• Anonym (Trött)

Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?

Studerar på universitet dagtid. Konstant ska vi ha grupparbete och majoriteten av dom jag studerar med vill jobba dagtid. Detta skapar ju bekymmer när ingen har tid att ses, varken digitalt eller på plats för att dom arbetar och dom som jobbar dagtid menar att vi kan ju göra det där arbetet på kvällen eller i helgen. 

Så jag undrar om man inte skulle kunna ha kvällsutbildningar som är program. Det finns ju redan kvällskurser men ingen riktig utbildning. Typ att man skulle kunna studera till sjuksköterska fast kvällstid. 

Fördelarna jag kan se är många. 

Som att färre skulle behöva ta studielån.

Föräldrarlediga skulle kunna studera på kvällar och helger om dom har en partner som kommer hem och tar över, det innebär ju att ingen behöver avsluta/pausa sina studier pga barn. 

Det skulle bli mindre strul för oss som vill studera dagtid.

Nackdelen är ju att det blir jobbigt för lärarna som ska undervisa. Däremot har vi många gästföreläsare, detta skulle ju innebära att en gästföreläsare skulle kunna jobba på ett vanligt arbete och sedan vid 18-20 hoppa in och hålla en föreläsning. Fler personer som är yrkesverksamma skulle ju på det sättet kunna prata om verkligheten. 

Skulle detta vara bra? 

• Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?
  • Hjelm

Visst, det skulle vara ett bra alternativ för många om det vore praktiskt genomförbart.

Men många utbildningar finns redan som distansalternativ och då kan man styra åtminstone en stor del av tiden själv.

Den främsta anledningen att ha en kvällsförlagd utbildning är ju att man jobbar dagtid - och då kanske man kan ifrågasätta om det är hållbart att jobba hel- eller deltid ovanpå heltidsstudier.

• cosinus

Får ni inte välja grupper själva?

När jag studerade så hade vi några äldre i klassen (10 år yngre än jag är nu, det vill man inte tänka på :) ) som hade familj och barn och ville ha studierna som ett 8-16-jobb. De gjorde alla grupparbeten ihop.

Vi andra tenderade väl mest att göra saker i sista minuter och inte sällan mitt i natten. Får man välja grupper själv så brukar man ju hitta likasinnade.

Sen beror det nog lite på vilket universitet man studerar på. Många har ju till stor del distansundervisning när lektioner spelas in och går följa när på dygnet som helst. Då kan man ju också själv styra när man vill studera och behovet av kvällsundervisning behövs inte.

• Anonym (Trött)
    cosinus skrev 2025-01-14 12:12:55 följande:

Får ni inte välja grupper själva?

När jag studerade så hade vi några äldre i klassen (10 år yngre än jag är nu, det vill man inte tänka på :) ) som hade familj och barn och ville ha studierna som ett 8-16-jobb. De gjorde alla grupparbeten ihop.

Vi andra tenderade väl mest att göra saker i sista minuter och inte sällan mitt i natten. Får man välja grupper själv så brukar man ju hitta likasinnade.

Sen beror det nog lite på vilket universitet man studerar på. Många har ju till stor del distansundervisning när lektioner spelas in och går följa när på dygnet som helst. Då kan man ju också själv styra när man vill studera och behovet av kvällsundervisning behövs inte.

Vi får inte välja. När jag varit med dom som har haft barn så har det funkat bra för dom skjuter inte fram saker utan dom har sina barn på kvällarna. Och även distans så uppstår ju samma problem när folk inte får välja grupper själva. 
  • Anonym (Ebbot)

Men att folk väljer att jobba dagtid och prioritera det blir helt fel i mina öron, när det förväntas att andra då ska följa deras pipa och plugga på kvällarna!!
    Det är väl inte "ditt" fel att vissa har andra sysselsättningar utöver studierna.

Annars håller jag med om som någon skrev, att det ju går att anpassa grupperna utifrån önskemålen.
    Vår utbildningsansvarige skickade ut små formulär inför större arbeten i grupp där man fick ange vad som passade en bäst sett ur tidpunkt för seminarier och grupparbeten. Det var vardag fm, vardag em, kväll eller helg.
    Sen satte man ihop grupper utifrån det. 
    Seminarier höll man förstås inte samma 4ggr för att alla kunde olika men då tog man tid då de flesta kunde. Och övriga fick läsa materialet och diskutera i forum istället eller ibland kunde det spelas in.

