Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?

Studerar på universitet dagtid. Konstant ska vi ha grupparbete och majoriteten av dom jag studerar med vill jobba dagtid. Detta skapar ju bekymmer när ingen har tid att ses, varken digitalt eller på plats för att dom arbetar och dom som jobbar dagtid menar att vi kan ju göra det där arbetet på kvällen eller i helgen. 

Så jag undrar om man inte skulle kunna ha kvällsutbildningar som är program. Det finns ju redan kvällskurser men ingen riktig utbildning. Typ att man skulle kunna studera till sjuksköterska fast kvällstid. 

Fördelarna jag kan se är många. 

Som att färre skulle behöva ta studielån.

Föräldrarlediga skulle kunna studera på kvällar och helger om dom har en partner som kommer hem och tar över, det innebär ju att ingen behöver avsluta/pausa sina studier pga barn. 

Det skulle bli mindre strul för oss som vill studera dagtid.

Nackdelen är ju att det blir jobbigt för lärarna som ska undervisa. Däremot har vi många gästföreläsare, detta skulle ju innebära att en gästföreläsare skulle kunna jobba på ett vanligt arbete och sedan vid 18-20 hoppa in och hålla en föreläsning. Fler personer som är yrkesverksamma skulle ju på det sättet kunna prata om verkligheten. 

Skulle detta vara bra? 

• Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?
  • Anonym (Trött)
    cosinus skrev 2025-01-14 12:12:55 följande:

Får ni inte välja grupper själva?

När jag studerade så hade vi några äldre i klassen (10 år yngre än jag är nu, det vill man inte tänka på :) ) som hade familj och barn och ville ha studierna som ett 8-16-jobb. De gjorde alla grupparbeten ihop.

Vi andra tenderade väl mest att göra saker i sista minuter och inte sällan mitt i natten. Får man välja grupper själv så brukar man ju hitta likasinnade.

Sen beror det nog lite på vilket universitet man studerar på. Många har ju till stor del distansundervisning när lektioner spelas in och går följa när på dygnet som helst. Då kan man ju också själv styra när man vill studera och behovet av kvällsundervisning behövs inte.

Vi får inte välja. När jag varit med dom som har haft barn så har det funkat bra för dom skjuter inte fram saker utan dom har sina barn på kvällarna. Och även distans så uppstår ju samma problem när folk inte får välja grupper själva. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ebbot) skrev 2025-01-14 13:50:00 följande:

Men att folk väljer att jobba dagtid och prioritera det blir helt fel i mina öron, när det förväntas att andra då ska följa deras pipa och plugga på kvällarna!!
    Det är väl inte "ditt" fel att vissa har andra sysselsättningar utöver studierna.

Annars håller jag med om som någon skrev, att det ju går att anpassa grupperna utifrån önskemålen.
    Vår utbildningsansvarige skickade ut små formulär inför större arbeten i grupp där man fick ange vad som passade en bäst sett ur tidpunkt för seminarier och grupparbeten. Det var vardag fm, vardag em, kväll eller helg.
    Sen satte man ihop grupper utifrån det. 
    Seminarier höll man förstås inte samma 4ggr för att alla kunde olika men då tog man tid då de flesta kunde. Och övriga fick läsa materialet och diskutera i forum istället eller ibland kunde det spelas in.

Men jag tycker inte att högskolan ska anpassa och anpassa. Då kan man välja distans utan fysiska sammankomster i så fall. 

Och då kan man inte läsa flera program med ett sådant upplägg. Och distans kan fortfarande inom ett program vara att man har grupparbeten och seminarium som är dagtid. Vissa hoppar dessa seminarium och gör kompletteringar istället. 
  • Anonym (Trött)
    MammaTillDansband skrev 2025-01-14 15:48:30 följande:

Jag förstår inte problemet?
    Det finns hela program som går på distans. Och för de flesta program och kurser står det på antagning.se om det är undervisning någon särskild tid, exempelvis dagtid eller kvällstid. 

