• Anonym (Trött)

Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?

Studerar på universitet dagtid. Konstant ska vi ha grupparbete och majoriteten av dom jag studerar med vill jobba dagtid. Detta skapar ju bekymmer när ingen har tid att ses, varken digitalt eller på plats för att dom arbetar och dom som jobbar dagtid menar att vi kan ju göra det där arbetet på kvällen eller i helgen. 

Så jag undrar om man inte skulle kunna ha kvällsutbildningar som är program. Det finns ju redan kvällskurser men ingen riktig utbildning. Typ att man skulle kunna studera till sjuksköterska fast kvällstid. 

Fördelarna jag kan se är många. 

Som att färre skulle behöva ta studielån.

Föräldrarlediga skulle kunna studera på kvällar och helger om dom har en partner som kommer hem och tar över, det innebär ju att ingen behöver avsluta/pausa sina studier pga barn. 

Det skulle bli mindre strul för oss som vill studera dagtid.

Nackdelen är ju att det blir jobbigt för lärarna som ska undervisa. Däremot har vi många gästföreläsare, detta skulle ju innebära att en gästföreläsare skulle kunna jobba på ett vanligt arbete och sedan vid 18-20 hoppa in och hålla en föreläsning. Fler personer som är yrkesverksamma skulle ju på det sättet kunna prata om verkligheten. 

Skulle detta vara bra? 

• Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?
  • Anonym (Student)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 23:41:15 följande:

Nu pratade vi om gästföreläsare också vilket många elever skulle ha stor nytta av också. 

Någon som kommer in för att den gör något specifikt som är viktig kunskap. Det gör ju att ordinarie lärare inte behöver arbeta dessa timmar. 

Vad tror du att en gästföreläsare är? De har också andra klasser och egen forskning. De ska också ha OB. Och hur tänker du att en utbildning med endast gästföreläsare skulle vara uppbyggd? 
  • Anonym (Ebbot)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 23:39:28 följande:
    Detta är ju vad som redan händer?. och det handlar inte om att multitaska heller. 
    Ja, och jag menar att det inte fungerar.
    Nånstans kommer antingen ens arbete att bli lidande eller så tillgodogör man sig inte utbildningen till max. 
    I alla fall har jag känt så när jag studerat, att det finns alltid något att slipa på, alltid någon mer studie att läsa, anledning att harva igenom kapitlen i läromedlet en gång till. Den tiden tar man sig inte om man arbetar heltid på dagen och försöker studera kvällstid. 

Och gällande multitasking så finns det ju forskning på det.  Man lurar sig själv om man tror att resultatet blir lika bra av att man försöker göra flera saker på samma gång. 

Man lägger onödig stress på sig själv också. När man jobbar kanske man tänker på allt man borde läsa eller allt man har framför sig. Och när man pluggar så är man stressad över att man borde komma i säng för att man ska ju faktiskt upp och jobba imorgon. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 23:25:39 följande:
    Väldigt många gör detta och har inga problem med det heller så det är ju inte sant. Jag har själv gjort detta och har vänner som aldrig skulle vilja ha ett jobb dagtid. 

Fast de som är lärare på universitetet vill ha jobb dagtid. 

Men jag tar för givet att du skojar med oss. 

• Anonym (pluggis)
    cosinus skrev 2025-01-14 12:12:55 följande:

Får ni inte välja grupper själva?

När jag studerade så hade vi några äldre i klassen (10 år yngre än jag är nu, det vill man inte tänka på :) ) som hade familj och barn och ville ha studierna som ett 8-16-jobb. De gjorde alla grupparbeten ihop.

Vi andra tenderade väl mest att göra saker i sista minuter och inte sällan mitt i natten. Får man välja grupper själv så brukar man ju hitta likasinnade.

Sen beror det nog lite på vilket universitet man studerar på. Många har ju till stor del distansundervisning när lektioner spelas in och går följa när på dygnet som helst. Då kan man ju också själv styra när man vill studera och behovet av kvällsundervisning behövs inte.

Nej, på senare år är det inte så att man får välja, beroende på ämne och ställe

Jag har pluggat kurser efter min huvudsakliga utbildning och ibland blivit hoplottad till grupper med fullständiga plantor som bara ska åka gratis på andra, aldrig kan mötas och inte gör ett skit.
  • Anonym (pluggis)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 23:25:39 följande:
    Väldigt många gör detta och har inga problem med det heller så det är ju inte sant. Jag har själv gjort detta och har vänner som aldrig skulle vilja ha ett jobb dagtid. 
    Alla i samhället har inte valt jourjobb.
    Alla i samhället kan inte ta jourjobb av familjeskäl.

Och du kan fetglömma att en professor eller docent som är ålagd att undervisa skulle stanna i landet ens om det innebär att den ska jobba dubbla skift utan OB för att utbilda och sen försöka driva egen forskning parallellt.

FÖR DE HAR REDAN ETT JOBB TILL- ATT FORSKA!

Vill man studera i ett land där det är gratis att studera får man behandla det som ett jobb och inte någon sorts kvällskurs som är fritt vald vid sidan av jobb, eftersom så många ändå inte blir klara i tid och hoppar av hit och dit.

Ska det ges studier på kvällstid borde man i så fall få betala hela prislappen själv för det, och då tvivlar jag på att du hade varit intresserad.

Dessutom anser jag att man borde bli spärrad i ett år från nya kurser om man hoppar av en programkurs mitt i utan att göra klart.

