• Anonym (Trött)

Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?

Studerar på universitet dagtid. Konstant ska vi ha grupparbete och majoriteten av dom jag studerar med vill jobba dagtid. Detta skapar ju bekymmer när ingen har tid att ses, varken digitalt eller på plats för att dom arbetar och dom som jobbar dagtid menar att vi kan ju göra det där arbetet på kvällen eller i helgen. 

Så jag undrar om man inte skulle kunna ha kvällsutbildningar som är program. Det finns ju redan kvällskurser men ingen riktig utbildning. Typ att man skulle kunna studera till sjuksköterska fast kvällstid. 

Fördelarna jag kan se är många. 

Som att färre skulle behöva ta studielån.

Föräldrarlediga skulle kunna studera på kvällar och helger om dom har en partner som kommer hem och tar över, det innebär ju att ingen behöver avsluta/pausa sina studier pga barn. 

Det skulle bli mindre strul för oss som vill studera dagtid.

Nackdelen är ju att det blir jobbigt för lärarna som ska undervisa. Däremot har vi många gästföreläsare, detta skulle ju innebära att en gästföreläsare skulle kunna jobba på ett vanligt arbete och sedan vid 18-20 hoppa in och hålla en föreläsning. Fler personer som är yrkesverksamma skulle ju på det sättet kunna prata om verkligheten. 

Skulle detta vara bra? 

• Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?
  • Embla twopointoh

Rent krasst tycker jag att studenten är den som ska anpassa sig efter utbildningen i frågas upplägg. Det går inte att lägga upp en utbildning så att den passar just de 30 st individer som råkar läsa den denna omgång.

Sedan försöker man ju som lärare (har själv jobbat som detta på universitet) att göra det man kan för att studenterna ska klara kursen, man tänker till när man fördelar studenterna i grupper, och har förståelse för dem som har barn, jobbar samtidigt, eller har andra faktorer som påverkar studierna i hög grad. På mitt universitet spelade vi in alla föreläsningar, så studenterna kunde se dem när de hade tid. Men det är ju bara till en viss gräns. Jag hade till exempel en student som tyckte att eftersom hon hade barn och en bit att åka, skulle hon få gå hem flera timmar tidigare under den obligatoriska labveckan (och då lämna sin gruppkompis ensam de sista timmarna). Alltså inte bara någon enstaka dag, utan alla dagar. Det sade jag nej till utan pardon, eftersom det var ett obligatoriskt moment.

Om det är uttalat en kurs/program på dagtid och ingen annan av kursarna kan träffas under dagtid, skulle jag ta upp det med kursansvarige läraren. Det är inte ditt fel om ingen annan kan eller vill träffas på dagtid.

• Anonym (grupp)
    Anonym (Krångligt) skrev 2025-01-14 14:21:15 följande:

Gud ja!, Haha. Jag hatade dessa gruppmöten. För jag gillar att göra uppgifter/uppdrag själv. Tycker det blir lättare att bedöma kompetens på det viset.

Annars finns det en risk med att någon/några gör mer än andra.  

Tyckte det var ett pussel att få ihop det med andra, av just de anledningar du skriver. Förstår att tanken är att de vill se hur man samarbetar. Men vi är vuxna människor, många av oss arbetar. Har arbetat innan vi sökte utbildningen. Hur tror dom man klarar av att arbeta.

Personligen tycker jag det gått till överstyr. På dom flesta arbetsplatser har man ju sina egna arbetsuppgifter i alla fall. Det är klart att det förekommer i viss mån. Men överlag tycker jag inte det är så mycket. Det är ju mer att man hjälps åt om det behövs.

Håller helt med dig här!

Grupparbeten känns mer som att lärarna vill ha färre arbeten att bedöma. Och väldigt svårt att bedöma vem som gjort vad och hur man ska betygsätta individerna. 

Jag har arbetat i mitt yrke i 30 år, har aldrig någonsin grupparbetat på det sättet som man fick göra under utbildningen. Samarbeta med kollegor, ja, absolut. Men annars så är det snarare att man gör sin del i en helhet, men den delen utför man självständigt. 

För övrigt tycker jag att heltidsstudier gott kan vara på dagtid. Så de som vill jobba samtidigt får lägga jobbet på andra tider i så fall.
  • Anonym (Ebbot)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-14 14:52:03 följande:

Rent krasst tycker jag att studenten är den som ska anpassa sig efter utbildningen i frågas upplägg. Det går inte att lägga upp en utbildning så att den passar just de 30 st individer som råkar läsa den denna omgång.

