som inte fattar. 
  • Anonym (el-on)
    felix le chat skrev 2025-01-21 10:52:05 följande:
    Är det Ida Karkiainen, civilminister (S) du menar ?

Hon vars kille spelade i något vit-makt band ? Hon erkände väl det om jag
    minns rätt

Ja hon. Hon var med i nynazistiska kretsar när hon var yngre. Sedan blev hon minister för S och då var ett sieg heil bara en "ungdomsgrej".

Och det var inte jag som tog in henne i tråden.

.
    Hon är meningslös i sammanhanget annat än som exempel på dubbla måttstockar.
  • Anonym (el-on)
    Anonym (Men) skrev 2025-01-21 10:55:52 följande:
    Du menade att hon gjorde det medvetet när S tog plats i riksdagen som vinnare av valet?

Detta visar bara dubbelmoralen. Det är ok att göra vad som helst om det är en egen ledare som gör det, men inte när andra gör det. 
    Så du tycker inte att fyra år av trams och medvetna feltolkningar räcker utan du tänker hålla det igång i fyra år till bar för att Trump vann valet?

Vad får du ut av det?
  • Anonym (Men)
    Anonym (el-on) skrev 2025-01-21 11:06:41 följande:
    Så du tycker inte att fyra år av trams och medvetna feltolkningar räcker utan du tänker hålla det igång i fyra år till bar för att Trump vann valet?

Vad får du ut av det?
    Medvetna feltolkningar? Du menar att du sitter inne på sanningen? Tillåt mig skratta.

Du vet, det är faktiskt ganska många som både ser och hör vad som händer i USA. På riktigt. Saker som inte går att feltolka. 

Men har man inga argument, så går det alltid att säga att andra feltolkar. Då slipper man ta diskussionen.
  • Anonym (el-on)
    Anonym (Men) skrev 2025-01-21 11:18:44 följande:
    Medvetna feltolkningar? Du menar att du sitter inne på sanningen? Tillåt mig skratta.

Du vet, det är faktiskt ganska många som både ser och hör vad som händer i USA. På riktigt. Saker som inte går att feltolka. 

Men har man inga argument, så går det alltid att säga att andra feltolkar. Då slipper man ta diskussionen.
    Så vad får du ut av det?
  • Anonym (WW)
    Anonym (Men) skrev 2025-01-21 11:03:48 följande:
    Inte när Trump sitter vid makten. Tvärtom. Trump gillar vit-makt. 

Att säga öppet Grab them by the pussys, skulle bara politiskt självmord för de flesta politiker, men inte för sådana som Trump och hans anhängare. Att köpa sex skulle vara politiskt självmord för de flesta, men inte för Trump. Att skattefuska skulle vara politiskt självmord för de flesta men inte för Trump. 

Den enfaldiga högern i Sverige gormar när MS köper Toblerone för skattebetalarnas pengar men blundar för allt Trump gör.

Men naturligtvis är det bara vi som inte förstår, som inte ser, som inte fattar. 
    Håller med om att Trumps idiotiska uttalanden och brott skulle vara politiskt självmord i de flesta länder, och det är konstigt att han klarar sig trots det. Men just en hälsning förknippad med Hitler? Det tror jag är över gränsen för Trumps internationella partners och många i USA. 

Vikten av Tobleroneaffären tycker jag var rejält överdriven, hon rånade ju ingen bank direkt. Med det sagt tycker jag att det var oförlåtligt klantigt av en högt uppsatt politiker att vara så nonchalant, hon visade väldigt dåligt omdöme vid ett par tillfällen. 
  • Anonym (el-on)

Den judiska organisationen ADL, som inte skräder orden mot nazism, vill inte att Musks "my heart goes out to you" medvetet felaktigt skall kallas Hitlerhälsning.

"give a bit of grace - the benifit of a doubt"
    .

• Anonym (Klart)
    Anonym (Somsom) skrev 2025-01-20 23:28:55 följande:
    Musks hitlerhälsning

Musk har en egen personlig ai, liknande chatgpt till sitt förfogande. Jag tror att hans hitlerhälsning var överlagd och planerad. Han såg nervös ut innan han gjorde den. 

Vad tror du? Och vad tror du att den algoritmen kommer att generera?

Såklart han vet exakt vad han gjorde, exakt hur det kommer tolkas och exakt vad det skapar för debatt. Så planerande och medveten är han. 

Det är ju inte att han går hem och har huset tapetserat av hakkors liksom. Men han anspelar på stämningar i USA och kan sen också slå ned på alla upprörda att de får tagga ned, att det såklaaaart inte är vad det ser ut som, att folk missförstår medvetet och är tramsiga.

Tro inte att han inte redan tänkt igenom allt det.
Svar på tråden Musks hitlerhälsning