Trött blir jag av alla entitled velpottor som anser att allt och alla ska anpassa sig efter deras röriga sabla liv och deras preferenser för att de ska fixa utbildningen de borde varit klara med vid 23 senast.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ebbot) skrev 2025-01-15 06:43:56 följande:
    Ja, och jag menar att det inte fungerar.
    Nånstans kommer antingen ens arbete att bli lidande eller så tillgodogör man sig inte utbildningen till max. 
    I alla fall har jag känt så när jag studerat, att det finns alltid något att slipa på, alltid någon mer studie att läsa, anledning att harva igenom kapitlen i läromedlet en gång till. Den tiden tar man sig inte om man arbetar heltid på dagen och försöker studera kvällstid. 

Och gällande multitasking så finns det ju forskning på det.  Man lurar sig själv om man tror att resultatet blir lika bra av att man försöker göra flera saker på samma gång. 

Man lägger onödig stress på sig själv också. När man jobbar kanske man tänker på allt man borde läsa eller allt man har framför sig. Och när man pluggar så är man stressad över att man borde komma i säng för att man ska ju faktiskt upp och jobba imorgon. 
    Eller så gör man just en sak i taget. Att på jobbet jobbar jag och när jag studerar så studerar jag. Har du något emot grundskolan som har sådär 17 ämnen parallellt?  
  • Anonym (OB)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-14 23:17:41 följande:

Varför då? Samma pris dagtid som på kvällen. Finns inget som säger att man måste ge OB till alla som jobbar kväll. Finns väldigt många lärare som jobbar både helger och vardagskvällar utan en krona i OB tillägg. 

Dessutom om studenterna inte tar studiemedel så är det bra för samhället. Att dra in skatteintäkter via jobb och samtidigt göra karriär och utbilda sig. 

Givetvis ska föreläsarna få OB-ersättning. Varför skulle de ha sämre arbetsvillkor än alla andra i Sverige?

Lärare har avtal där de fritt disponerar över en del av sin arbetstid. De är inte beordrade att jobba kväll och helg. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (pluggis) skrev 2025-01-15 07:36:46 följande:
    Alla i samhället har inte valt jourjobb.
    Alla i samhället kan inte ta jourjobb av familjeskäl.

Och du kan fetglömma att en professor eller docent som är ålagd att undervisa skulle stanna i landet ens om det innebär att den ska jobba dubbla skift utan OB för att utbilda och sen försöka driva egen forskning parallellt.

FÖR DE HAR REDAN ETT JOBB TILL- ATT FORSKA!

Vill man studera i ett land där det är gratis att studera får man behandla det som ett jobb och inte någon sorts kvällskurs som är fritt vald vid sidan av jobb, eftersom så många ändå inte blir klara i tid och hoppar av hit och dit.

Ska det ges studier på kvällstid borde man i så fall få betala hela prislappen själv för det, och då tvivlar jag på att du hade varit intresserad.

Dessutom anser jag att man borde bli spärrad i ett år från nya kurser om man hoppar av en programkurs mitt i utan att göra klart.

Trött blir jag av alla entitled velpottor som anser att allt och alla ska anpassa sig efter deras röriga sabla liv och deras preferenser för att de ska fixa utbildningen de borde varit klara med vid 23 senast.
    En gästföreläsare behöver inte forska utan kan göra helt vanliga saker till vardags. Om du studerar till socionom kan det vara intressant om det kommer någon som är mycket kompetent inom exempelvis hedersrelaterat våld, hur jobbar dom med detta på fältet. Sånna föreläsningar finns det massor av. 
  • Anonym (Ebbot)
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-15 08:06:20 följande:
    Eller så gör man just en sak i taget. Att på jobbet jobbar jag och när jag studerar så studerar jag. Har du något emot grundskolan som har sådär 17 ämnen parallellt?  
    Alla grundskolor fungerar inte så. Och ja, gick mitt barn i en sådan skola så hade jag haft något emot det. Kunde jag inte påverka så hade jag (självklart) stöttat mitt barn med sin studieteknik.

Men dygnet har inte fler än 24h, i varje fall inte för de jag känner.
    Så att först jobba 8h och sen förväntas lägga 8h på studier, kanske ha familj och "lite annat" att ta hand om typ städ, tvätt och matlagning och kunna ha tid för återhämtning under veckan. Det är att ta på sig väldigt mycket. Så jag hoppas verkligen att man är medveten att man riskerar att sätta sig själv på motorväg mot utmattning om man inte är självmedveten. Eller jäkligt smart.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ebbot) skrev 2025-01-15 08:25:10 följande:
    Alla grundskolor fungerar inte så. Och ja, gick mitt barn i en sådan skola så hade jag haft något emot det. Kunde jag inte påverka så hade jag (självklart) stöttat mitt barn med sin studieteknik.

Men dygnet har inte fler än 24h, i varje fall inte för de jag känner.
    Så att först jobba 8h och sen förväntas lägga 8h på studier, kanske ha familj och "lite annat" att ta hand om typ städ, tvätt och matlagning och kunna ha tid för återhämtning under veckan. Det är att ta på sig väldigt mycket. Så jag hoppas verkligen att man är medveten att man riskerar att sätta sig själv på motorväg mot utmattning om man inte är självmedveten. Eller jäkligt smart.
    Detta gör ju redan folk idag och förstör för alla andra på universitetet. sedan behöver inte personen jobba heltid på det sättet heller. Räcker med 2 stycken 14 timmars pass på helgen och sedan 2 stycken 6 timmars pass på en vecka. Jag lägger mig inte i hur folk jobbar så länge jag inte påverkas av detta. Nu påverkas jag av detta och det suger. 
Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?