För att digitalt betyder inte att allt är förinspelat och att man kan göra som man vill. Och du kan inte välja att läsa till sjuksköterska på kvällstid. så då ska du sitta digitalt med dina klasskamrater på dagtid 
  • Anonym (Trött)
    MammaTillDansband skrev 2025-01-14 17:16:53 följande:
    Jag vet, jag läser på universitet på distans själv, men det kan inte du veta, likväl som inte jag kan veta vilket program du läser. Men min erfarenhet är att infon på antagning.se eller lärosätenas hemsidor är rätt tydlig vad gäller studiernas upplägg.
    Jo men digitalt tolkar folk som att dom bara behöver vara med på vissa föreläsningar digitalt och resten av tiden kan dom lägga upp som dom själva önskar. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (OB) skrev 2025-01-14 21:30:59 följande:

Utgifterna för föreläsarnas löner skulle bli skyhöga. Det skulle ta massa resurser från övrig verksamhet. 

Varför då? Samma pris dagtid som på kvällen. Finns inget som säger att man måste ge OB till alla som jobbar kväll. Finns väldigt många lärare som jobbar både helger och vardagskvällar utan en krona i OB tillägg. 

Dessutom om studenterna inte tar studiemedel så är det bra för samhället. Att dra in skatteintäkter via jobb och samtidigt göra karriär och utbilda sig. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-14 23:21:13 följande:
    Ingen vill jobba kväll utan OB.
    Väldigt många gör detta och har inga problem med det heller så det är ju inte sant. Jag har själv gjort detta och har vänner som aldrig skulle vilja ha ett jobb dagtid. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ebbot) skrev 2025-01-14 23:34:41 följande:
    Det håller jag inte riktigt med om. Multitasking är en myt och jag tror inte att du ger rätt fokus till vare sig arbete eller studier om du försöker lira båda två. Något kommer att bli lidande; din hälsa eller kvaliteten. Till exempel. 
    Detta är ju vad som redan händer?. och det handlar inte om att multitaska heller. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Student) skrev 2025-01-14 23:33:35 följande:
    De har rätt till OB enligt fackliga avtal. Sen är det inte så att lärarna bara har en klass, de har dessutom sin egen forskning. Tror ingen skulle gå med på ditt förslag faktiskt. 

Nu pratade vi om gästföreläsare också vilket många elever skulle ha stor nytta av också. 

Någon som kommer in för att den gör något specifikt som är viktig kunskap. Det gör ju att ordinarie lärare inte behöver arbeta dessa timmar. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ebbot) skrev 2025-01-15 06:43:56 följande:
    Ja, och jag menar att det inte fungerar.
    Nånstans kommer antingen ens arbete att bli lidande eller så tillgodogör man sig inte utbildningen till max. 
    I alla fall har jag känt så när jag studerat, att det finns alltid något att slipa på, alltid någon mer studie att läsa, anledning att harva igenom kapitlen i läromedlet en gång till. Den tiden tar man sig inte om man arbetar heltid på dagen och försöker studera kvällstid. 

Och gällande multitasking så finns det ju forskning på det.  Man lurar sig själv om man tror att resultatet blir lika bra av att man försöker göra flera saker på samma gång. 

Man lägger onödig stress på sig själv också. När man jobbar kanske man tänker på allt man borde läsa eller allt man har framför sig. Och när man pluggar så är man stressad över att man borde komma i säng för att man ska ju faktiskt upp och jobba imorgon. 
    Eller så gör man just en sak i taget. Att på jobbet jobbar jag och när jag studerar så studerar jag. Har du något emot grundskolan som har sådär 17 ämnen parallellt?  
  • Anonym (Trött)
    Anonym (pluggis) skrev 2025-01-15 07:36:46 följande:
    Alla i samhället har inte valt jourjobb.
    Alla i samhället kan inte ta jourjobb av familjeskäl.

Och du kan fetglömma att en professor eller docent som är ålagd att undervisa skulle stanna i landet ens om det innebär att den ska jobba dubbla skift utan OB för att utbilda och sen försöka driva egen forskning parallellt.

FÖR DE HAR REDAN ETT JOBB TILL- ATT FORSKA!

Vill man studera i ett land där det är gratis att studera får man behandla det som ett jobb och inte någon sorts kvällskurs som är fritt vald vid sidan av jobb, eftersom så många ändå inte blir klara i tid och hoppar av hit och dit.

