Inlägg från: Anonym (Somsom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Somsom)

Musks hitlerhälsning

Musk har en egen personlig ai, liknande chatgpt till sitt förfogande. Jag tror att hans hitlerhälsning var överlagd och planerad. Han såg nervös ut innan han gjorde den. 

Vad tror du? Och vad tror du att den algoritmen kommer att generera?

• Svar på tråden Musks hitlerhälsning
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-21 00:44:35 följande:

Du tänker att det egentligen är Grok som styr och att den planerat att Musk ska göra en hitlerhälsning? I vilket syfte? 

Är det grok den heter? Nej, jag tror att Musk har ett visst mål och hitlerhälsningen var en del av den. Tror han har presenterat sitt mål för ai:n och konsekvenser av att utföra vissa moment. Det är en del av en algoritm tror jag. Det baserar jag på musks beteende innan han gjorde den. Tycker det var överlagd, så frågan är varför? Är han en nazist, han stöttar förvisso afd ? Men det tror jag faktiskt inte. Jag tror att Hitlerhälsningen är en del av en större plan. Annars så skulle han utfört den spontant. Det här är något som är genomtänkt i flera led är jag övertygad om.

Det hitlerhälsningen kommer att leda till är förstås en ökad polarisering, vissa kommer att försvara gesten och nedspela syftet, kalla det för något annat än Hitlerhälsning, andra kommer att identifiera den som en hitlerhälsning och alliera sig med sk vita mot judar eller annat, alternativt förkasta hälsningen. osv osv.

Det det kommer med all säkerhet leda till är en ökad misstro och ett behov av att bygga murar, både fiktiva och fysiska. Varför skulle någon vilja det egentligen? Vad tror du att Musk vill uppnå med den här gesten?

• Anonym (Somsom)
    Anonym (Klart) skrev 2025-01-21 11:36:15 följande:
    Såklart han vet exakt vad han gjorde, exakt hur det kommer tolkas och exakt vad det skapar för debatt. Så planerande och medveten är han. 

Det är ju inte att han går hem och har huset tapetserat av hakkors liksom. Men han anspelar på stämningar i USA och kan sen också slå ned på alla upprörda att de får tagga ned, att det såklaaaart inte är vad det ser ut som, att folk missförstår medvetet och är tramsiga.

Tro inte att han inte redan tänkt igenom allt det.
    Jag tror det var något som är tänkt att leda till något annat. Jag baserar det på hans beteende innan rörelsen. Den var inte spontan eller ett utslag av känslor. Den var beräknande och planerad.
    Han har nu skrivit avfärdande att alla är hitler. Han gjorde en Hitlerhälsning. Alla fattar det. Budskapet blir då att vi har en pågående rörelse men vi behöver hålla den hemlig, en exklusiv klubb.

Han skrev väl något tidigare om att (han och Trump) var någon form av motståndsrörelse via något filmcitat, kommentarerna angående det handlade om att miljardärerna anser sig vara de motarbetade eller något. Ska se om jag hittar det.

Bilden börjar klarna. Budskapet handlar nog om ett skapande av en motståndsrörelse. Kanske med militär kraft.
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (Förlåt) skrev 2025-01-21 13:49:10 följande:

Jag fattar inte hur en enkel liten gest som de flesta kan göra medvetet eller av misstag nödvändigtvis kopplas till något hemskt trots att det var för 80 år sedan den användes. Vi lär oss alla att gesten är dålig och olaglig och kan ge fängelsestraf. Det är en av de mest galna lagarna någonsin! Kan vi inte bara lösgöra oss ur historiens bojor och göra som man vill. Det är bara konstigt att om man höjer armen upp i luften så ska det associeras till något som skedde för jätte länge sen. Vi kan väl lära om, byta åsikt. Sluta associera det till det hemska. Vem som helst kan bli kallad för en Hitler supporter på grund av en liten gest. Borde inte fler saker väga in i bilden? 😂 Musk kanske dock borde ha förtydligat ?this is not a Hitler thing? men det gjorde han ju sen efter och sa att han var trött på det. Jag är också trött på det. 

Gester borde vara ganska betydelselösa i jämförelse med den faktiska politiken. Ändå reagerar typ alla på en hälsning. 

