Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?
Studerar på universitet dagtid. Konstant ska vi ha grupparbete och majoriteten av dom jag studerar med vill jobba dagtid. Detta skapar ju bekymmer när ingen har tid att ses, varken digitalt eller på plats för att dom arbetar och dom som jobbar dagtid menar att vi kan ju göra det där arbetet på kvällen eller i helgen.
Så jag undrar om man inte skulle kunna ha kvällsutbildningar som är program. Det finns ju redan kvällskurser men ingen riktig utbildning. Typ att man skulle kunna studera till sjuksköterska fast kvällstid.
Fördelarna jag kan se är många.
Som att färre skulle behöva ta studielån.
Föräldrarlediga skulle kunna studera på kvällar och helger om dom har en partner som kommer hem och tar över, det innebär ju att ingen behöver avsluta/pausa sina studier pga barn.
Det skulle bli mindre strul för oss som vill studera dagtid.
Nackdelen är ju att det blir jobbigt för lärarna som ska undervisa. Däremot har vi många gästföreläsare, detta skulle ju innebära att en gästföreläsare skulle kunna jobba på ett vanligt arbete och sedan vid 18-20 hoppa in och hålla en föreläsning. Fler personer som är yrkesverksamma skulle ju på det sättet kunna prata om verkligheten.
Skulle detta vara bra?