Ska det ges studier på kvällstid borde man i så fall få betala hela prislappen själv för det, och då tvivlar jag på att du hade varit intresserad.

Dessutom anser jag att man borde bli spärrad i ett år från nya kurser om man hoppar av en programkurs mitt i utan att göra klart.

Trött blir jag av alla entitled velpottor som anser att allt och alla ska anpassa sig efter deras röriga sabla liv och deras preferenser för att de ska fixa utbildningen de borde varit klara med vid 23 senast.
    En gästföreläsare behöver inte forska utan kan göra helt vanliga saker till vardags. Om du studerar till socionom kan det vara intressant om det kommer någon som är mycket kompetent inom exempelvis hedersrelaterat våld, hur jobbar dom med detta på fältet. Sånna föreläsningar finns det massor av. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ebbot) skrev 2025-01-15 08:25:10 följande:
    Alla grundskolor fungerar inte så. Och ja, gick mitt barn i en sådan skola så hade jag haft något emot det. Kunde jag inte påverka så hade jag (självklart) stöttat mitt barn med sin studieteknik.

Men dygnet har inte fler än 24h, i varje fall inte för de jag känner.
    Så att först jobba 8h och sen förväntas lägga 8h på studier, kanske ha familj och "lite annat" att ta hand om typ städ, tvätt och matlagning och kunna ha tid för återhämtning under veckan. Det är att ta på sig väldigt mycket. Så jag hoppas verkligen att man är medveten att man riskerar att sätta sig själv på motorväg mot utmattning om man inte är självmedveten. Eller jäkligt smart.
    Detta gör ju redan folk idag och förstör för alla andra på universitetet. sedan behöver inte personen jobba heltid på det sättet heller. Räcker med 2 stycken 14 timmars pass på helgen och sedan 2 stycken 6 timmars pass på en vecka. Jag lägger mig inte i hur folk jobbar så länge jag inte påverkas av detta. Nu påverkas jag av detta och det suger. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 08:51:42 följande:
    Ja, du verkar inte bry dig om andra, det framgår tydligt. Varför ska några få som vill arbeta dagtid medan de har heltidsstudier påverka hela universitetet?

Hör du inte själv hur orimligt det låter?

Det är ingen rättighet att läsa på universitetet. Passar det inte dig så gör något annat istället. 
    Jag är ju den personen som vill studera och enbart det. Jag blir ju drabbad av att alla andra jobbar och därför inte har tid att läsa ens uppgifterna, som inte har tid att planera eller ens starta upp ett grupparbete. Som inte har tid att diskutera det vi ska och om dom tar sig tid att diskutera det vi ska, så har dom inte läst innan vi ses för dom har inte haft tid. Så då är det väl bättre att dom läser en utbildning som passar dom bättre, så kan vi andra få vara ifred. Dom andra tar noll hänsyn till oss som vill studera. Jag är lösningsinriktad! 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 09:41:51 följande:
    Du vill att alla andra på universitetet ska få sämre arbetstider, både personal och studenter. 
    Det är de fåtal som arbetar heltid på dagtid som är problemet. Och eftersom du verkar tycka det är ok att studera på kvällstid (enligt alla dina inlägg i denna tråd) så kan ni träffas på kvällstid om du nu måste samarbeta med de som arbetar dagtid.

Finns ingen anledning att alla ska studera/arbeta kvällstid bara för att några inte kan studera dagtid. Då får dessa studera kvällstid istället. 
    Jag vill inte samarbeta med folk som jobbar dagtid! Jag vill få bort dom helt. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 09:51:59 följande:
    Jag, jag, jag!

Du får lära dig att det finns olika sorters människor och förhålla dig till det. Allt kan inte vara så det passar dig. 

Och de försvinner inte för att man studerar kvällstid, de fortsätter arbeta dagtid. Så länge de klarar sina studier har de rätt att arbeta. 

Har du problem så lös dom, begär inte att andra ska lösa dina problem. 
    så jag ska behöva studera kväll för att dom 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 09:51:59 följande:
    Jag, jag, jag!