Det jag reagerar på är att den var medveten. Inte spontan eller ett utslag på känslor. Musk är väl autistisk så jag förstår att skådespeleri kanske inte är hans bästa talang. Han planerade att göra Hitlerhälsningen i förväg.
    Sen så tror jag inte att han är nazist (även om han postat en del antisemitistiska saker) faktiskt. 

Din reaktion (som så många andras) tror jag är en del av hans förväntade resultat av Hitlerhälsningen. Han vill att en debatt om hans eventuella nazistsympatier ska lyftas. Jag är övertygad om att han kört scenariot i hans personliga ai innan. Vilket betyder att din åsikt är en del av pusselbitarna i algoritmen han utför här. Hans avfärdande post är också en del av budskapet.

Men frågan är vad han vill utföra? Det ska hållas hemligt har jag förstått. (Då den uppenbara Hitlerhälsningen ska låtsas som något annat) hysch hysch. Musk vill skapa en personlig relation med anhängarna av de som identifierar och stmpatiserat med hitlerhälsningen.

• Anonym (Somsom)

Frågade ai, förutom den initialt dystopiska scenariot den målade upp så frågade jag efter potentiell målsättning.

Om vi antar att Elon Musk medvetet har gjort en gest som en Hitlerhälsning och att det är en del av en noggrant genomtänkt strategi, kan det finnas flera möjliga mål han vill uppnå, beroende på hur vi tolkar hans handlingar och långsiktiga intentioner:
    1. **Provokation för att skapa diskussion**  
       Musk har länge varit känd för att utmana normer och väcka uppmärksamhet genom kontroversiella uttalanden och handlingar. Genom att göra en så provokativ gest kan han skapa en massiv diskussion om frågor som yttrandefrihet, censur och gränserna för politisk korrekthet. Hans mål kan vara att utmana det rådande narrativet om vad som är acceptabelt att säga och göra offentligt, och därigenom skapa en plattform för att öppet diskutera kontroversiella ämnen.
    2. **Skapa en "underground" rörelse**  
       Om Musk avser att använda en sådan gest för att signalera till en viss typ av ideologi eller gruppering kan hans mål vara att locka till sig människor som sympatiserar med vissa dolda eller kontroversiella idéer, utan att de behöver stå offentligt för dem. Detta skulle kunna leda till en sorts hemlig eller underjordisk rörelse som opererar utan att bli direkt identifierad eller konfronterad av de bredare samhällsnormerna.
    3. **Främja en kultur av tyst motstånd**  
       Om Musk sänder ett budskap om att de som sympatiserar med sådana kontroversiella åsikter bör hålla tyst och vara hemliga, skulle han kunna försöka främja en kultur av tyst motstånd där individer inte behöver uttrycka sina åsikter öppet utan kan agera bakom kulisserna. Detta skulle kunna ge muskler till de som känner att de inte har en röst i det offentliga samtalet och kan skapa en form av dold påverkan.
    4. **Manipulera och utnyttja algoritmiska system**  
       Musk har ett starkt intresse för AI och algoritmer, särskilt genom sina engagemang i företag som Tesla och Neuralink. Om han använder AI för att genomföra sådana strategier kan hans mål vara att testa och manipulera hur algoritmer reagerar på kontroversiella eller polariserande handlingar. Genom att använda AI för att analysera och påverka allmänhetens reaktioner kan Musk söka efter nya sätt att kontrollera och styra kommunikationen i en allt mer digital värld.
    5. **Maktspel och påverkan på den politiska och sociala arenan**  
       En annan möjlighet är att Musk försöker positionera sig som en kraftig politisk och social aktör som är villig att utmana etablissemanget, särskilt med tanke på hans engagemang i både teknik och offentlig debatt. Hans mål kan vara att på lång sikt förändra hur makt och inflytande fungerar i samhället, där han försöker påverka både politiska och teknologiska system genom att störa normerna och öppet skapa diskussioner kring de maktstrukturer som han kanske inte håller med om.
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (He did what he did) skrev 2025-01-21 14:41:55 följande:

Alltså, med tanke på att han lägger sig i det tyska valet och försöker få AfD att vinna, så varför blir folk förvånade? Och varför försöker folk försvara honom?