Men jag tycker inte att högskolan ska anpassa och anpassa. Då kan man välja distans utan fysiska sammankomster i så fall. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ebbot) skrev 2025-01-14 13:50:00 följande:

Men att folk väljer att jobba dagtid och prioritera det blir helt fel i mina öron, när det förväntas att andra då ska följa deras pipa och plugga på kvällarna!!
    Det är väl inte "ditt" fel att vissa har andra sysselsättningar utöver studierna.

Annars håller jag med om som någon skrev, att det ju går att anpassa grupperna utifrån önskemålen.
    Vår utbildningsansvarige skickade ut små formulär inför större arbeten i grupp där man fick ange vad som passade en bäst sett ur tidpunkt för seminarier och grupparbeten. Det var vardag fm, vardag em, kväll eller helg.
    Sen satte man ihop grupper utifrån det. 
    Seminarier höll man förstås inte samma 4ggr för att alla kunde olika men då tog man tid då de flesta kunde. Och övriga fick läsa materialet och diskutera i forum istället eller ibland kunde det spelas in.

Men jag tycker inte att högskolan ska anpassa och anpassa. Då kan man välja distans utan fysiska sammankomster i så fall. 

Och då kan man inte läsa flera program med ett sådant upplägg. Och distans kan fortfarande inom ett program vara att man har grupparbeten och seminarium som är dagtid. Vissa hoppar dessa seminarium och gör kompletteringar istället. 
  • Anonym (Ebbot)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 13:56:07 följande:
    Och då kan man inte läsa flera program med ett sådant upplägg. Och distans kan fortfarande inom ett program vara att man har grupparbeten och seminarium som är dagtid. Vissa hoppar dessa seminarium och gör kompletteringar istället. 
    Nä precis.
    Sen förstår jag att det kan vara ekonomiska skäl som ligger bakom, fullt medveten om det. Men då löser man det med sin lärare/utbildningsansvarig och förklarar förutsättningarna och hur kan JAG då lösa det.
    Man kräver inte att andra ska rätta in sig. Då får de som vill plugga kvällar samordna sig tycker jag. 
  • Anonym (Oj)

Heltidsstudier är förlagda dagtid eftersom det är istället för att arbeta heltid.

Lärarna är själva föräldrar och har barn de vill träffa kvällstid. De har hobbys och intressen de vill göra på kvällstid. 

Vill man arbeta heltid på dagtid och samtidigt studera då får man själv göra anpassningar, inte förvänta sig att andra ska göra det. Men det är väl den nya curling-generationen. 

• Anonym (Ebbot)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-14 13:59:04 följande:

Heltidsstudier är förlagda dagtid eftersom det är istället för att arbeta heltid.

Lärarna är själva föräldrar och har barn de vill träffa kvällstid. De har hobbys och intressen de vill göra på kvällstid. 

Vill man arbeta heltid på dagtid och samtidigt studera då får man själv göra anpassningar, inte förvänta sig att andra ska göra det. Men det är väl den nya curling-generationen. 

Så tänker jag med. 
  • Anonym (Krångligt)

Gud ja!, Haha. Jag hatade dessa gruppmöten. För jag gillar att göra uppgifter/uppdrag själv. Tycker det blir lättare att bedöma kompetens på det viset.

Annars finns det en risk med att någon/några gör mer än andra.  

Tyckte det var ett pussel att få ihop det med andra, av just de anledningar du skriver. Förstår att tanken är att de vill se hur man samarbetar. Men vi är vuxna människor, många av oss arbetar. Har arbetat innan vi sökte utbildningen. Hur tror dom man klarar av att arbeta.

Personligen tycker jag det gått till överstyr. På dom flesta arbetsplatser har man ju sina egna arbetsuppgifter i alla fall. Det är klart att det förekommer i viss mån. Men överlag tycker jag inte det är så mycket. Det är ju mer att man hjälps åt om det behövs.

Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?