Sedan försöker man ju som lärare (har själv jobbat som detta på universitet) att göra det man kan för att studenterna ska klara kursen, man tänker till när man fördelar studenterna i grupper, och har förståelse för dem som har barn, jobbar samtidigt, eller har andra faktorer som påverkar studierna i hög grad. På mitt universitet spelade vi in alla föreläsningar, så studenterna kunde se dem när de hade tid. Men det är ju bara till en viss gräns. Jag hade till exempel en student som tyckte att eftersom hon hade barn och en bit att åka, skulle hon få gå hem flera timmar tidigare under den obligatoriska labveckan (och då lämna sin gruppkompis ensam de sista timmarna). Alltså inte bara någon enstaka dag, utan alla dagar. Det sade jag nej till utan pardon, eftersom det var ett obligatoriskt moment.

Om det är uttalat en kurs/program på dagtid och ingen annan av kursarna kan träffas under dagtid, skulle jag ta upp det med kursansvarige läraren. Det är inte ditt fel om ingen annan kan eller vill träffas på dagtid.

Låter föredömligt!
  • MammaTillDansband

Jag förstår inte problemet?
    Det finns hela program som går på distans. Och för de flesta program och kurser står det på antagning.se om det är undervisning någon särskild tid, exempelvis dagtid eller kvällstid. 

• Anonym (Trött)
    MammaTillDansband skrev 2025-01-14 15:48:30 följande:

Jag förstår inte problemet?
    Det finns hela program som går på distans. Och för de flesta program och kurser står det på antagning.se om det är undervisning någon särskild tid, exempelvis dagtid eller kvällstid. 

För att digitalt betyder inte att allt är förinspelat och att man kan göra som man vill. Och du kan inte välja att läsa till sjuksköterska på kvällstid. så då ska du sitta digitalt med dina klasskamrater på dagtid 
  • MammaTillDansband
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 16:11:25 följande:
    För att digitalt betyder inte att allt är förinspelat och att man kan göra som man vill. Och du kan inte välja att läsa till sjuksköterska på kvällstid. så då ska du sitta digitalt med dina klasskamrater på dagtid 
    Jag vet, jag läser på universitet på distans själv, men det kan inte du veta, likväl som inte jag kan veta vilket program du läser. Men min erfarenhet är att infon på antagning.se eller lärosätenas hemsidor är rätt tydlig vad gäller studiernas upplägg.
  • Jemp

Jag tycker det vore bra om det fanns, nu när jag jobbar men ibland vill plugga parallellt. Det blir ju inte heltid då
    dock.

Däremot skulle det vara svårt att få till, och oekonomiskt. Att erbjuda dubbla utbildningar är sällan ett gångbart alternativ. 

Studiekamrater som ständigt prioriterar jobb låter ohållbart, har inte varit med om det på program/heltidsstudier. Å andra sidan är min erfarenhet att grupparbeten vanligtvis innebär att ansvarsområden delas upp och sen sammanförs till
    en helhet. Kommer bara på en kurs där det krävs att gruppen löpande jobbar ihop. 

• Anonym (Trött)
    MammaTillDansband skrev 2025-01-14 17:16:53 följande:
    Jag vet, jag läser på universitet på distans själv, men det kan inte du veta, likväl som inte jag kan veta vilket program du läser. Men min erfarenhet är att infon på antagning.se eller lärosätenas hemsidor är rätt tydlig vad gäller studiernas upplägg.
    Jo men digitalt tolkar folk som att dom bara behöver vara med på vissa föreläsningar digitalt och resten av tiden kan dom lägga upp som dom själva önskar. 
  • Anonym (Student)

Vi har också en massa grupparbeten med redovisningar. I de flesta fallen har vi setts en gång efter föreläsningen och delat upp arbetet sen har vi en what?s up chatt och ett gemensamt Word dokument där alla får skriva sin del. Sen ses vi en gång på slutet och går igenom allt. Det har fungerat jättebra. 

• Anonym (OB)

Utgifterna för föreläsarnas löner skulle bli skyhöga. Det skulle ta massa resurser från övrig verksamhet. 

Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?