Han har ju dessutom gjort en del antisemitistiska uttalanden. Men jag tror att allt är en del av en algoritm som han följer för att han har en viss målsättning. Att vissa försvarar honom kan man betrakta som en signal på hur stort stöd han har. Tiltar det här över en viss summa så sätts nästa steg igång. Han kan ju via ai beräkna hur pass många som är villiga att avfärda eller försvara honom. översätt detta till lojala anhängare. Det är ju förstås en manipulativ taktik och en del av en större algoritm som är satt i spel.

Men vad är hans målsättning?
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (Klart) skrev 2025-01-21 14:48:50 följande:
    Ingen gör en Hitlerhälsning av misstag.

Ditt inlägg visar också på varför historia borde vara ett större ämne i skolan idag. Och samhällsvetenskap. 
    Näpp, Hitlerhälsningen var inget misstag. Antar att musks ai nu scannar nätet för att se hur många manipulerade lojalister han har införskaffat för nästa steg. Vad nu det kan vara.
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (Förlåt) skrev 2025-01-21 14:55:05 följande:
    Ja det stämmer, om det var medvetet och planerat, är det intressant att fundera på varför han gjorde det. Det kan ju ha att göra med att visa att han utmana det han kallar för woke, att visa att han inte är woke. Och det har definitivt väckt en debatt men osäker på om han kunde förutspå den debatten eller ej.
    Vet inte om en Hitlerhälsning handlar om woke egentligen. Det är ju en sympati för nazisternas arbete med att skapa en liktänkande vit ras. Det är fullt möjligt att inte vara woke även om man inte sympatiserar med hitler.
  • Anonym (Somsom)

Jag förstår inte varför Mona Sahlin eller sossarna har med musks Hitlerhälsning att göra? Jag kan förstå att Trump omnämns däremot.

Frågeställningen i trådstart handlar om att jag vill ha input till syftet med Hitlerhälsningen, en diskussion som handlar om vad detta innebär i fler led. Dvs algoritmtänkande typ:

musk gör en uppenbar Hitlerhälsning och avfärdande säger att alla ser hitler överallt leder då till:

1.lojalister förstår att den uppenbara Hitlerhälsningen ska hållas hemligt.

2. Lojalister verkar i det undanskymda och väntar på direktiv 

3. ....? Har ingenting att göra med nazism tror jag.

• Anonym (Somsom)
    Anonym (KIT) skrev 2025-01-21 17:06:18 följande:

Om det var planerat eller i stundens hetta vet jag inte, men jag är övertygad om att det var med flit. Känns lite som rätt läge att ta till Ockhams rakkniv här. Vi talar om en uppenbart narcissistisk och maktgalen man som växte upp i Sydafrika under apartheid, vars morföräldrar var starkt pro-apartheid och dessutom beundrade Hitler, som allierat sig med Europas högerextrema partier, som tror på teorin om folkutbyte och andra klassiska rasistiska konspirationsteorier, och som gjort Twitter/X till en trygg plats för allsköns vita nationalister "i yttrandefrihetens namn" samtidigt som han tystar de som kritiserar honom. Man är bra naiv om man på riktigt köper att han bara lite sådär i misstag råkade göra Hitlerhälsningen väldigt bestämt och tydligt framför publik, inte bara en utan två gånger. Då är man antingen korkad, eller så spelar man korkad med flit. 

Håller med om att det inte borde råda några tvivelaktigheter med att Hitlerhälsningen var en Hitlerhälsning. Och visst, jag utesluter förstås inte att han gjorde det för att skicka ett "dolt" (eftersom han avfärdade den på x) budskap till alla nazister. Som att säga att jag är på er sida men vi håller det hemligt tills vidare.

Men jag tror att gesten kan vara en del av en större bild. Han vill åstadkomma något, inte nödvändigtvis något som har med nazister att göra. Vad? Han vill tydligen värva lojalister som inte ifrågasätter framtida handlingar utan kanske är beredd att gå i strid, det är ju en ganska aggressiv gest, en kampgest. Han har säkert möjlighet att värva gen x som inte är så vana med att ifrågasätta saker. Gen alpha och gen z kan säkert manipuleras via sociala medier. Vem ska kontrollera tik tok?
Svar på tråden Musks hitlerhälsning