• Anonym (Undrande)

Vad äter folk? Fattar ingenting.

Hej Familjeliv!

Jag läser om familjer på 2 vuxna och 2 barn på Familjeliv som enligt dem själv har en matkostnad+inköp (såsom hygien och tvätt) på mataffär för ca 4000 kronor i månaden. Hur är detta möjligt? Det är ju enbart 133 kr/dagen. Det räcker inte ju ens till mat.

Räknar man bara på vad ett vanlig recept för middag på exempelvis "Billiga veckan" kostar en portion mellan 25 - 40 kr. Detta räknar inte med dryck eller grönsaker.

Så en dags mat ca:

Frukost: 10 kr/person 
    Lunch: 30 kr/person
    Middag: 30 kr/person
    Mellanmål+kvällsmat: 15 kr/person.
    Totalt ca 90 kr/person och dag.
    Detta blir ju 10200 per månad. Det inkluderar inte någon utemat eller några excesser alls.

Så vad äter folk egentligen hemma? Vatten med käckebröd och Denniskorv med makaroner? Förklara gärna för jag är genuint intresserad.
  • Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.
  • Anonym (Undrande)
    Spucks skrev 2025-01-06 16:39:39 följande:
    Jag handlar delvis begagnat, men inte allt. Däremot köper jag inte varje år massvis med nya kläder och absolut inte så svindyra som du räkna upp. 
    När barnen är små växer de snabbt och sliter en del på kläderna. Jag köper inte heller kläder om det inte behöva. Jag har verkligen inte tagit i med priserna. Priserna jag anger är Kapp Ahl, Lindex och liknande.

Nu kom vi lite utanför ämnet igen, men så kan det vara :)
  • Spucks
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-06 16:43:14 följande:
    När barnen är små växer de snabbt och sliter en del på kläderna. Jag köper inte heller kläder om det inte behöva. Jag har verkligen inte tagit i med priserna. Priserna jag anger är Kapp Ahl, Lindex och liknande.

Nu kom vi lite utanför ämnet igen, men så kan det vara :)
    Jag har aldrig i mitt liv köpt så dyra kläder åt mina barn. Du har nog kollat på det dyraste som finns. 

Men inte konstigt är det med den attityden. Vi bor i en extrem kapitalistisk värld och för att den ska fungera behöver människorna konsumera som galningar, helst utan att tänka efter. 
  • Anonym (Undrande)
    Spucks skrev 2025-01-06 18:52:24 följande:
    Jag har aldrig i mitt liv köpt så dyra kläder åt mina barn. Du har nog kollat på det dyraste som finns. 

Men inte konstigt är det med den attityden. Vi bor i en extrem kapitalistisk värld och för att den ska fungera behöver människorna konsumera som galningar, helst utan att tänka efter. 
    Jag är långt i från kapitalist och tycker mig själv alltid köpa det billigaste av allt i princip, även en del begagnat. Skulle jag välja att betala för märkeskläder som var och varannan unge har nuförtiden skulle summan blir väsentligt högre.

Men jag undrar av nyfikenhet var du brukar var handla barnens kläder? Priserna jag anger är långt i från rimliga. Man får inte en ny tröja eller ett par nya barnjeans under 350 kronor längre. Om man nu inte har väldigt tur och hittar något på rea. Bra ytterkläder får man i princip aldrig för under 500 kronor/plagget längre. Bra idrottsskor och ytterskor av bättre kvalitet kostar ofta runt 700-1000 kr för.
  • Anonym (Mimmi)
    Spucks skrev 2025-01-06 14:48:28 följande:
    Det låter verkligen extrem mycket. Då menar jag inte maten, utan mycket av de andra grejerna som kläder, hygien, fritid, internet/mobil.
    Verkligen, jag tror inte att jag skulle kunna göra av med så mycket även om jag försökte.
    Maten... kanske. Men ligger rätt mycket lägre.
    Anonym (Omöjligt) skrev 2025-01-06 16:35:27 följande:
    Räknat på 1 person då? 

Ja, jag kollar på en person i min åldersgrupp.
  • Spucks
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-06 19:33:33 följande:
    Jag är långt i från kapitalist och tycker mig själv alltid köpa det billigaste av allt i princip, även en del begagnat. Skulle jag välja att betala för märkeskläder som var och varannan unge har nuförtiden skulle summan blir väsentligt högre.

