• Anonym (Somsom)

Musks hitlerhälsning

Musk har en egen personlig ai, liknande chatgpt till sitt förfogande. Jag tror att hans hitlerhälsning var överlagd och planerad. Han såg nervös ut innan han gjorde den. 

Vad tror du? Och vad tror du att den algoritmen kommer att generera?

• Svar på tråden Musks hitlerhälsning
  • Anonym (Men)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-01-21 15:37:47 följande:
    Du ser verkligen ingen skillnad på inrikes och utrikespolitik? Sverige har noll och ingen påverkan på Trump och rättegångar mot densamma, så vad är det du tror att vi ska göra? Lite som att begära att vänsterpartiet skall se till att Xi Jinping inför demokrati och behandlar uiguriska muslimer bättre.
    Ha ha, detta handlar inte om politik. Det handlar om vilka krav man ställer på sina idoler. Dvs ingen som gillar Trump skulle acceptera att S beter sig som han gör. 
  • Anonym (Somsom)

Jag förstår inte varför Mona Sahlin eller sossarna har med musks Hitlerhälsning att göra? Jag kan förstå att Trump omnämns däremot.

Frågeställningen i trådstart handlar om att jag vill ha input till syftet med Hitlerhälsningen, en diskussion som handlar om vad detta innebär i fler led. Dvs algoritmtänkande typ:

musk gör en uppenbar Hitlerhälsning och avfärdande säger att alla ser hitler överallt leder då till:

1.lojalister förstår att den uppenbara Hitlerhälsningen ska hållas hemligt.

2. Lojalister verkar i det undanskymda och väntar på direktiv 

3. ....? Har ingenting att göra med nazism tror jag.

• Anonym (KIT)

Om det var planerat eller i stundens hetta vet jag inte, men jag är övertygad om att det var med flit. Känns lite som rätt läge att ta till Ockhams rakkniv här. Vi talar om en uppenbart narcissistisk och maktgalen man som växte upp i Sydafrika under apartheid, vars morföräldrar var starkt pro-apartheid och dessutom beundrade Hitler, som allierat sig med Europas högerextrema partier, som tror på teorin om folkutbyte och andra klassiska rasistiska konspirationsteorier, och som gjort Twitter/X till en trygg plats för allsköns vita nationalister "i yttrandefrihetens namn" samtidigt som han tystar de som kritiserar honom. Man är bra naiv om man på riktigt köper att han bara lite sådär i misstag råkade göra Hitlerhälsningen väldigt bestämt och tydligt framför publik, inte bara en utan två gånger. Då är man antingen korkad, eller så spelar man korkad med flit. 

• Anonym (Somsom)
    Anonym (KIT) skrev 2025-01-21 17:06:18 följande:

Om det var planerat eller i stundens hetta vet jag inte, men jag är övertygad om att det var med flit. Känns lite som rätt läge att ta till Ockhams rakkniv här. Vi talar om en uppenbart narcissistisk och maktgalen man som växte upp i Sydafrika under apartheid, vars morföräldrar var starkt pro-apartheid och dessutom beundrade Hitler, som allierat sig med Europas högerextrema partier, som tror på teorin om folkutbyte och andra klassiska rasistiska konspirationsteorier, och som gjort Twitter/X till en trygg plats för allsköns vita nationalister "i yttrandefrihetens namn" samtidigt som han tystar de som kritiserar honom. Man är bra naiv om man på riktigt köper att han bara lite sådär i misstag råkade göra Hitlerhälsningen väldigt bestämt och tydligt framför publik, inte bara en utan två gånger. Då är man antingen korkad, eller så spelar man korkad med flit. 

Håller med om att det inte borde råda några tvivelaktigheter med att Hitlerhälsningen var en Hitlerhälsning. Och visst, jag utesluter förstås inte att han gjorde det för att skicka ett "dolt" (eftersom han avfärdade den på x) budskap till alla nazister. Som att säga att jag är på er sida men vi håller det hemligt tills vidare.

Men jag tror att gesten kan vara en del av en större bild. Han vill åstadkomma något, inte nödvändigtvis något som har med nazister att göra. Vad? Han vill tydligen värva lojalister som inte ifrågasätter framtida handlingar utan kanske är beredd att gå i strid, det är ju en ganska aggressiv gest, en kampgest. Han har säkert möjlighet att värva gen x som inte är så vana med att ifrågasätta saker. Gen alpha och gen z kan säkert manipuleras via sociala medier. Vem ska kontrollera tik tok?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Klart) skrev 2025-01-21 14:48:50 följande:
    Ingen gör en Hitlerhälsning av misstag.

Ditt inlägg visar också på varför historia borde vara ett större ämne i skolan idag. Och samhällsvetenskap. 
    Inget misstag alls och ja dom ämnena är mycket viktiga i skolan.
  • Tukt

Ändå intressant att ingen med liknande politiska åsikter har varit inne i diskussionen för att förringa eller förkasta det han gjorde. Det tyder ju på att det var så tydligt att inte ens faktaförnekarna vill ta i det.

• Anonym

Imponerande hur mycket ni tror er veta vad och varför Elon Musk gör det han gör.
    Riktigt skrattretande faktiskt.

Minns den lilla politikerflickans hailande, sittande på en köksbänk. Då lät det annorlunda här.

• Anonym (Somsom)
    Tukt skrev 2025-01-21 17:26:54 följande:

Ändå intressant att ingen med liknande politiska åsikter har varit inne i diskussionen för att förringa eller förkasta det han gjorde. Det tyder ju på att det var så tydligt att inte ens faktaförnekarna vill ta i det.

Några element har väl nosat på det. Trådens ämne kan ju ha något med saken att göra. Ingen vill väl erkänna sig manipulerad.
  • Anonym (Somsom)
    Anonym skrev 2025-01-21 17:28:09 följande:

Imponerande hur mycket ni tror er veta vad och varför Elon Musk gör det han gör.
    Riktigt skrattretande faktiskt.

Minns den lilla politikerflickans hailande, sittande på en köksbänk. Då lät det annorlunda här.

Du verkar inte förstå att det är precis det som diskuteras här. -Vad är Musk ute efter? Vad är hans målbild med den här medvetna gesten?
  • Anonym (jury)

Uppenbart att det var planlagt och att det är något som han övat sig på framför spegeln därhemma. Först handen på hjärtat, så brutalt ut med armen med rätt snärt och stålsatt ansikte, men samtidigt lite sned hållning på överkroppen så att han ändå skall kunna bortförklara det inför dom som inte uppskattar budskapet.

Ingen gör en sån grej av misstag när man håller segertal för en ny installerad president.

Svar på tråden Musks hitlerhälsning