Du får lära dig att det finns olika sorters människor och förhålla dig till det. Allt kan inte vara så det passar dig. 

Och de försvinner inte för att man studerar kvällstid, de fortsätter arbeta dagtid. Så länge de klarar sina studier har de rätt att arbeta. 

Har du problem så lös dom, begär inte att andra ska lösa dina problem. 
    Ska jag behöva studera kväll för att dom jobbar på dagarna? Tycker du det är rimligt? Det är väl ändå dom som ska anpassa sig till att jag är upptagen på kvällar och helger och inte kan ägna mig åt grupparbeten då. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Student) skrev 2025-01-15 10:27:09 följande:

Vadå behöver inte? Många professorer är mest intresserade av sin egen forskning och gästföreläsarna är ofta anställda vid universitetet också. 

Varför kan inte studenterna som vill jobba kväll och helg istället för att lärarna och alla andra studenter ska anpassa sig till ett fåtal idioter? 

Jag ser bara att det inte funkar som det är nu. Antingen får man sparka ut dom eller erbjuda dom kvällsstudier så får dom träffa likasinnade så vi andra slipper. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 12:59:30 följande:
    OK, men du skriver ju att du vill att universiteten ska ha sina utbildningar på kvällstid och att det inte är några problem. 

Du tycker ju det är rimligt att universitetsanställda ska arbeta kvällar, så varför kan du då inte göra det själv?

Men som sagt, lös ditt problem själv. 

Hur ska jag lösa mina grupparbeten när dom andra inte har tid att närvara. Och självklart ska inte personal som jobbar dag tvingas jobba kväll utan då kan man lägga ut den typen av annonser. Många som undervisar är adjunkter och bedriver inte egen forskning utan i vissa program är lärare personer som ENBART jobbat till sig sin kunskap. Har haft lärare som inte ens gått på universitetet själva utan typ läst på folkhögskola och sedan jobbat massa år. 

Jag ser inte att ordinarie personal ska börja jobba kväll på universitetet och jag kan inte på kvällar och helger medan andra kan jobba kvällar och helger.

Så jag kan inte lösa min situation om inte dessa människor försvinner. Det är respektlöst mot oss andra som studerar dagtid att andra är upptagna i veckorna så att vi kan ta det där arbetet till helgen, för då har dom tid. Och så har man ingenting annat än grupparbete på schemat. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 13:02:04 följande:
    Nej, det är vi inte. Jag propagerar inte för att heltidsstudier ska bedrivas på kvällarna för att det ska passa TS.

TS anser att lösningen på hennes problem är att andra ska anpassa sig, inte att hon ska lösa sitt problem själv, t ex att prata med skolan. 

Jag säger inte att alla utbildningar ska ske på kvällstid! Jag säger att det är mer rimligt att ha den typen av utbildningar då det redan finns fristående kurser att läsa på kvällstid, då kan man läsa detta på heltid och det finns lärare till detta. Men om man vill läsa program finns inte den möjlighet och då skriver folk in sig på dagtidsprogram och förstör för alla andra. 

Skolan kan inte göra något åt detta. Deras svar är att man ska kunna samarbeta med alla typer av människor. Men vi kanske ska erbjuda folk kvällsöppna förskolor och helgöppna förskolor när människor med barn ska behöva göra grupparbeten på kvällar och helger för att studiekamraterna är upptagna med jobb dagtid. Är det en bättre lösning, för då kan jag vara något mer flexibel och anpassningsbar. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 13:19:25 följande:
    Har du ens försökt lösa det med samtal med skolan?

Och självklart blir det mkt dyrare för staten att bedriva samma program två gånger om dagen. 
    Japp och svaret är att man ska lära sig att samarbeta med alla typer av personer. Att samarbeta i det här fallet är att du hör av dig och frågar när dom andra kan ses och får ett svar 5 dagar senare att dom är upptagna och att dom ska återkomma. Sedan bokas en tid som sedan ställs in pga arbete. Lärarna menar att vi måste jobba i grupp och att vi inte väljer själva. Vi ska lösa detta själva. 
Svar på tråden Borde universiteten ha heltidsutbildningar kvällstid?