Men jag undrar av nyfikenhet var du brukar var handla barnens kläder? Priserna jag anger är långt i från rimliga. Man får inte en ny tröja eller ett par nya barnjeans under 350 kronor längre. Om man nu inte har väldigt tur och hittar något på rea. Bra ytterkläder får man i princip aldrig för under 500 kronor/plagget längre. Bra idrottsskor och ytterskor av bättre kvalitet kostar ofta runt 700-1000 kr för.
    Vanliga barnkläder köper jag, om jag köper nya, hos H&M eller liknande. Jag har aldrig i mitt liv köpt en barntröja för 250kr eller mer! De brukar kosta kanse 100kr/styck. Jag köper oftast multipack, då är det billigare styckpris. Samma med byxor. Sonen har oftast mjukisbyxor, de kostar kanste 100kr/styck. Andra byxor som jeans eller tyg kanske 200kr. 400kr är extremt dyrt för barnbyxor. Och 1000kr för 12 kalsonger och 12 par strumpor? Är de av guld?
  • Spucks
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-01-06 19:34:51 följande:
    Verkligen, jag tror inte att jag skulle kunna göra av med så mycket även om jag försökte.
    Maten... kanske. Men ligger rätt mycket lägre.
    Vad jag spenderar på mat vet jag inte, för då köper jag efter behov och håller inte så noga koll.
    Men de flesta andra saker verkar helt sanslös. En ensam vuxen skulle då spendera ungefär 1700kr på mobil, internet och "övriga medietjänster". Hur klarar man ens det? Dyraste mobilabbonemand, dyraste internet och 5 streamingtjänster?
  • Anonym (Undrande)
    Spucks skrev 2025-01-06 19:40:59 följande:
    Vanliga barnkläder köper jag, om jag köper nya, hos H&M eller liknande. Jag har aldrig i mitt liv köpt en barntröja för 250kr eller mer! De brukar kosta kanse 100kr/styck. Jag köper oftast multipack, då är det billigare styckpris. Samma med byxor. Sonen har oftast mjukisbyxor, de kostar kanste 100kr/styck. Andra byxor som jeans eller tyg kanske 200kr. 400kr är extremt dyrt för barnbyxor. Och 1000kr för 12 kalsonger och 12 par strumpor? Är de av guld?
    Jag är inte jättelångt i från ändå i mina priser för exempelvis Kapp Ahl/Lindex.
    Av intresse gick jag in på H&M online och tittade. Jag ser att H&M ligger väsentligt lägre är Kapp Ahl/Lindex. Tack för upplysningen, jag får börja handla där mer. Synd bara att jag inte har någon H&M i närheten.
  • Anonym (Mimmi)
    Spucks skrev 2025-01-06 19:43:54 följande:
    Vad jag spenderar på mat vet jag inte, för då köper jag efter behov och håller inte så noga koll.
    Men de flesta andra saker verkar helt sanslös. En ensam vuxen skulle då spendera ungefär 1700kr på mobil, internet och "övriga medietjänster". Hur klarar man ens det? Dyraste mobilabbonemand, dyraste internet och 5 streamingtjänster?
    JAg har relativt bra koll då jag bokför det mesta. Dock ställer de digitala kvittona till det då det är lätt att glömma dem.

Min mobil plus bredbandet går på 700 per månad tror jag, men sen är jag för snäll och har kvar yngsta sonen på familjeräkningen så då blir det 200 till. Fortfarande 800 mindre, halva kostnaden!
    Någon streaming har jag inte, jag tycker inte att det är värt pengarna.

Inte handlar jag kläder och skor för dryga 9k per år heller!
  • Studentpappa

En dag i skidbacken 4-500:-/person i liftkort sen ska alla ha utrustning också... 

Till tonåringen våran. Behöver såklart inte köpa nytt varje år men innan de växt klart har det max räckt två år.

Skidor (billiga) 2000:- 
    Pjäxor 1000:-
    Hjälm 1000:-
    Googles 500:-
    Ryggskydd 800:-
    Underställ 700:-
    Fleece 700:-
    Jacka 1000:-
    Byxor 1000:-
    Handskar 500:-

Nu får nog ett par i tråden infarkt, till en vuxen är det ju helt andra priser. Jag köpte nya skalkläder till i år på 50% men de kostade ändå 9000:- Cool

Ride it like you stole it
  • Anonym (..)

När vi var fyra år vi för kanske 6000 i månaden. Nu med tre varav en gymnasiekille äter vi för cirka 4000 i månaden. Tycker vi har bra mat. Inte funderat så mkt på det, det är vad vi vill prioritera att lägga. Lägger inte tid på att genomanalysera vi följer inte Portionen under tian eller så. 
    Huvudprincip är att vi äter i säsong och efter pris. Jag går sällan till affären med en matsedel i huvudet. Är apelsinerna billiga och fina, köp dem. Är det äpplena blir det äpplen. Är tomaterna dyra, tja då blir det inga den veckan,rivna morötter är också gott.  (Samma princip med annat.)Ett par ägg från frigående höns kostar 8 kr, flrr behöver man knappast per person. Är kålen billig blir det kålpudding, ibland annars också förresten. Köper ofta grönsaker hos grönsakshandlare som tar in billiga partier. Fisk på kampanj? Jättegott i ugn eller panerat. Min lokala butik säljer färskvaror med kort datum till halva priset. Gillar jag dem köper jag absolut dem, är ingen datumfascist. Blir ofta bättre kvalitet än att köpa billigt på normalpris och lite kul att se vad det blir. Piggham, lammfärs, grytbitar? Köpte blandfärs på normalpris nyligen och grämde mig för att jag inte gått tidigare och hittat röda lappar men även så kostade lasagne till två middagar uppskattat 160 kr totalt,  mer än vi brukar men ok.  Alltid haft vatten som måltidsdryck fast blivit en del aspartamsötad saft på sistone, japp säkert inte nyttigt.  Frukost varierar, själv äter jag gärna den omtjatade havregrynsgröten, men det kan bli några potatisbpurgare eller annat varmt också. Matsmart ibland men inte särskilt ofta.  Sexpack havredryck i shoppingvagnen ibland för mängdrabatt men inte därför ok att någon häller i sig en liter om dagen. 

Läsk, godis och chips är inte mat och går på nöjesbudget när man vill ha det. Föredrar själv popcorn, gott och mkt billigt i gryta.

Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.