• Anonym (Trött)

Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?

Studerar på universitet dagtid. Konstant ska vi ha grupparbete och majoriteten av dom jag studerar med vill jobba dagtid. Detta skapar ju bekymmer när ingen har tid att ses, varken digitalt eller på plats för att dom arbetar och dom som jobbar dagtid menar att vi kan ju göra det där arbetet på kvällen eller i helgen. 

Så jag undrar om man inte skulle kunna ha kvällsutbildningar som är program. Det finns ju redan kvällskurser men ingen riktig utbildning. Typ att man skulle kunna studera till sjuksköterska fast kvällstid. 

Fördelarna jag kan se är många. 

Som att färre skulle behöva ta studielån.

Föräldrarlediga skulle kunna studera på kvällar och helger om dom har en partner som kommer hem och tar över, det innebär ju att ingen behöver avsluta/pausa sina studier pga barn. 

Det skulle bli mindre strul för oss som vill studera dagtid.

Nackdelen är ju att det blir jobbigt för lärarna som ska undervisa. Däremot har vi många gästföreläsare, detta skulle ju innebära att en gästföreläsare skulle kunna jobba på ett vanligt arbete och sedan vid 18-20 hoppa in och hålla en föreläsning. Fler personer som är yrkesverksamma skulle ju på det sättet kunna prata om verkligheten. 

Skulle detta vara bra? 

• Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 08:29:13 följande:
    Detta gör ju redan folk idag och förstör för alla andra på universitetet. sedan behöver inte personen jobba heltid på det sättet heller. Räcker med 2 stycken 14 timmars pass på helgen och sedan 2 stycken 6 timmars pass på en vecka. Jag lägger mig inte i hur folk jobbar så länge jag inte påverkas av detta. Nu påverkas jag av detta och det suger. 
    Ja, du verkar inte bry dig om andra, det framgår tydligt. Varför ska några få som vill arbeta dagtid medan de har heltidsstudier påverka hela universitetet?

Hör du inte själv hur orimligt det låter?

Det är ingen rättighet att läsa på universitetet. Passar det inte dig så gör något annat istället. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 08:51:42 följande:
    Ja, du verkar inte bry dig om andra, det framgår tydligt. Varför ska några få som vill arbeta dagtid medan de har heltidsstudier påverka hela universitetet?

Hör du inte själv hur orimligt det låter?

Det är ingen rättighet att läsa på universitetet. Passar det inte dig så gör något annat istället. 
    Jag är ju den personen som vill studera och enbart det. Jag blir ju drabbad av att alla andra jobbar och därför inte har tid att läsa ens uppgifterna, som inte har tid att planera eller ens starta upp ett grupparbete. Som inte har tid att diskutera det vi ska och om dom tar sig tid att diskutera det vi ska, så har dom inte läst innan vi ses för dom har inte haft tid. Så då är det väl bättre att dom läser en utbildning som passar dom bättre, så kan vi andra få vara ifred. Dom andra tar noll hänsyn till oss som vill studera. Jag är lösningsinriktad! 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 09:09:10 följande:
    Jag är ju den personen som vill studera och enbart det. Jag blir ju drabbad av att alla andra jobbar och därför inte har tid att läsa ens uppgifterna, som inte har tid att planera eller ens starta upp ett grupparbete. Som inte har tid att diskutera det vi ska och om dom tar sig tid att diskutera det vi ska, så har dom inte läst innan vi ses för dom har inte haft tid. Så då är det väl bättre att dom läser en utbildning som passar dom bättre, så kan vi andra få vara ifred. Dom andra tar noll hänsyn till oss som vill studera. Jag är lösningsinriktad! 
    Du vill att alla andra på universitetet ska få sämre arbetstider, både personal och studenter. 
    Det är de fåtal som arbetar heltid på dagtid som är problemet. Och eftersom du verkar tycka det är ok att studera på kvällstid (enligt alla dina inlägg i denna tråd) så kan ni träffas på kvällstid om du nu måste samarbeta med de som arbetar dagtid.

