• Anonym (Trött)

Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?

Studerar på universitet dagtid. Konstant ska vi ha grupparbete och majoriteten av dom jag studerar med vill jobba dagtid. Detta skapar ju bekymmer när ingen har tid att ses, varken digitalt eller på plats för att dom arbetar och dom som jobbar dagtid menar att vi kan ju göra det där arbetet på kvällen eller i helgen. 

Så jag undrar om man inte skulle kunna ha kvällsutbildningar som är program. Det finns ju redan kvällskurser men ingen riktig utbildning. Typ att man skulle kunna studera till sjuksköterska fast kvällstid. 

Fördelarna jag kan se är många. 

Som att färre skulle behöva ta studielån.

Föräldrarlediga skulle kunna studera på kvällar och helger om dom har en partner som kommer hem och tar över, det innebär ju att ingen behöver avsluta/pausa sina studier pga barn. 

Det skulle bli mindre strul för oss som vill studera dagtid.

Nackdelen är ju att det blir jobbigt för lärarna som ska undervisa. Däremot har vi många gästföreläsare, detta skulle ju innebära att en gästföreläsare skulle kunna jobba på ett vanligt arbete och sedan vid 18-20 hoppa in och hålla en föreläsning. Fler personer som är yrkesverksamma skulle ju på det sättet kunna prata om verkligheten. 

Skulle detta vara bra? 

• Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (OB) skrev 2025-01-14 21:30:59 följande:

Utgifterna för föreläsarnas löner skulle bli skyhöga. Det skulle ta massa resurser från övrig verksamhet. 

Varför då? Samma pris dagtid som på kvällen. Finns inget som säger att man måste ge OB till alla som jobbar kväll. Finns väldigt många lärare som jobbar både helger och vardagskvällar utan en krona i OB tillägg. 

Dessutom om studenterna inte tar studiemedel så är det bra för samhället. Att dra in skatteintäkter via jobb och samtidigt göra karriär och utbilda sig. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 23:17:41 följande:

Varför då? Samma pris dagtid som på kvällen. Finns inget som säger att man måste ge OB till alla som jobbar kväll. Finns väldigt många lärare som jobbar både helger och vardagskvällar utan en krona i OB tillägg. 

Dessutom om studenterna inte tar studiemedel så är det bra för samhället. Att dra in skatteintäkter via jobb och samtidigt göra karriär och utbilda sig. 

Ingen vill jobba kväll utan OB.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-14 23:21:13 följande:
    Ingen vill jobba kväll utan OB.
    Väldigt många gör detta och har inga problem med det heller så det är ju inte sant. Jag har själv gjort detta och har vänner som aldrig skulle vilja ha ett jobb dagtid. 
  • Anonym (Student)

De har rätt till OB enligt fackliga avtal. Sen är det inte så att lärarna bara har en klass, de har dessutom sin egen forskning. Tror ingen skulle gå med på ditt förslag faktiskt. 
  • Anonym (Ebbot)

Det håller jag inte riktigt med om. Multitasking är en myt och jag tror inte att du ger rätt fokus till vare sig arbete eller studier om du försöker lira båda två. Något kommer att bli lidande; din hälsa eller kvaliteten. Till exempel. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ebbot) skrev 2025-01-14 23:34:41 följande:
    Det håller jag inte riktigt med om. Multitasking är en myt och jag tror inte att du ger rätt fokus till vare sig arbete eller studier om du försöker lira båda två. Något kommer att bli lidande; din hälsa eller kvaliteten. Till exempel. 
    Detta är ju vad som redan händer?. och det handlar inte om att multitaska heller. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Student) skrev 2025-01-14 23:33:35 följande:
    De har rätt till OB enligt fackliga avtal. Sen är det inte så att lärarna bara har en klass, de har dessutom sin egen forskning. Tror ingen skulle gå med på ditt förslag faktiskt. 

Nu pratade vi om gästföreläsare också vilket många elever skulle ha stor nytta av också. 

Någon som kommer in för att den gör något specifikt som är viktig kunskap. Det gör ju att ordinarie lärare inte behöver arbeta dessa timmar. 

• Embla twopointoh
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 23:25:39 följande:
    Väldigt många gör detta och har inga problem med det heller så det är ju inte sant. Jag har själv gjort detta och har vänner som aldrig skulle vilja ha ett jobb dagtid. 
    Som lärare på universitet bedriver man i de flesta fall även forskning. Undervisning är bara en del av ens jobb. Jag tvivlar därför ärligt talat på att man kan hitta "väldigt många" kvalificerade lektorer som både vill forska på dagtid och undervisa på kvällstid/helger. Enstaka individer, säkert, men inte tillräckligt många för att kunna erbjuda hela utbildningar på kvällstid.

Jag tror inte heller att man kan hitta kvällstider som passar alla. När skulle man börja på kvällen och hur länge skulle man hålla på? Ska man ha undervisning på helger också?

Lösningen på de problem som uppstår när studenter pusslar ihop jobb och studier parallellt, är inte att erbjuda program på kvällstid. Det ger bara ännu fler problem.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 23:39:28 följande:
    Detta är ju vad som redan händer?. och det handlar inte om att multitaska heller. 
    Jag har som sagt undervisat på universitet. Det finns absolut individer som klarar att jobba samtidigt som de studerar på heltid, men de är enligt min erfarenhet relativt få.  Jag har sett många studenter med höga ambitioner som efter ett år eller inser att de måste välja mellan jobbet och studierna.
    Sedan beror det såklart även på exakt hur krävande utbildningen är, alla utbildningar är inte likadana, och jag undervisade i en relativt krävande utbildning (kemi), så min erfarenhet ska såklart ses från det perspektivet.

• Embla twopointoh
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 23:41:15 följande:

Nu pratade vi om gästföreläsare också vilket många elever skulle ha stor nytta av också. 

Någon som kommer in för att den gör något specifikt som är viktig kunskap. Det gör ju att ordinarie lärare inte behöver arbeta dessa timmar. 

Men gästföreläsning är enstaka tillfällen per kurs (annars blir de ju inte "gäst" ...). Det är inte många timmar som man eventuellt skulle vinna på det.
Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?