Finns ingen anledning att alla ska studera/arbeta kvällstid bara för att några inte kan studera dagtid. Då får dessa studera kvällstid istället. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 09:41:51 följande:
    Du vill att alla andra på universitetet ska få sämre arbetstider, både personal och studenter. 
    Det är de fåtal som arbetar heltid på dagtid som är problemet. Och eftersom du verkar tycka det är ok att studera på kvällstid (enligt alla dina inlägg i denna tråd) så kan ni träffas på kvällstid om du nu måste samarbeta med de som arbetar dagtid.

Finns ingen anledning att alla ska studera/arbeta kvällstid bara för att några inte kan studera dagtid. Då får dessa studera kvällstid istället. 
    Jag vill inte samarbeta med folk som jobbar dagtid! Jag vill få bort dom helt. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 09:48:48 följande:
    Jag vill inte samarbeta med folk som jobbar dagtid! Jag vill få bort dom helt. 
    Jag, jag, jag!

Du får lära dig att det finns olika sorters människor och förhålla dig till det. Allt kan inte vara så det passar dig. 

Och de försvinner inte för att man studerar kvällstid, de fortsätter arbeta dagtid. Så länge de klarar sina studier har de rätt att arbeta. 

Har du problem så lös dom, begär inte att andra ska lösa dina problem. 
  • Anonym (Student)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 08:10:24 följande:
    En gästföreläsare behöver inte forska utan kan göra helt vanliga saker till vardags. Om du studerar till socionom kan det vara intressant om det kommer någon som är mycket kompetent inom exempelvis hedersrelaterat våld, hur jobbar dom med detta på fältet. Sånna föreläsningar finns det massor av. 

Vadå behöver inte? Många professorer är mest intresserade av sin egen forskning och gästföreläsarna är ofta anställda vid universitetet också. 

Varför kan inte studenterna som vill jobba kväll och helg istället för att lärarna och alla andra studenter ska anpassa sig till ett fåtal idioter? 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 09:51:59 följande:
    Jag, jag, jag!

Du får lära dig att det finns olika sorters människor och förhålla dig till det. Allt kan inte vara så det passar dig. 

Och de försvinner inte för att man studerar kvällstid, de fortsätter arbeta dagtid. Så länge de klarar sina studier har de rätt att arbeta. 

så jag ska behöva studera kväll för att dom 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 09:51:59 följande:
    Jag, jag, jag!

Ska jag behöva studera kväll för att dom jobbar på dagarna? Tycker du det är rimligt? Det är väl ändå dom som ska anpassa sig till att jag är upptagen på kvällar och helger och inte kan ägna mig åt grupparbeten då. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Student) skrev 2025-01-15 10:27:09 följande:

Vadå behöver inte? Många professorer är mest intresserade av sin egen forskning och gästföreläsarna är ofta anställda vid universitetet också. 

Varför kan inte studenterna som vill jobba kväll och helg istället för att lärarna och alla andra studenter ska anpassa sig till ett fåtal idioter? 

Jag ser bara att det inte funkar som det är nu. Antingen får man sparka ut dom eller erbjuda dom kvällsstudier så får dom träffa likasinnade så vi andra slipper. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 11:19:50 följande:
    Jag ser bara att det inte funkar som det är nu. Antingen får man sparka ut dom eller erbjuda dom kvällsstudier så får dom träffa likasinnade så vi andra slipper. 
    Jag upprepar: Ta upp detta med kursansvarige. Du ska inte behöva sitta på kvällar och helger för att dina kursare som du blivit placerad med, har valt att jobba. Läraren får lösa det på något sätt. Om du hade varit min student och det inte fanns några andra studenter som inte jobbade, hade jag antingen godkänt att varje gruppmedlem gjorde en del av uppgiften självständigt (alltså att man inte behöver prata ihop sig med resten av gruppen), eller så hade du fått göra uppgiften själv. Lite beroende på exakt hur uppgiften ser ut.
Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?